جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

شکوه علم و ادب ایران در دانشگاه تهران/ دانشگاه مادر به احترام استاد ایستاد

سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب: 659556
مراسم گرامیداشت 7 دهه خدمات علمی، ادبی و فرهنگی استاد محمدعلی موحد عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.
شکوه علم و ادب ایران در دانشگاه تهران
به گزارش جهان نيوز، نکوداشت هفت دهه خدمات فرهنگی، علمی و ادبی استاد محمدعلی موحد عصر امروز با حضور اساتید پیشکسوت دانشگاه تهران، دانشجویان،‌مولفان و سرشناسانادبی سه کشور در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد. 

در این مراسم کتاب پرفسور هانری دانشمند فرانسوی نیز که به ترجمه مقالات شمس تبریزی پرداخته است رونمایی شد. 

در ابتدای مراسم پیامی از پرفسور هانری پخش شد که وی در این پیام اعلام کرد: استاد موحد در زمینه هدایت افراد نقش موثری دارد و کتاب شمس تبریزی به عنوان کتاب اول و کتاب قصه قصه‌ها به عنوان کتاب ما در اختیارتان قرار داده می‌شود. 

در ادامه مراسم ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: از من انتظار سخنرانی نداشته باشید زیرا استاد موحد نمی‌خواست نامش در جایی مطرح شود و من پیش از برگزاری مراسم دعا می‌کردم که او پوستر برنامه را در خیابان نبیند. 

وی افزود: وقتی استاد پوستر برنامه را دید گفت: من یک شب نخوابیدم، چرا نام مرا آوردید ؟ شما باید از شمس تبریزی تقدیر می‌کردید، استاد تمایل نداشت افراد را برای مراسم بزرگداشت خودش به زحمت بیندازد. 

ایوبی ادامه داد: ما اگر ایران را می‌خواهیم اگر اسلام را می‌خواهیم، اگر ادب و عرفان را می‌خواهیم باید نام محمدعلی موحد را بیاوریم،‌استاد موحد به این مراسم نیاز ندارد ولی ما نیاز داریم که از علم وی بهره ببریم. 

وی ادامه داد: در شرایطی که افراطیون وهابی و سلفی چهره اسلام را در غرب معکوس تصویر کردند وجود افراد ایران دوست مانند پرفسور هانری بسیار مهم است که ترجمه مقالات شمس از سوی هانری سبب غرور مسلمانان در اروپا می‌شود. 

در ادامه حجت‌الاسلام مرقاتی استاد دانشگاه تهران پیامی از پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی را تلاوت کرد که پورمحمدی در این پیام اعلام کرده بود نقش آذربایجان در اعتلای ایران کهن به دانش و فرهیختگی بی‌بدیلبوده است، استاد موحد توان خود را در اعتلای فرهنگ و ادب این خطه به کار بست و همچنان با اشتیاق مانند یک جوان چالاک در جستجوی پژوهش است و هرگز عزم و اراده‌اش در راه حقیقت‌پژوهشی به دلیل بالا رفتن سن کم نشده است. 

در پیام پورمحمدی اعلام شد استاد موحد موسسه شفای امید را در تبریز برای کودکان بی‌سرپرست راه‌اندازی کرده است، در جامعه علمی و دانشگاهی ما حقوقدان، مولوی پژوه و تاریخ‌نگار زیاد نیست اما قابل تربیت و تحصیل است. 

* موحد؛ برای ایران و از پایگاه ایران برای بشریت 

در ادامه این مراسم احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو با بیان اینکه موحد بزرگداشت نمی‌خواهد زیرا خودش بزرگ است، گفت: ما با بزرگداشت موحد سعی داریم نوجوانان‌مان که دستخوش امواج بسیار خطرناکی در بازی‌های امروز هستند را با یک پایگاه هویت و یک دستاویز بزرگ آشنا کنیم. 

وی افزود: امیدواریم بزودی در مقر یونسکو از استاد موحد تجلیل کنیم. چرا که تمام کارهای وی برای ایران و پایگاه ایران برای بشریت است. 

در ادامه معصومی همدانی استاد پیشکسوت دانشگاه تهران گفت: پرهیز موحد از وارد شدن در جدال‌های قلمی سبب شد چهره او شناخته شده نباشد شاید هم وی زیرکانه این منش را برگزیده بود چرا که این نوع جدایی از جریانات روز سبب شده بود تا بتواند به تحقیق بپردازد. 

وی افزود: اگر ساعاتی که موحد در کتابخانه‌های بریتانیا گذرانده است را در نظر بگیریم می‌بینیم که چقدر فرصت‌ها را برای تحقیق غنیمت شمرده است. 

وی ادامه داد: استاد موحد به همان اندازه با بازار و مردم جامعه آشنا است که بزرگترین مسئولان جهان را می‌شناسد، اینگونه زندگی پر و پیمانه کمتر وجود دارد. 

وی افزود: خطر بزرگی که امروز داریم این است که ارتباط دانشگاهیان ما با جامعه قطع شود، موحد پروای عموم جامعه را دارد و فکر می‌کنم هنوز مطالب نوشته نشده‌ای را دارد که ما با آنها غافلگیر می‌شویم.

در ادامه مراسم غلامعلی حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: حوالی سال 52 برای نخستین‌بار استاد موحد را در جلسه درس استاد مطهری ملاقات کردم، چند سال بعد کتاب مقالات شمش از استاد منتشر شد و من از آن بهره بردم و به دانش عمیق او آفرین‌ها گفتم. 

وی افزود: استاد موحد با رای تمام اعضای شورای فرهنگستان زبان و ادب فارس به عضویت پیوسته این شورا درآمد که این مساله افتخار اعضای شوار است. 

وی ادامه داد: تصحیح مقالات شمش کاری کارستان از استاد موحد بوده که افق تازه‌ای در عرصه‌مولوی پژوهشی کشور است،‌تصحیح مثنوی هم که در یکسال اخیر سه بار به چاپ رسیده تنها از او برمی‌آمده است. 

حداد عادل گفت: موحد در تاریخ ملی شدن صنعت نفت و مسائل حقوقی آنها تالیفات ارزنده‌ای دارد، او شاهد عینی ماجرا بوده و پس از انقلاب کتاب خواب آشفته نفس را نوشته است. 

وی با بیان اینکه موحد فرزند آذربایجان و افتخار همه ملت ایران است گفت: موحد هرگز به برگزاری مراسم بزرگداشت خود راضی نبوده است. 

* استدعای یونسکو برای دریافت نشان از سوی موحد 

در ادامه مراسم با حضور استاد شفیعی کدکنی در سالن تمام حضار به احترام او ایستادند و وی را ایستاده تشویق کردند که شفیعی کدکنی و موحد نیز همدیگر را در آغوش کشیدند و سپس مراسم اهدای نشان عالی یونسکو به موحد برگزار شد.
 
در این مراسم جلالی سفیر ایران در یونسکو گفت: این نشان به دکتر موحد اهدا نمی‌شود بلکه از ایشان استدعا می‌شود که این نشان را بپذیرد تا یونسکو بزرگ شود. 

همچنین از تمبر یادمان استاد موحد رونمایی شد که اساتید دانشگاه تهران، شفیعی کدکنی ، مجتبایی و سبحانی آن را امضا کردند. 

در پایان نیز محمدعلی موحد استاد پیشکسوت دانشگاه تهران گفت: یونسکو یکبار شصت و چند سال پیش ترجمه مرا جزء ترجمه‌های برگزیده قرار داد و حالا بار دیگر در آخر راه که روزهای پایانی عمرم را می‌گذرانم مرا مفتخر ساخته است. 

وی افزود: گوش‌های من درست نمی‌شنود اما مشخص بود که اساتید درباره من اغراق کردند. 

وی گفت: شیخ عطار تعبیری دارد که می‌گوید «من در تالیف کتابم خواستم خود را به بزرگان ببندم»، من هم به تبعیت از عطار همین کار را کردم و سود فراوان بردم و از فخر و شرف و منزلتی که به واقع لیاقت آن را نداشتم برخوردار شدم و اگر در چنین محفلی نامی از من می‌برند از برکت این معامله است که خود را به شمس و مولانا بسته‌ام. 
موحد گفت: من با صحبت‌های این اساتید نزد خودم شرمنده می‌شوم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *