سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۲

تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند رسانه‌ای قوی در عرصه بین‌المللی

محمدهادی همایون
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 659626
تمدن غرب که امروزه ما شاهد افول آن هستیم همه رشد و گسترش‌آن مرهون رسانه‌هاست.
جهان نيوز - دکتر محمدهادی همایون: رسانه‌ها در شرایط امروز جهانی جزء لاینفک شکل‌گیری تمدن‌ها هستند. تمدن غرب که امروزه ما شاهد افول آن هستیم همه رشد و گسترش‌آن مرهون رسانه‌هاست.

از سال‌۱۴۵۳ میلادی که رنسانس در غرب شکل گرفت با فاصله دو سال بعد از آن دستگاه چاپ به‌وجود می‌آید. این در حالی است که دستگاه چاپ قبل از آن در کشورهای اسلامی و ایران شکل گرفته بود؛ اما دستگاه چاپی که توسط «گوتنبرگ» ساخته شد و به تمدن غرب ارائه گردید، با شروع رنسانس فقط دو سال فاصله داشت. این نشان می‌دهد بنیاد تمدن غرب بر اساس رسانه شکل گرفته است.

ما نتوانسته‌ایم رسانه‌ای را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مانند دستگاه چاپ که نقش مهمی برای تمدن غرب پیدا کرد را مهیا کنیم؛ رسانه‌ای که ویژه انقلاب اسلامی باشد و حرف ما را به جهان برساند. 

علی‌رغم همه تلاش‌های انجام گرفته ما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت رسانه‌های جمعی و مجازی برای صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

 اگر قرار باشد برای این بی‌تحرکی به دنبال مقصر بگردیم، قاعدتاً باید به دانشگاهیان خرده گرفت. باید رسانه به خوبی شناخته شود؛ اما ما هنوز آن را نشناخته‌ایم و کارکرد و سازوکار گسترش قدرت رسانه را به خوبی نمی‌شناسیم.

 باید رسانه‌های موجود شناخته شوند و سپس تلاش شود رسانه‌ای ویژه انقلاب اسلامی ایجاد گردد. این فرآیندی زمانبر و به‌عهده فرهیختگان وبه‌خصوص دانشگاهیان است.

غرب از جهت شاخصه‌های تمدنی به‌سرعت در حال افول است. سال‌هاست در غرب نظریه علمی واقعی شکل نگرفته و برابری اقتصادی و اجتماعی و آنچه که هر تمدنی را سرپا نگه می‌دارد، رو به اضمحلال است. 

نکته مهمی که وجود دارد این است که غرب در قالب رسانه‌هایش خود را زنده نشان می‌دهد و این مسأله‌ای بسیار‌مهم و قابل تأمل است. اگرچه تمدن غرب در حال فروپاشی است اما رسانه‌ها تلاش می‌کنند تمدن مرده غربی را کاملاً زنده نشان دهند و این توسط هالیوود و رسانه‌های خبری انجام می‌گیرد.

 تا زمانی که تمدن غرب زنده و متحرک نشان داده شود دیگر کشورها و فرهنگ‌ها هم تمایل پیدا می‌کنند با سبک و سیاق غربی زندگی کنند.

باید از فرهنگ غربی برای گسترش فرهنگ اسلامی خود «به‌گزینی» کنیم؛ تمدنی که در یک دوره طولانی و از قرن ۱۵‌میلادی تا به امروز ادامه حیات بدهد و خود را با همه مسائل و مشکلاتش حفظ کند، قطعاً دارای عناصر مثبتی است. 

با مطالعه تاریخ مشخص می‌شود تمدن غرب اختراع جدیدی نبود، بلکه تمدن اسلامی در آن قرون ضعیف شد. آنچه که امروز وجود دارد ته‌مانده هضم‌شده تمدن اسلامی گذشته است.

آنچه که از تمدن اسلامی و تمدن غرب می‌توان اخذ کرد این نکته است که زمانی تمدنی شکل می‌گیرد که قومی هویت خود را بازیابی کند و عزم و اراده خود را برای پیشرفت قطعی کند.

 این اتفاق در اروپا و در دل سرزمین‌های صدر اسلام در گذشته رخ داد. اتفاقی که امروز در ایران و جهان شاهد هستیم اراده مردم برای حرکت به سمت جلو است و این را می‌توان مهم‌ترین ویژگی تمدن غرب در انتقال آن به همه جهان دانست.
منبع: «شبستان»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بيخيال دادش خيال پردازي بس است برو تزت را در جاي ديگه عملي كن
آدمیزاد
Colombia
بله ،چنین مینماید که نویسنده گرامی این نوشتار: آقای "محمد هادی همایون" ، نه از واقعیت های جامعه ایرانی آگاه است و نه چیزی از جامعه های غربی میداند .