پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چاقی؛ معضلی برای سلامت جسم و روان

پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 659853
چاقی یک خبر بد برای بدن و روان افراد است. نه‌تنها این امر می‌تواند منجر به حس خستگی و ناراحتی شود، بلکه اضافه‌ وزن، فشار اضافه بر بدن وارد می‌کند و در عین حال می‌تواند باعث بیماری‌های متعددی در افراد شود.
چاقی؛ معضلی برای سلامت جسم و روان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، وقتی افراد بیش از مقدار مورد نیاز کالری دریافت کنند، بدن آنها این مازاد کالری را به صورت چربی ذخیره می‌کند. یک کیلو چربی اضافه برای اکثر افراد خطری ندارد، اما هنگامی که این عدم تعادل در میزان کالری ادامه یابد، بیش از پیش چربی در بدن افراد ایجاد می‌شود. در نهایت، بدن به نقطه‌ای می‌رسد که این میزان چربی زیاد می‌تواند بر سلامتش تاثیر منفی بگذارد.

پزشکان از عبارت اضافه‌ وزن یا چاقی زمانی استفاده می‌کنند که فرد در بالاترین حد خطر افزایش مشکلات سلامت مرتبط با وزن باشد. متاسفانه تعداد افراد مبتلابه اضافه وزن نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. متخصصان این وضعیت را اپیدمی چاقی می‌نامند. این مشکل سلامتی، بر افراد جوان هم مانند بزرگسالان تاثیر می‌گذارد. باید توجه کرد که طبق آمارها یک‌سوم کودکان و نوجوانان بین ۲ تا ۱۹ سال چاق هستند یا اضافه‌وزن دارند.

چرا افراد اضافه‌وزن پیدا می‌کنند؟
متاسفانه چاقی در خانواده‌ها رو به افزایش است. برخی افراد از نظر ژنتیکی آسان‌تر چاق می‌شوند. زیرا آهسته‌تر کالری می‌سوزانند. امروزه ممکن است افراد به دلیل انتخاب ناسالم مواد غذایی و عادات خانوادگی ناسالم، چاق شوند. میان‌وعده‌های پر کالری و دارای مواد مغذی کم، مصرف غذای بیشتر و سبک‌های زندگی کم‌تحرک همگی به اپیدمی چاقی کمک می‌کنند.

باید بدانیم که چاقی یک خبر بد برای بدن و روان افراد است. نه‌تنها این امر می‌تواند منجر به حس خستگی و ناراحتی شود، بلکه اضافه‌وزن فشار اضافه بر بدن وارد می‌کند، بویژه بر استخوان‌ها و مفاصل پا. هنگامی که کودکان و نوجوانان مبتلا به اضافه‌وزن بزرگتر می‌شوند، احتمالا بیشتر به بیماری قلبی و دیابت نیز مبتلا خواهند شد.

برخی مشکلات سلامتی ناشی از اضافه‌وزن عبارتند از:
- آرتروز: ساییدگی مفاصل در نتیجه اضافه وزن می‌تواند منجر به آرتروز در دوران جوانی شود.

- وقفه تنفسی هنگام خواب: این وضعیت که فرد به صورت موقت در هنگام خواب دچار توقف تنفس می‌شود، یک مشکل جدی برای بزرگسالان و کودکان مبتلا به اضافه‌وزن است. این وضعیت نه‌تنها باعث بیدار شدن فرد می‌شود، بلکه می‌تواند احساس خستگی در او ایجاد کند. این اختلال می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی هم شود.

- فشار خون بالا: هنگامی که فشار خون بالا باشد، قلب باید سریع‌تر پمپاژ کند و رگ‌ها باید خونی با فشار بالاتر را حمل کنند. اگر این مشکل برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است کارایی قلب و رگ‌ها کاهش یابد. اگرچه در بیشتر نوجوانان این موضوع نادر است، اما فشارخون در نوجوانان چاق و مبتلا به اضافه وزن بیش از حد معمول است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، کلسترول بالا، سنگ صفراوی، سندروم تخمدان که باعث می‌شود دختران مبتلا به اضافه وزن عادت ماهیانه نشوند و مقاومت در برابر انسولین و دیابت از دیگر بیماری‌هایی است که مبتلایان به اضافه‌وزن ممکن است به آن‌ها دچار شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *