جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بخشی از گرانی ها به خاطر ضعف نظارتی بر بازار است

پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۶
کد مطلب: 660024
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطمئن هستیم که بخشی از پروسه تنظیم بازار در دست ناظرین است، گفت: البته همه مسائل به‌نظارت برنمی‌گردد، اما احساس می‌کنیم بخشی از آن ضعف نظارت است که باید اصلاح شود.
بخشی از گرانی ها به خاطر ضعف نظارتی بر بازار است
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به‌همراه مدیران تعزیرات خراسان رضوی عصر امروز از بازار آجیل و خشکبار مشهد در خیابان مصلی بازدید کردند.

ضعف در نظارت بر بازار باید اصلاح شود
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر افزود: متأسفانه در محصولات لبنی افزایش قیمت صورت گرفت که با پیگیری از طریق مکاتبات با وزیر جهاد، اعلام شد دلیل آن افزایش قیمت در بسته‌بندی است، در حالی که قیمت‌ها باید براساس مقدار کارشناسی افزایش یابد، ولی این کار صورت نگرفت.

وی اظهار کرد: این ضعفی است که باید در دستگاه‌های اجرایی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت مطرح شود، اگر چه ما هم‌اکنون در این زمینه برخورد می‌کنیم و طرح سوال هم شده و در حال پیگیری هستیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطمئن هستیم که بخشی از پروسه تنظیم بازار در دست ناظرین است، اضافه کرد: البته همه مسائل به‌نظارت برنمی‌گردد، اما احساس می‌کنیم بخشی از آن ضعف نظارت است که باید اصلاح شود.

پژمان‌فر تشریح کرد: اینکه به‌صورت میدانی این مسأله را بررسی کردیم، به‌این دلیل است که در جلسه استانداری نسبت به‌این موضوع اقدام شود و اگر نتوانیم آن را در استان حل کنیم، موضوع را در تهران پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به‌اینکه گاهی تنش‌هایی میان مجلس و دولت ایجاد می‌شود که در ارتباط با انجام وظایف‌مان است، افزود: ما به‌عنوان نماینده مردم حق را به‌جانب مردم می‌دهیم و در این مسائل از ابزارهای نظارتی خودمان استفاده می‌کنیم و ابزار نظارتی ما این است که تذکر داده، سوال کنیم و در نهایت بتواند استیضاح کنیم.
پژمان‌فر درخصوص حضور نیافتن سازمان صنعت، معدن و تجارت در این بازدید، گفت: از این سازمان هم با هماهنگی قبلی دعوت شده بود و از عدم حضورشان تعجب کردم، اما علت عدم حضورشان را پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تعزیرات در اجرای مأموریت خود آماده است، بازرسین هم باید در مسؤولیت خود حضور پیدا  کرده و از وضعیت بازار نسبت به‌بازرسی خود گزارش تهیه می‌کردند.

بازار حالت ملتهب و نابسامانی دارد

پژمان‌فر اظهار کرد: در این خصوص موضوع را پیگیری می‌کنیم تا مشخص شود چه کسی کوتاهی کرده، آیا بازرسی کوتاهی کرده یا عدم برخورد تعزیرات یا دستگاه‌های متولی این موضوع بوده است، اما آنچه که وجود دارد، بازار حالت ملتهب و نابسامانی دارد، مردم می‌خواهند مایحتاج خود را تهیه کنند، اما اطمینانی به‌بازار ندارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این اطمینان یک زنجیره است که در این زنجیره باید دستگاه‌های تعزیرات، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌ها قرار گیرند.

وی با اشاره به‌اینکه تلاش ما این است که به‌مردم نه فقط گزارش دهیم، بلکه در این زمینه اقدامی شود، متذکر شد: امروز وضعیتی که در بازار داریم نشان‌دهنده این است که هیچ نظارتی وجود ندارد و مسؤولیتی صورت نمی‌گیرد، ما به‌دنبال مجرم نیستیم، اما بالاخره در این قضیه باید این نوسانات بی‌حساب در بازار کالاهای مردم، به‌ویژه بخش کالاهای اساسی حل شود که تاکنون حل نشده است.

بازرسان در سطح شهر مشغول نظارت هستند

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: مردم شاید مطلع نباشند که در سطح شهر مشهد حدود ۱۴ هزار واحد صنفی پروانه‌دار وجود دارد و شاید به‌همین تعداد هم واحد صنفی بدون پروانه وجود داشته باشد، دستگاه‌های متولی امر نظارت بر بازار سازمان‌های تعریف‌شده‌ای هستند و وظایف هرکدام مشخص است.

حمیدرضا کریم از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف کشور به‌عنوان دستگاه‌های نظارتی یاد کرد و ادامه داد: ما هم با وجود اینکه هیچ تکلیفی در خصوص نظارت نداریم و تعزیرات مرجع صدور حکم است، اما به‌لحاظ پشتیبانی و لجستیکی با در اختیار گذاشتن دو خودرو و تعیین کردن یک رئیس شعبه مختص همین موضوع اقدام کردیم که بازرسان هر روز در سطح شهر مشغول نظارت هستند.

بازرسان تا زمان حل مشکل در محل حاضرند
رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه از روز شنبه ۲۴ آذرماه طرح ویژه نظارتی آغاز شده، گفت: صبح و بعدازظهر سه اکیپ سیار در سطح شهر با ماشین‌های گشت، گشت‌زنی می‌کنند، همچنین اگر گزارشی از طرف مردم یا نهاد دیگری به ما اعلام شود را رسیدگی می‌کنند.

امید جلیلی تقویان یادآور شد: طرحی که امسال برخلاف سال‌های گذشته وجود دارد، این است که سال‌های قبل فقط تنظیم فرم از سوی بازرسین صورت می‌گرفت، اما امسال تا زمانی که مشکل حل شود، یعنی قیمت اصلاح شده و برچسب قیمت نصب شود بازرسین حضور دارند.

وی متذکر شد: وظیفه نظارت با تعزیرات نیست، با وجود اینکه قانون این وظیفه را به‌عهده سازمان صنعت و معدن و اتاق اصناف گذاشته، اما تعزیرات حکومتی وظیفه فوق‌العاده‌ای برای خود ایجاد کرده است و در سطح بازار حضور دارد.

رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان رضوی بیان کرد: درخصوص بحث نظارتی تا جایی که در توان تعزیرات باشد حضور داریم و دستگاه‌های نظارتی را هم پای کار آورده‌ایم.

جلیلی تقویان یادآور شد: ساعت ۱۲:۳۰ بامداد امروز هم در سطح بازار آجیل و شیرینی حضور داشتیم که خود نشان‌دهنده این است که مسؤولان سازمان حکومتی همت این را دارند که به‌موضوع رسیدگی شود، اما نیاز به‌همراهی و همکاری دستگاه‌های دیگر هم وجود دارد.


منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *