شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۲۹
وزارت خارجه ریل گذاری بازی برد-برد جدید دولت را آغاز کرد

برجام منطقه‌ای رسما کلید خورد...

سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 659396
برای «ریل‌گذاری برای یک بازی برد-برد منطقه ای» مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با برگزاری همایش های توجیهی و مقدماتی برای فرآهم شدن فضا برای این سیاست گذاری را به صورت جدی آغاز کرده است.
برجام منطقه‌ای رسما کلید خورد...
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: توجیه راهبردی اتاق فکر سیاست خارجه دولت به ریاست مستقیم رئیس جمهور، برای تغییر ریل در مسیر سیاست خارجه و پرونده هسته ای، اعتقاد به معادله برد – برد با آمریکا و اروپایی ها از آغاز دولت تدبیر و امید بود. تاکنون برجام البته اصلی ترین خروجی این معادله و دستگاه فکری است. اما حسن روحانی پس از چندی از برجام تلاش کرد معادله برد- برد را به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی نیز تحمیل کند. دال و پایه اصلی معادله برد- برد برای منطقه نیز بر این گزاره استوار است که حسن روحانی از یکسال پیش تاکنون بر آن تاکید دارد:" به‌ جای قوی‌ترین کشور منطقه شدن، باید در پی قوی‌تر شدن منطقه باشیم ".

در همین راستا و برای «ریل‌گذاری برای یک بازی برد-برد منطقه ای» مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با برگزاری همایش های توجیهی و مقدماتی برای فرآهم شدن فضا برای این سیاست گذاری را به صورت جدی آغاز کرده است.

اما از مجموع اظهارات رئیس جمهور و اطرافیان وی می توان اساس پایه ریزی هدفگذاری را به صورت ذیل خلاصه گذاری کرد:

1- نباید اولویت اول کشور قوی ترین کشور شدن در منطقه باشد

2- هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای توان هژمون شدن ندارند

3- توان حذف رقبا در منطقه موجود نیست

4- سیاستی در منطقه و خاورمیانه به جز سیاست برد – برد موفق نخواهد بود

5- نباید به دنبال تخریب منافع دیگر کشورها بود

6- گفتگوی درون تمدنی در منطقه باید آغاز شود

7- بعد از پیروزهای منطقه ای باید نشان بدهیم به دنبال صلح هستیم.

8- برجام سرمایه ارزشمند برای صلح و منطقه قوی تر محسوب می شود. (ایران با برجام نشان داد به دنبال رقابت تسلیحاتی در منطقه نیست)

9- بازسازی کشورهای همچون عراق، سوریه و یمن می تواند دستورالعمل اولیه برای همکاری باشد.

اما در اینباره بخوانید:
اول: روح حاکم بر منطقی که طرفداران آغاز بازی برد-برد منطقه ای بیان می کنند، هم عدم باور فرآگیرشدن گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه است و هم عدم اعتقاد به قدرت راهبردی انقلاب اسلامی در شرایط فعلیو  چشم انداز آتی کشور و منطقه است.

دوم: خوب است که طرفدران ریل گذاری جدید سیاست منطقه ای، همین ابتدا دو سوال را نیز پاسخ دقیق بدهند. روند طبیعی چهل سال اخیر و چشم انداز منطقه نیز نشان می دهد، که گفتمان انقلاب اسلامی نه از طریق زور بلکه به صورت داوطلبانه مسلط ترین گفتمان حاکم نه تنها برآسیای غربی بلکه کل جهان اسلام خواهد بود. با این وجود، این ریل گذاری جدید در سیاست گذاری منطقه ای چه نسبتی با این اصل مسلم دارد؟ چگونه قرار است که در این روند خلل و یا توقف غیرضرروی ایجاد نکند؟

سوم: جدای از ذات شکست خورد نظریه منطقه قوی تر به جای کشور قوی تر، در صحنه میدانی و اجرایی نیز این نظریه محلی از اعراب ندارد. به عنوان نمونه چه علامت مثبتی در خاندان حاکم در کشوری مثل عربستان سعودی دیده می شود که امید برد- برد را با آنها قابل تصور باشد؟ همین الان عربستان همایش بزرگ تمدنی برای اتجهان اسلام آغاز کرده که نماینده‌ای از ایران در آن وجود ندارد! حتی ترکیه که به صورت یک در میان تمایل همکاری منطقه ای با ایران و یا حتی هدف اجباری مشترک دارد، چشم اندازش بازگشت به امپراطوری عثمانی – به تعبیر دیگر قوی ترین کشور منطقه شدن- است. با این وجود طراحان نظریه برد- برد در خلا نظریه پردازی می کنند نه روی زمین واقعیات منطقه.

چهارم: اساسا صلاحیت طراحان و کسانی که مشتاقانه به دنبال اجرایی شدن سیاست جدید منطقه ای هستند، زیرسوال است. اگر برجام را محصول اولیه این دستگاه فکری بدانیم، این دستگاه و افراد نامطمئن به نظر می رسند. منطق افرادی که اساسا که قدر و درک درستی از ارزش سرمایه های اولیه قدرت در کشور را ندارند،اساس کار دیپلماتیک را به دادن امتیازات نقد به وعده های نسیه می گذارند، همچنان به منطق برجام و دستاوردهایش خوش بین هستند، برای بازی برد-برد در منطقه هم حاصلی برای ایران نخواهند آورد. به نظر می رسد که در وهله اول افرادی باید درباره سیاست جدید منطقه ای در ایران صلاحیت نظریه پردازی دارند که خود کارنامه درخشان و واقعی در پرونده های همچون عراق، یمن و لبنان و سوریه دارند و بعد حتی در مرحله اجرا در وزارت خارجه نیز باید شبیه ترین افراد به اینان در صحنه مذاکره باشند.

پنجم: پیروزی های منطقه ای ایران در افغانستان، لبنان، عراق، سوریه، یمن و ... چشم انداز چارچوب هژمون آینده منطقه را مشخص کرده است. هرچند در برخی کشورهای مذکور باید پیروزی ها تا موقیت های نهایی و کامل ادامه بیابد. با این وجود اشتیاق نشان دادن برای خرج کردن فوری این موفقیت ها در قالب دیپلماتیک، کمی عجولانه به نظر می رسد. زیرا به صورت طبیعی دیر نخواهد بود که دیگران صلح را از کشور پیروز گدایی خواهند کرد و آن موقع بهترین زمان برای طراحی های دیپلماتیک خواهد بود!  به عنوان نمونه ادامه صبر استراتژیک در پرونده یمن، امتیازات نقد بزرگتری را در آینده به دنبال خواهد داشت.

ششم: قوی ترشدن منطقه – منظور قوی ترشدن و متحد شدن کشورهای بزرگ جهان اسلام- به خودی خود یک آرمان خوب و بزرگ است. اما این مساله ابتدا از مسیر منطق ائتلاف ایران، عراق، سوریه، یمن(انصارالله)، لبنان(حزب الله) و سپس همسو کردن دولت های کشورهای همچون ترکیه، قطر، عمان، افغانستان و پاکستان و در نهایت همراه کردن حتی کشورهای چموش با این ائتلاف و منطق آن خواهد بود. اما اگر برخی فکر کنند اساس ائتلاف محور مقاوت در منطقه باید محل معامله برای بازی برد-برد منطقه قرار بگیرد، یعنی عملا این کار خرج کردن از سرمایه استراتژیک ایران است و با منطق هیچ دیپلماسی همخوانی ندارد و نتیجه آن نیز از الان مانند پرونده هسته ای – برباد دادن قدرت و ظرفیت‌های هسته‌ای- مشخص است.

هفتم: اما اصلی ترین نکته منطق امام خمینی(ره) در مواجه راهبردی ایشان با پرونده های منطقه ای است که بی شک مسیر پیروزی واقعی هم از همین مسیر خواهد بود و لاغیر. حتی اگر پیروزی های ظاهری هم غیر از این مسیر پیش بیایید قطعا کوتاه مدت خواهد بود و در طول اندک زمانی از هم خواهد پاشید. اما منطق امام (ره) آغاز استراتژی برد-برد با ملت های مسلمان منطقه بود نه حاکمان فاسد برخی کشورهای اسلامی. بیداری اسلامی و تحقق محتمل دوباره آن بزودی در منطقه یکی از دستاوردهای نقد این نگاه راهبردی تاکنون بوده است.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
محورهای یاد شده توسط لیبرالهای وزارت خارجه با اموزه های امام خمینی (ره) در باره اقتدار در سیاست خارجی و صدور انقلاب و تعامل مقتدارانه با قدرتها و پشتیبانی از نهضتها و مسلمانان و اصل تصاحب قدرت و... منافات دارد و در تعارض اشکار است . ...
؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خودمونیم !این قلب بزرگ وتاپ تاپ کن که برای عربستان وسایر کشورهای نوکر کدخدا در منطقه ما،تالاپ وتولوپ میکنه !چرا به مردم دگراندیش کشور خودمون که میرسه ،جز فریاد وغضب وبار کردن لقب وروانه جهنم کردنشون ،از توش چیز دیگه ای در نمیاد!
سلام
Iran, Islamic Republic of
ظریف گویی اصلا وزیر خارجه ایران نیست
کلا از 92 دارد ادای میانجی بین ایران و عالم و کدخدا را بازی میکند
نتیجه این نمایش هم چیزی نبود جز افزایش تحریمها و گرانی چندبرابر با وجود برجام بود تا الان
دلواپس
Romania
متاسفانه سیاست ایشان خیلی شیک, این طوری است: ای وای پوست موز بازهم باید لیز بخوریم!
تلخ خنده...
Iran, Islamic Republic of
هر دم از این باغ بری می رسد!!! برجام منطقه ای با بازی برد- برد!!!! خدا بخیر کنه ! از این ناحیه چه خسارات عظیمی می خاد به ما وارد بشه!! یکی نیست به اینها بگه بابا به فکر مشکلات داخلی باشید از ظرفیت و توان داخلی استفاده کنید مردم زیر فشارهای اقتصادی گرفتارند!!!!
مردی
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
بهتر است که تا پایان عمر این دولت محترم رسما وزات خارجه تعطیل بشود تا مردم به زندگی عادی خودشان برسند.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
صفر تا صدش به نفع آمریکاست!...
Germany
...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اول خسارات برجام را تسویه نمایند بعد بفکر برجام منطقه ای باشند !
نیرویی الهی
Iran, Islamic Republic of
به جانم قسم این کشور کشور امام زمان است
با این همه فتنه ای که می بینیم بر علیه این انقلاب می شود هنوز دشمن نتوانسته این انقلاب را سر نگون کند و این نیست مگر اراده و مشیت و قدرت الهی

وقتی تاریخ رو بررسی می کنی می بینی با بسیار کمتر از این فتنه ها و حماقت ها ، نظام یک کشور با سرعت سرنگون شده ولی ایران هنوز ایستاده است و این ممکن نیست مگر به تحقق یک امر الهی
آزاد
Iran, Islamic Republic of
کدام برد؟
کی برد؟
کیبرد کی رو که برده؟
ما از برجام و غیره و ذالک چه بردی داشتیم؟
فرانک
Iran, Islamic Republic of
....
فری
اما چند نکته (اما در اینباره بخوانید:)
1- عدم فراگیر شدن گفتمان انقلاب اسلامی حقیقت تلخی است که باید پذیرفت و واقعیات ملموس را باید دید
2- آیا از مردم منطقه و کل جهان اسلام اطلاع دارید که گفتمان جمهوری اسلامی حاکم می باشد؟ چرا خودمان را گول می زنیم
3-اگر ما پیروز این گفتمان هستیم آثارش کو؟آیا ما واقعا بدون کشورهای منطقه اصلا می توانیم به گفتمانمان نزدیک شویم یا از آن داریم دور می شوم یا ما نمی دانیم که بین مذهب شیعه و سنی چقدر فاصله زیاد شده ویا خومان را به خواب زده ایم که می گوییم گفتمان حاکم ما باشیم. منطقه سنی، هرگز گفتمان شیعه را به عنوان گفتمان حاکم نمی پذیرد.
4- در عراق یمن سوریه و لبنان واقعا میزان هزینه ای که پرداخت کرده ایم آیا با میزان منتفع شدن ایران برابر است یا عاملی است که دشمنان ما برای تحریم ما به عربستان بگویند اگر ما نبودیم شما اکنون فارسی حرف می زدید یعنی ما اینقدر ترسناک هستیم یا رفتار ما حاکمان منطقه را به دامن آمریکا انداخته است....
5- چرا فکر می کنیم که در این کشورها موفقیم.. شاخص های موفقیت هرگز با واقیعت تطبیق ندارد. ایا کشور ترکیه از ما موفق تر نیست؟با یک هزارم هزینه ما
6- در بحث هسته ای اگر برجام بد است که همه آن را قبول داریم آیا غیر از این است که حاصل سیاست ها و گفتمان ما با دنیا این شده است دوازده سال مذاکره و در نهایت برجام.
Iran, Islamic Republic of

هرچی فکر میکنم ارزش توضیح بیشتر ندارد.....
دلواپس
Romania
...
Iran, Islamic Republic of
راست گفتی...
.
Iran, Islamic Republic of
۱.وقتی ادم نابینا باشه نمیبینه که حزب الله لبنان وحشد الشعبی عراق و انصارالله یمن ُرویشهای انقلاب ما هستند.
۲. حاکم شدن یک گفتمان زمان زیادی را میبرد کما اینکه تمدن غرب سیصد سال طول کشید تا دنیا رو گرفت وبعد توسط گفتمان احیا شده اسلام توسط امام خمینی ُزوالش اغاز شد. الان حتی در اتاق فکرهای امریکا هم ُایران جزو بزرگترین چالشهادر مقابل تسلط اختاپوسی امریکا بر جهان است.
۳.سنیهای غزه ونیز سوریه که یا ایران مانند برادر هستند ُبرای پودرکردن حرفت کافیه.
۴.میفهمم که تا عمق وجودسوختید که داعش رو با هزینه ای کمتر از مثلا تخریب یک پالایشگاه در کشور خودمون ُدر نطفه خفه کردیم وارزوی به باد رفتن امنیت ایران رو به گوربردید.کدخداتون به گفت ترامپ در منطقه ۷۵۰۰میلیارد دلار هزینه کرد وهیچی به دست نیاورد.بهتون تسلیت میگم!
۵.ترکیه که با یک فوت امریکا همین دو ماه قبل ُتورمش چند برابر شد وچهار صدمیلیارد دلار بدهی خارجی داره ُبرای یه عده مفتون غرب الگوست نه برای شیرمردان ایرانی که ۲۵۰۰سال سابقه تمدنی دارند.
۶.حاصل خودباختگی وشیفته غرب بودن=برجام است.حاصل سیاست واقعی انقلاب اسلامی ما= زدن ماهواره جاسوسی امریکا با لیزر جامد است.قاطی نکن داداش!
Iran, Islamic Republic of
مثل این که کوری نمی بینی! لبنان و فلسطین و یمن و سوریه همه گواهند که گفتمان انقلاب اسلامی به صورتی شتابان تر از آن که فکرش را می کردیم در حال فراگیر شدن است.
Iran, Islamic Republic of
نه اتفاقا میبینه...
...
هاشمی: به فری
Iran, Islamic Republic of
آمریکا برای اینکه گاو شیرده عربستان را بدوشد به او می گوید اگه ما نباشیم شما یک هفته هم در برابر ایران دوام نمی آورید
این سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن است ، عزیزم!
چشم هایت را بشور تا خواب از آن بیرون بیاید !
بعد مقاله بنویس
تحلیلهایت کلا در خواب بوده !بیدار شو
یک کم نرمش کن خواب از چشمت بپره بعد خوب فکر کن و بعد صحبت کن
Iran, Islamic Republic of
افراط و تفریط / خود بزرگ بینی و از طرفی نیز عدم باور به توانائیهای بالقوه و بالفعل خود / دشمن را خیلی کوچک دیدن و یا خیلی بزرگ دیدن / خود شیفتگی و... در همه تحولات سیاسی و نظامی و اقتصادی و... داخل و منطقه و جهان اسیب جدی است که ما را از تحلیل صحیح و منصفانه و واقعی باز میدارد ...
Iran, Islamic Republic of
اگر اين برجام رو قبول نكنيم 18/3درصد كالاها گران ميشه، خودتون بگيد زندگي ارزون مي خواهيد يا زندگي در گراني و بدبدختي فلاكت و بيچارگي، آقاي دولت مي‌خواهد چنان رونقي!!! (بخوانيد چنان ركودي) ايجاد كنه كه براي پول يارانه فقط بشه در ماه چهارتا نون سنگك گرفت.
البته اينم بگم ها اين 18/3درصد غير 20درصدfatf است.
دلواپس
Romania
با این حساب 38 درصد ارزان می شود؟پس این خرده لوایح 2030ویواشکی cftوphd!چی ؟یه دفعه 50 درصد
ارزان بشود که ما دلواپسهای کاسب تحریم دق می کنیم !
💜💜💜
Iran, Islamic Republic of
اقایان که دم از منطقه قدرتمند به جای قدرتمند کردن کشور میزنند ُچقدرتونستند کشور خودمون رو قدرتمند کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! جز نابودی هسته ای در ازای "" دستاورد تقریبا هیــــــــــچ"" و نیز دلار 19 تومانی وسکه پنج میلیونی ؟! وکوچ کردن سفره مردم در عرض پنج سال وبزرگ کردن سفره نجومی بگیران اقازاده ها ودامادها ؟!
مرگ بر جاسوسان
United States
ادامه اينهمه تخريب و جمله فروشي دستاوردها و اصول انقلاب بدون تائيد رهبري قابل انجام و باور نميتواند باشد و مردم اينرا فهميده اند و از آن نخواهند گذشت.

روي ترسوهاي رسانه اي كه حقايق را ميپوشانند سياه
رضا
Iran, Islamic Republic of
آخه شما از سياست چه سر درمياريد كه ميگيد ارتباط با ملت هاى منطقه ؟! آخه كيلوئى كه نميشه حرف زد برادر من ! از شما جناب جهان تيغى ميپرسم شما چه تخصصى در سياست داريد كه سياست منطقه اى دولت را زير سؤال مى بريد ؟! آيا مبايد اين پيروزى ها - البته بقول شما - به امتيازات سياسى و اقتصادى تبديل شه ؟! وقتى ميگى ارتباط با مردم منطقه ، انگار خبر ندارى كه مردم منطقه اولا ما رو قبول ندارند ثانياً مگه حكومت هاشون خوابند كه اجازه بدن شما بدون هيچ مشكلى با ملت شون ارتباط برقرار كنيد ؟! با ملت بحرين مگه ارتباط برقرار نكرديد ؟! چى شد گلابيش ؟! كم به ملت عراق خدمت كرديد ؟! به والله چشم ندارند ايرانى جماعت رو ببينند يه سر كربلا و نجف برو تا ببينى ما ملت چقدر منفوريم در ميان اعراب !با اين شلوغ بازى ها و خيالبافى ها فقط هزينه روى دست نظام ميذاريد، اگر بعد از برجام بروحانى اجازه ميداديد تا برجام دو و سه را اجرائى كنه پدر جد ترامپ هم نمى تونست از اون خارج شه و به ريش ما و شما بخنده . اون قدر شلوغ بازى درآورديد و دل بزرگان مملكت را خالى كرديد كه … ! چنان از سرمايه هاى استراتيژيك و پيروزى هاى نظامى حرف ميزنى كه اگر كسى نفهمه ميگه حتماً در سوريه يا يمن و … پيروز شديم ! مگه نمى بينيد برادر زبل خان كه بدعوت ما و ديرتر از ما وارد قصه شد داره تك خورى ميكنه و يكى گلابى هاى سوريه رو مى چينه ؟! ما را به جلسات هم راه نميدن يا در يمن كه … اى بابا چقدر حرافى ؟! چه فايده داره؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ترامپ با این سیاست ها تحریم را بر نمی دارد پس بیشتر از این کشور را تضعیف نکنید چون این سیاست کاملا باخت باخت است.
امىرى
Iran, Islamic Republic of
اىن چه سىاست بردبردىبود که ما همه چىزمان رادادىم وهىچ چىزىنگفتىم ....