جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۹
شمشیرکشی‌های سیاسی برای منافع جناحی؛

اوج‌گیری «زد و خورد» متحدان ۹۲ و ۹۶ به بهانه حرف سخنگوی روحانی/ مرعشی: اصلا روحانی با اتکا به واعظی پیروز شد!/ آیتی: روحانی ۵ درصد رای هم نداشت/ ابطحی: رای مال خودتان، افتخارات دولت هم برای خودتان

جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 660055
اختلاف اصلاح‌طلبان و دولت پس از مصاحبه واعظی بالا گرفته و به نظر می‌رسد این اختلاف‌ها در عالی‌ترین سطوح بر انتخابات آینده دو جریان سیاسی نیز تاثیرگذار باشد.
اوج‌گیری «زد و خورد» متحدان ۹۲ و ۹۶ به بهانه حرف سخنگوی روحانی/ مرعشی: اصلا روحانی با اتکا به واعظی پیروز شد!/ آیتی: روحانی ۵ درصد رای هم نداشت/ ابطحی: رای مال خودتان، افتخارات دولت هم برای خودتان
گروه سیاسی جهان نيوز: هرچه به انتخابات 1398 و پس از آن انتخابات 1400 می‌رسیم اختلاف‌ها بین دولت و اصلاح‌طلبان بالا می‌گیرد! اختلافی که از همان ابتدای آغاز به کار دولت با استفاده از تعابیری چون رحم اجاره‌ای آغاز شد و تا به امروز هم ادامه داشته و هر دو طیف تلاش می‌کنند تا برتری خود بر دیگری را دیکته کنند.

سعید حجاریان تئورسین اصلاحات اعلام می‌کند روحانی از خودش عبور کرده و به وعده‌هایش عمل نکرده و در طرف مقابل محمود واعظی رئیس دفتر ئیس‌جمهور در پاسخ به او می‌گوید نه در انتخابات 96 و نه در انتخابات 92 با هیچ جریان سیاسی ائتلاف نکردیم و رئیس‌جمهور هم از از کسی عدول و عبور نکرده است.

روزنامه شرق در گزارشی که منتشر کرد با اشاره به گفت‌و‌گوی تسنیم با محمود واعظی به بازتاب سخنان ابطحی و جوادی‌حصار در واکنش به او پرداخته است. شرق در مطلب خود نوشته است: این تعریض‌های اصلاح‌طلبانه به سخنان واعظی، از چهره‌های تاثیرگذار و نزدیک به روحانی اگرچه تازگی ندارد اما بار دیگر پرونده رابطه اصلاح‌طلبان با دولت را باز می‌کند.
 


آن هم تنها دو ماه بعد از آنکه جمعی از اصلاح‌طلبان به دیدار حسن روحانی رفتند،  دیداری که واعظی هم در آن حضور داشت. در آن جلسه اصلاح‌طلبان نقدهای خود را به دولت مطرح کردند و البته قرار شد تا کمیته‌ای بنام تعامل شکل بگیرد به ریاست محمدرضا عارف تا رابطه دولت و اصلاح‌طلبان را پیگیری کند اما هیچ خبری از آن کمیته تا به امروز بیرون نیامده است و بعید است که تا به حال جلسه‌ای هم داشته باشند.

چه اگر جلسه‌ای داشت واعظی این سخنان را مطرح نمی‌کرد. اصلاح‌طلبانی که در جلسه با روحانی شرکت کرده بودند از ماحصل آن جلسه ابراز رضایت کردند روحانی هم به آنها گفته بود که اصلاح‌طلبان او و دولتش را تنها  نگذارند و بازهم حمایت کنند اما به نظر می‌رسد که واعظی اعتقادی به این جملات روحانی و اصلاح‌طلبان ندارد.

اگر چه همانطور که جوادی‌حصار گفته ائتلاف به معنای تعیین سهم بعد از پیروزی بین اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان منعقد نشده بود اما پرواضح است که پیروزی روحانی ماحصل تلاش جریان اصلاح‌طلب و بدنه اجتماعی این جریان بود که حالا واعظی سعی دارد آن را نادیده بگیرد.

عارف و روحانی هر دو در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 کاندید شدند،‌ عارف تمایلی برای کناره‌گیری از عرصه انتخابات نداشت اما در نهایت با توصیه مرحوم هاشمی‌رفسنحانی و رئیس دولت اصلاحات میدان را به حسن روحانی واگذار کرد. در انتخابات 96 نیز عارف و اصلاح‌طلبان ابتدا حامی اسحاق جهانگیری بودند اما در نهایت جهانگیری که در قامت کاندیدای پوششی برای روحانی در انتخابات حضور یافته بود به نفع رئیس خود کناره گیری کرد.


میرلوحی: ناچاریم از دولت حمایت کنیم
انتقادات و اختلافات به‌وجود آمده در این بین نیز گاهی حالت تند هم به خود گرفته تا جایی که محمود میرلوحی عضو حزب اتحاد ملت در واکنش به اظهارات رئیس دفتر روحانی گفت: اصلاح‌طلبان ناچارند به دلیل ترغیب مردم برای حضور در انتخابات و رای دادن به آقای روحانی، پاسخگوی عملکرد دولت باشند.

عضو حزب اتحاد ملت همچنین در واکنش به بخش دیگری از اظهارات واعظی که گفته بود "ممکن است برخی از اصلاح طلبان خیلی تند باشند و ما با آنها روابط خوبی نداشته باشیم" گفت: جبهه پایداری و ضد اصلاحات است که اصلاح طلبان را با این ادبیات مورد خطاب قرار می‌دهد و ما انتظار نداریم که آقای واعظی جریانی را تندرو خطاب کند که  اگر با تمام ظرفیت‌ خود اقدام به حمایت از  آقای روحانی نمی‌کرد، ممکن نبود که ایشان در انتخاب به پیروزی برسد. 

حالا اختلاف دولت و اصلاح‌طلبان بالا گرفته است و در این بین اصلاح‌طلبان نگرانی مهمتری نیز دارند و اینکه دولت و نزدیکان حسن روحانی برای انتخابات آینده ترجیح می‌دهند بیشتر از آنکه کنار اصلاح‌طلبان قرار گیرند خود را به طیف منسوب به رئیس مجلس شورای اسلامی نزدیک کنند و باید منتظر ماند دید احزاب سیاسی تاثیرگذار اصلاح‌طلب برای آینده روابط خود با دولت در آستانه انتخابات 98 و 1400 چه تدابیری را اتخاذ خواهند کرد.

آیتی: روحانی ۵ درصد رای هم نداشت
مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اظهارات واعظی گفت: برخی از اطرافیان رئیس‌جمهور، روحانی را وامدار هیچ گروهی از جمله اصلاح‌طلبان ندانسته‌اند! این در حالی است که همه بدون استثنا می‌دانند که اگر حمایت‌های بی‌دریغ جبهه اصلاحات و افرادی چون مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت اصلاحات، ناطق نوری، سیدحسن خمینی و ایثار و گذشت آقای عارف و مجموعه عوامل دیگری نبود و برخی تصمیمات دست به دست هم نمی‌داد، در همان سال 92 و بر اساس افکارسنجی و نتایج نظرسنجی‌های مختلف صورت گرفته، آقای روحانی بیش از 5 درصد هم رأی نداشت، اما اکنون آقای واعظی می‌گوید دکتر حسن روحانی وامدار جریانی نبوده و رأی کسب شده را خودش آورده است! یا می‌گویند اساسا آقای روحانی ستاد انتخاباتی نداشت و شخص آقای روحانی و اعتبار سیاسی و اجتماعی ایشان باعث رأی آوری و به ریاست جمهوری رسیدن او منتهی شد! وقتی این افراد با چنین افکاری در حلقه نزدیک روحانی فعال هستند و مدام برخی اخبار به شکل دیگری در گوش ایشان زمزمه می‌شود، نهایتا به اعتبار آقای روحانی خدشه وارد شده و آن را به خطر می‌اندازند. همچنین باعث بی‌اعتمادی افکار عمومی و جریانی به ایشان خواهد شد.


مرعشی: آقای واعظی شکسته نفسی نفرمایید
سیدحسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران هم به اظهارات اخیر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت: به آقای واعظی بگویید شکسته نفسی می‌کنید؛ آقای روحانی با اتکا به شما پیروز انتخابات شد.

محمود واعظی اخیراً گفته بود اینکه در سال ۹۶ با گروهی نشسته باشیم و با هم چیزی را به عنوان ائتلاف کرده باشیم، خیر. نه در سال ۹۲ این کار را کرده‌ایم و نه در سال ۹۶.

این اظهارات واعظی در پاسخ به سعید حجاریان که گفته بود اصلاح‌طلبان با روحانی ائتلافی نداشته‌‌اند، مطرح شده بود.

مرعشی همچنین تأکید کرد: اصلاح‌طلبان که هیچ حتی اعتدالی‌ها هم در پیروزی آقای روحانی نقش نداشتند؛ فقط شما بودید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امید
Iran, Islamic Republic of
اللهم اشغل ظالمین بالظالمین .
خخخ.
Iran, Islamic Republic of
یکی از افتخارات دولت گوشت کیلویی 90 هزار تومانی و آجیل کیلویی 200 هزار تومان است !
جنگ زرگری
Iran, Islamic Republic of
جنگ زرگری و برادران خوش باور
سرور
Iran, Islamic Republic of
جنگ قدرت و برادران طرفدار دولت خواب.
البته خواب شما نعمتی است.
Iran, Islamic Republic of
اینا با همن گول نخورین
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی به اعتماد مردم به ایشان جواب مثبتی نداده است. ...
Iran, Islamic Republic of
اونروز ك راي ميخواستيد دستون توي كاسه بود حالا كه همه چيز نابود كرديد ميخواهيد گردن يكي بندازيد و فرار كنيد از محلكه
Iran, Islamic Republic of
واقعا چند بار بايد بازنشسته بشي و سنوات و پاداش بگيري فقط بريد تا دير نشده
ايراني
Iran, Islamic Republic of
...
آخا خداوكيلي فوق ليسانس برق كجا و دكتراي علوم سياسي!! از دانشگاه مجارستان كجا!!! اون هم مكاتبه اي!!!!!!!!!!!