کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عبدالله نوری:

در دوران مسئولیتم فقط به فکر «مصالح حاکمیت» بودم نه منافع مردم

26 آذر 1397 ساعت 14:03

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: در دوره ای که زندان بودم فهمیدم ‏که در دوران ‏مسئولیتم معمولاً به حقوق محکومین فکر نمی کردم و همیشه به فکر مصالح ‏حاکمیت ‏بودم.


گروه سیاسی جهان نیوز: عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات با جمعی از اعضای شورای مرکزی و کمیته‌ فرهنگی، اجتماعی مجمع زنان اصلاح طلب دیدار داشته است که اهم اظهارات وی را ادامه خواهید خواند:

*بی تردید تنها راه عبور از بحران‌ها اصلاحات واقعی و همه جانبه در عرصه های ‌‏گوناگون است و در برابر این حجم مشکلات همه ارکان ‌‏نظام باید در پیشگاه مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور و بیت المال، ‏پاسخگو باشند.

*مسئولان می‌توانستند مانند نلسون ماندلا همه را در ‏صف واحد دعوت به همکاری و مشارکت جهت رفع مشکلات و حرکت به سمت توسعه و ‏سازندگی کشور کنند و شاید ‏اگر این گونه عمل می شد، ‏تأثیرگذاری گفتمان انقلاب در ‏کشور و جهان بیشتر می شد، اما به شکل ‏دیگری عمل شد و برای یکدیگر خط و ‏نشان کشیدیم.

*گاهی به این فکر می‌کنم که آیا برای مسئولیت‌هایی که در ‌‏مقاطعی به عهده داشتم، شایسته ‏ترین فردی که می‌توانست این ‌‏مسئولیت را داشته باشد من بودم؟ آیا من به وظایفم ‏درست عمل کردم یا ممکن بود فرد ‌‏دیگری بتواند بهتر از من به مردم و کشور ‏خدمت کند؟ من بابت اشتباهات و قصورهایم مکرر از مردم عذرخواهی ‌‏کرده و می کنم.

*در دوره ای که زندان بودم فهمیدم ‏که در دوران ‏مسئولیتم معمولاً به حقوق محکومین فکر نمی کردم و همیشه به فکر مصالح ‏حاکمیت ‏بودم. در ‏جلسات و تصمیم گیری ها به ‏آن سوی ‏داستان که مردم ‏و منافع آنان بود کمتر فکر می کردم.

*در برابر این حجم مشکلات و بحران ها، همه ارکان ‌‏نظام به جهت آنکه مشروعیت و مقبولیت آنها مستقیم و یا غیرمستقیم ریشه در خواست ‏و رای مردم دارد، باید در پیشگاه مردم به عنوان صاحبان اصلی کشور و بیت المال، ‏پاسخگو باشند. نه فقط رئیس جمهور و اعضاء کابینه که همه ‏مقامات و مسئولین به ‏نسبت اختیارات و قدرتی که دارند، باید نسبت به بحران ها و ‏چالش های امروز ایران در ‏حوزه های مختلف، در برابر مردم احساس مسئولیت کنند و ‏پاسخگو و عذرخواه باشند.

*اصلاح طلبان در میان افکار ‏عمومی، بسیاری از مردم به عملکرد و کارآمدی شان ‏خصوصاً در مناصبی که با رأی آنها بدست آورده اند نقدهای ‏جدی دارند. من هم به عنوان یک ناظر بیرونی، به جد معتقدم نیروهایی که بواسطه جریان اصلاحات توانسته اند به درون حاکمیت راه پیدا کنند باید در جهت نیل به اهداف اصلاح طلبی، دفاع از حقوق شهروندی و کاهش آلام مردم، قدم های ملموس و راه گشایی بر می داشتند، ولی متأسفانه‏ مجموعاً نقطه خیلی روشن ‏و امیدوارکننده ای ‏نمی بینم

*آنچه باعث می‌شود به دستیابی ‏زنان به ‏حقوق شان ‏امیدوار باشیم این است که در سال های اخیر به ویژه در ‏کشورهای اسلامی، جنبش اجتماعی زنان بیش از گذشته  فعال و رستاخیزی در دفاع از حقوق و جایگاه زنان و تلاش برای ‏ظهور و بروز جدی آنها پدیدار شده است و ما ‏هم شاهد این حرکت در ‏کشورمان هستیم.

‏ *باید ‏بپذیریم که گروه هایی در جامعه از سر ‌‏اعتقاد و بر مبنای برداشتی که از قرآن و ‏روایات و مبانی دینی دارند، نگاه خاص خود ‏را ‏نسبت به مسئله زنان دارند و این به احتمال ‏زیاد از سر عناد یا لجاجت نیست.... معتقدم ‏روشنفکران دینی و دانشگاهیان، ‏علمای روشن‌بین ‏حوزه‌های علمیه و ‏زنانی که برای دستیابی به حقوق خود ‏تلاش می‌کنند با «جدال ‏احسن» و در یک ‏بازه زمانی طولانی، می توانند نفوذ این نگرش در حوزه عمومی و قوانین را، تعدیل کنند... در طول تاریخ اسلام به ویژه در قرن اخیر به اقتضای زمان و تحولاتی که در سبک زندگی و ‌‏شناختی که نسبت به شأن و جایگاه و کرامت انسانی حاصل شده، نظرات عالمان دینی ‌‏تغییر و به خواست و عرف زمانه نزدیک شده است. این موضوع قطعاً در مورد احقاق حقوق ‌‏و آزادی های زنان نیز دیر یا زود محقق خواهد شد


کد مطلب: 659243

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/659243/دوران-مسئولیتم-فقط-فکر-مصالح-حاکمیت-بودم-نه-منافع-مردم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com