جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۹
از سند بی اعتمادی آمریکا در جامعه بین‌الملل استفاده کنید

ادامه تمرکز طلبکارانه برجامیون روی منتقدان داخلی/ امضای کری برای چه کسانی هنوز تضمین است؟

چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 659674
امضای کری تصمین است یک بعد تاریخی و عبرت آموز دارد که نشان می دهد نباید در جامعه بین الملل به غربی ها اعتماد کرد.
ادامه تمرکز طلبکارانه برجامیون روی منتقدان داخلی/ امضای کری برای چه کسانی هنوز تضمین است؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: «امضای کری تضمین است»؛ این جمله‌ای است که «سیدعباس عراقچی» معاون ظریف و رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت خارجه در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» در قبال تحریم‌هایی که کنگره این کشور علیه ایران تنظیم کرده بود و با امضای رئیس جمهور این کشور قانونی شد، بر زبان راند. در همان زمان بیان می شد که آمریکایی‎ها به دنبال اعمال تحریم‌های موازی برجام برای خنثی کردن این سند هسته‌ای هستند اما دیپلمات های وزارت خارجه این موارد را نقض نه برجام بلکه روح این توافقنامه عنوان می کردند و با تضمین‌های کری مردم را به اجرای درست برجام و تعهدات آمریکا امیدوار می‌کردند.

برجام از سوی دولتمردان عناوین و القاب فراوانی یافت از «آفتاب تابان» و «فتح الفتوح» گرفته تا «باغ سیب و گلابی» و «ابر باران‌زا» اسامی مختلفی برای تمجید از این سند هسته‌ای بکار برده شد اما بعد از کارشکنی‌های مختلف آمریکایی‌ها وسپس خروج یکجانبه کاخ سفید «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه دولت دوازدهم در مجلس آن را «سند بی اعتمادی به آمریکا»‌ نامید.

حال حامیان برجام و دیپلماسی ظریف بیان می کنند که چرا منتقدان همواره این جمله عراقچی را تکرار می کنند. «رضا نصری» در یادداشتی در همین زمینه نوشت: «مدتی است منتقدان دولت جمله معروف «امضاء کری تضمین است» را -گاه با تحریف فراوان- پیش می‌کشند تا از آن برای تخطئه مذاکره‌کنندگان برجام و القاء «خوش‌باوری» آن‌ها استفاده کنند.»

وی افزود: «گویا اخیراً حتی خوش‌ذوقی و ابتکار هم به خرج داده‌اند و «سالگرد» بیان این جمله را «روز ملی» اعلام کرده‌اند و حتی، برای استهزاء دولت، جشنواره‌ای به این مناسبت نیز برگزار کرده‌اند. زمانی که این جمله -یا جمله‌ای با مضمونی مشابه- بیان شد، طی یک مقاله مفصل توضیح دادم چرا از نظر حقوقی لازم است نامه کری به جواد ظریف را (که بحث تضمین کری از آن استنباط شده بود) جدی بگیریم و آن را به مثابه یک «بیانیه یک‌جانبه الزام‌آور» در عرصه بین‌المللی معرفی کنیم تا در صورت نقض برجام از جانب آمریکا این نامه نیز -در کنار اسناد دیگر- برای ایران قابل استناد باشد.»

اتفاقا موضع منتقدان نیز همین مسئله است که امضای جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما اگر تضمین است چرا دستگاه دیپلماسی تا به امروز از آن استفاده نکرده است. جالب اینجاست که در همان زمان نیز بانک‌های بزرگ غربی با ایران از ترس مجازات های سنگین مراودات مالی انجام نمی دادند و موضوع «نامه آرامش بخش» که ظریف به دنبال آن بود که از وزیر خارجه وقت آمریکا یعنی کری بگیرد، مطرح شد.

دیپلماسی فعال باید از همه این موارد جهت حقانیت جمهوری اسلامی ایران در مقابل کارشکنی و بی تعهدی آمریکایی ها در جامعه بین الملل استفاده کند و قطعا منتقدان نیز از این روند استقبال می کنند. برجام همانطور که ظریف گفت سند بی اعتمادی به آمریکایی هاست اما باید جهانیان در حوزه حقوقی و قانونی و دیپلماسی این موضوع را بپذیرند و برای آن کاری صورت دهند. هر چند که موضوع امضای جان کری یک سند حقوقی است که تاکنون دستگاه دیپلماسی از آن بهره لازم را نبرده است اما در آن زمان انتقادات به این گفته عراقچی این بود که چرا به فرمان رهبر معظم انقلاب درباره اخذ تضمین از رئیس جمهور آمریکا که می توانست امروز سند قوی تری در این حوزه باشد و حقانیت ایران در جامعه جهانی را بیشتر اثبات کند، اخذ نشد.

واقعیت این است به میزانی که دیپلماسی و رسانه‌های طرفدار دولت علیه منتقدان در داخل کشور تندی کردند این موارد را صرف اثبات حقانیت کشورمان با ارائه این اسناد و مدارک می کردند کار بیشتر پیش می رفت. اما بیشتر تلخی با منتقدان را شاهد هستیم تا برخورد با کارشکنی‌های کشورهای غربی. منتقدان نه تنها خواهان آن هستند که از امضای کری بلکه می خواهند که ازبرجام به عنوان سند بی اعتباری و بی اعتمادی آمریکا علیه این کشور استفاده شود. 

البته این سخنان عراقچی درباره امضای کری یک وجهه بسیار بالاتری نیز دارد که به عنوان یک عبرت تاریخی می توان ازآن یاد کرد. عبرتی که نتیجه آنرا محمد جواد ظریف با نامیدن برجام به عنوان «سند بی اعتمادی به آمریکا» گرفت. موضوع انتقادی به سخنان عراقچی این است که چرا با خوشبینی صرف در مقابل حقوق ملت ایران رفتار کرد و زمینه فریب آمریکایی‌ها را فراهم کردند. با این اوصاف این جمله عراقچی نه تنها سند بی اعتمادی آمریکایی‌هاست بلکه سند سیاست و دیپلماسی خوش بینانه‌ای است که در تاریخ کشورمان ماندگار شد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امریکا در جامعه جهانی بی اعتبار بوده وهست واگر ما هم مذاکره کرده ایم برای مصلحت کشور خودمان مذاکره کرده ایم ، واقعا روی کسانی که برای زمین خوردن برجام آرزو میکردند ترامپ رئیس جمهور شود سیاه باد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
فعلا که روسیاهی به زغال مونده
Iran, Islamic Republic of
برداشت من وشما سطحی است وروسیاهی سیاسی را برابر تفکرات خودمان تبیین می نماییم ولی این تاریخ است که بیانگر روسیاهی روسیاهان است.
Iran, Islamic Republic of
شما هم دلت با برجامه هم میدونی هیچ نقطه قوتی نداشته وگر نه چند پهلو و مبهم کامنت نمیزدی.... فقط بدون استراتژی لیبرالیستی اصلاح طلبان که برجام فقط یکی از کار ویژه های آن بود زندگی قشر ضعیف و متوسط جامعه را خاکستر کرد و سرمایه ثروتمندان را چند ده برابر .... اسم این نظام سرمایه داری هست... یاد بگیریم با منطق باشیم چون احساسات در زمینه ویران گر است
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
امریکایی بارها در طول مذاکرات میگفتن که عمده تحریمهای ایران باقی می مانند و لغو نخواهند شد اما ظریف و عراقچی میگفتن این حرف ها برای آنها مصرف داخلی داره !!!
امیرحسام
Iran, Islamic Republic of
نقض برجام از دولت اوباما شروع شد درست روز بعد از امضاء برجام اوباما قانون تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور را که به ایران سفر می کنند تصویب کرد یعنی از اول عزم اراده ای برای لغو تحریمها نداشتن .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
در یک معامله وقتی می دانی طرف مقابل قابل اعتماد نیست باید قرارداد محکم بست و تضمین سفت و سختی گرفت. حالا بنظر شما وقتی می دانستیم آمریکا قابل اعتماد نیست ،چرا به امضای یک شخص بسنده کردیم؟! چرا یکجانبه تمام تعهدات خود را عمل کردیم که طرف بتواند زیر میز بزند؟! و...
Germany
....
Iran, Islamic Republic of
انقلابیون ازاول می گفتند امریکا بی اعتباراست.ازهمین مذاکرات شما میخواست اعتبار برای خودش جمع کند وبقول اخیرآقای ظریف فقط عکس یادگاری بیاندازدتابه همه بگویددیدید اینها که داعیه دار مبارزه بااستکباربودند بالاخره مجبور شدند باما بنشینند.
مصلحت کشور راهم دیدیم که همه ثمره دانشمندانمان رابرباد دادند ودرمقابل نتیجه اش خروج ازبرجام ورکود و تورم بی سابقه درکشوربه ارمغان آوردند.
این نتیجه اعتمادبه شیطان بزرگ و پشت پا زدن به آرمانهاست
کسی که خواب است بیدارمی شود ولی اگر خود رابه خواب بزند هیچ وقت بیدارنخواهدشد
ترامپ آمریکای بی روتوش است .همه روسای جمهور امریکا پلیدبودند .ازهمین کلام شما که ریاست جمهوری ترامپ راعامل شکست برجام دانسته اید می توان فهمید که هنوز درخواب وعلاقه به شیطان بزرگ هستید.
Iran, Islamic Republic of
خود جان کری گفته اگر ما هم بودیم به وقتش از برجام خارج می شدیم .
رضا
Iran, Islamic Republic of
كى و كجا ؟! بگو تا ملت هم بدونند
رضا
Iran, Islamic Republic of
ميدونى جهان جواب سؤال تون چيه ؟! اينه كه شما جماعت با نيت خدائى انتقاد نمى كرديد، چشمهاتون رو مى بستيد هرچى از دهن تون درميومد عليه ظريف و روحانى درّ و گوهر بيرون ميداديد ، اگر با نيت درست و دلسوزانه اون موقع انتقاد مى كرديد و دست از جنگولك بازى برمى داشتيد قطعاً به حرفهاتون توجه ميشد. حالا هم كه ديگه كارى از دست كسى برنمياد بايد صبر كنيم ببينيم خدا خودش چى ميخواد
Iran, Islamic Republic of
پس چی شد آن همه بلدیم! بلدیم!؟ حالا که به بن بست رسیدید واگذار به خدا می کنید؟
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
زبانت را گاز بگیر
به کدخدا بی احترامی نکن !
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان همیشه با هوچی گری در پی منافع باندی خود هستند و منافع ملی را فدای منافع جناحی خود می کنند و حاظر نیستند اشتباه فاحششون را قبول کنند و از مردم عذرخواهی کنند
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته امضای برجام نتیجه ای نداد البته قبل از ریاست جمهوری اقای روحانی ما همه راه ها را امتحان کردیم که تحریم ها را دور بزنیم اما عملا خزانه خالی شد پس مجبور شدیم مذاکره کنیم و به توافق برسیم تا حالا هم نسبتا خوب بوده چون برجام تا حدودی مانع همگرایی ابر قدرتها در تحریم کامل ما شده .البته امریکا پروسه دیگری دارد که با ایجاد صلح در افغانستان داد ستد هندی ها و برخی کشورهای شرق اسیا برای خرید نفت و گاز و حتی ترانزیت کالا از مسیر افغانستان به ازبکستان و ترکمنستان و جمهوری آذربایجان و گرجستان تا دریای سیاه تحت حمایت ان کشور انجام شود و اگر این کار عملی گردد شاید مسیر ترانزیت ایران از بندر چاه بهار تا استارا تحت الشعاع قرار گیرد .که امیدوارم نتواند این ایده را عملی کند چون برای ما زیان اور خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگه خزانه خالی بود، دولت بنفش چجوری حقوق نجومی داد؟ چجوری این همه اختلاس شد؟ .....
امیر
Iran, Islamic Republic of
اگر خزانه خالی بود چگونه در سال 92 مبلغ 1500 هزار میلیارد تومان سبد کالا به مردم داده شد ؟!
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود و فقط قدرت و توان هسته ای ما نبود یعنی خسارت محض بود.
آیا روحانی اجرا کرد آنچه قول داد؟
Germany
روحانی در مراسم تنقیذ: «خداوندا به تو پناه می‌برم از بستن دهان رقیبان و منتقدان و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است.»
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز برجام زنده است و با این تحلیل ها نمی تونی منکر نتایج خوب کارهای ظریف بشی
Iran, Islamic Republic of
دو سه تا از همون نتایج خوبشو مثال بزن ببینیم...
Iran, Islamic Republic of
از آقایان باید پرسید شما که راضی به این توافق شدین اگه یه قرارداد شخصی واسه خودتون میبستین همینجوری بدون تضمین امضا میکردین یا ده تا چک و سفته نگرفته راضی به این معامله نمیشدین؟؟قیامت روز سختیه واسه جواب پس دادن...
Iran, Islamic Republic of
وقتی دستاورد برجام برای ایران دقیقا"هیچ بود یعنی مرده است .
United States
ظریف، عراقچی و روحانی اگر بازهم کری امضا بده سر تا پا قربونش هم میروند. مگر پیاده رویهای دو رفیق قدیمی یادمان میره که برجام با تمام فلاکتهایش را رقم زد. ظریف در تاریخ با دو چیز یاد میشود یکی قدم زدنش با کری و یکی با قلب پر از سیمان راکتور اراک.
Iran, Islamic Republic of
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند....
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
چرا آقا زاده ها ی همین مسئولین که در آمریکا وکانادا واروپا زندگی میکنند مشمول این تحریم ها نشدند ؟؟ مثل اینکه توافقی نانوشته بین مسئولین با آمریکا و... وجود دارد امتیازش هم بتن ریزی رآکتور اراک بوده