جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۳۴
سیاست تکراری اصلاحات؛

اصلاح طلبان کجا گیر کرده‌اند که پرچم «رفراندوم» را علم می‌کنند؟

پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۸
کد مطلب: 659193
اصلاح طلبان بازهم در فضای سیاسی کشور پیشنهاد برگزاری «رفراندوم» را مطرح کرده اند؛ سئوال اینجاست که اصلاح طلبان کجا گیر کرده‌اند که پرچم «رفراندوم» را علم می‌کنند؟
اصلاح طلبان کجا گیر کرده‌اند که پرچم «رفراندوم» را علم می‌کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: برخی از بازی‌های جناح اصلاحات آنقدر نخ نما و تکراری شده که هرگاه از واژگان مربوط به آن استفاده می‌کنند نیت و اهدافشان برای آنهایی که فضای سیاسی کشور را دنبال می‌کنند، به خوبی مکشوف و آشکار است. «رفراندوم» یکی از همین واژگان است که آنقدر از سوی جریان اصلاحات با بازی اهمیت دادن به مردم و افکارعمومی تکرار شده است که دیگر آورده‌ای برای این جناح سیاسی ندارد.

اخیرا بازهم به صورت هماهنگ شده، اصلاح طلبان و حامیان دولت از رفراندوم سخن گفته‌اند.

در همین رابطه، «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، یکی از نمایندگانی که نزدیک به اصلاح طلبان و دولت است، با بیان اینکه «همیشه از رفراندوم ترسیده‌ایم»، گفت: «اگر در مورد لوایح چهارگانه رفراندومی انجام می‌شد نمایندگان هم در تصمیم‌گیری راحت‌تر بودند.هیچ کس نظر مردم را سوال نمی‌کند بلکه در بهترین حالت مردم قانع به نتیجه شده‌اند و می‌گویند کارهایتان را که کردید به ما بگویید که چه کار کرده‌اید؟ این خیلی بد است و این یعنی مردم به حداقل حداقل اقناع شده‌اند.»

جالب اینجاست که در همین زمینه «مصطفی تاج‌زاده» از فعالان اصلاح طلب و فتنه سال 88 در توییتی درباره سیاست خارجی نوشت: «میرحسین موسوی:چه کسی به شما اختیار داده است تا با ماجراجویی و استبداد کشور را در مقابل همه جهان قرار دهیدواین شرایط وخیم را دروضعیت اقتصادی و سیاسی کشور ایجاد کنید؟خودتان برای خودتان هورا نکشید.  رفراندوم برگزار کنید تا ببینیدآیا مردم این سیاست‌های ویرانگر را قبول می‌کنندیا نه؟»

به نظر می رسد که هرگاه اصلاح طلبان به بن بست می رسند موضوع رفراندوم را مطرح می کنند. این درحالی است که در ساختار سیاسی بالاخره گروه‌ها و جریان‌های مختلف حضور دارند و همین افراد توسط مردم انتخاب شده‌اند و به نوعی نظر مردمی که به آنها رای داده‌اند را اعمال می کنند. از سوی دیگر اصلاح طلبان در موضوعاتی کوچک که با اهداف خودشان هم راستاست دم از رفراندوم می زنند. این درحالی است که به طور کلی رفراندوم موضوعی است که در مسائل کلان و کلی کشور و موارد کاملا خاص انجام می شود. مانند موضوع برگزیت در انگلیس که با رفراندوم از مردم درخواست شد که برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا نظر بدهند که مردم به خروج از اتحادیه رای داده‌اند. 

برگزاری رفراندوم مانند انتخابات برای هر نظامی هزینه‌های زیادی دارد، اینکه اصلاح طلبان می خواهند برای منافع خود چنین هزینه‌ای را به نظام جمهوری اسلامی تحمیل کنند و آنرا متدوال سازند، نه به نفع مردم و نه به نفع فضای سیاسی کشور است.

درواقع مردم باید از جیب خود دوباره هزینه دیگری بدهند که سیاستی را تایید یا رد کنند. این درحالی است که در انتخابات‌ها نامزدهای انتخاباتی همین سیاست‌ها را اعلام می کنند و مردم با انتخاب همین موارد به فرد مورد نظر رای می دهند. اینکه دوباره بعد از برگزاری یک انتخابات رفراندوم هم برگزار تا همین سیاست‌ها تایید شود، چه لزومی دارد. از سوی دیگر اینکه مردم را همواره درگیر انتخابات‌های مختلف کنیم اما در عمل نتیجه خاصی دیده نشود نمی توان به آن دموکراسی گفت و بیشتر عملی ضددموکراسی و مردم سالاری است؛ چراکه مردم انتخاب می کنند که کار و ثمره‌ای در ادامه ببیند نه اینکه در روند و دور باطل انتخاب‌های مختلف قرار بگیرند. 

از سوی دیگر چند سالی است که دولت خصوصا با برجام همین سیاستی که اصلاح طلبان حالا می خواهند برای آن رفراندوم برگزار کنند کشور را درگیر خود کرده‌اند. مردم منتظر ثمرات برجام بودند که موضوع FATF مطرح شد. سئوال اینجاست که بعد از برجام و FATF غربی‌ها دیگر چه بهانه‌ای برای عمل به وعده‌هایشان مطرح می کنند. این درحالی است که در سالهای قبل رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایشان از برجام های 2 و 3 سخن گفته بودند و مسئولان را از افتادن در تله غربی ها حذر کرده بودند. اما اکنون دیده می شود که همین روند در حال شکل گیری است.

رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند: «یا ما مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی با آمریکا داریم، این اختلافات را باید حل کنیم، این اختلافات بایستی تمام بشود؛ حالا در حلّ این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خطّ قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزش‌های خود تنازل نمی‌کند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است. بنابراین در قضیه‌ هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم.»

بنابراین به جای رفراندوم باید موضوع را در خارج از کشورمان و وعده‌های غربی‌ها دید. اینکه غربی‌ها به تعهدات خود عمل نمی کنند با رفراندوم حل شدنی نیست. کشور در این 5 سال با سیاست کسانی که امروز درخواست رفراندوم دارند، پیش رفته است و به نظر می رسد مطرح کردن رفراندوم در این برهه زمانی یک بازی رسانه‌ای برای انحراف افکارعمومی از نتیجه سیاستی است که ثمراتی در بر نداشته و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه دستاوردهای آنرا نزدیک به صفر عنوان کرده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
كدام هزينه سنگين ؟! چرا وحشت ميكنيد ؟! مگه از كشورهاى اسكانديناوى چيزى كمتر داريم كه هر بار اسم رفراندوم مياد هزار و يك نوع مانع ميتراشيد ؟! يا نداره مملكت كه هزينه يه رفراندوم رو نتونه تامين كنه ؟! سرمايه مملكت را بجاى اينكه آقازاده ها در اروپا و كانادا و … نوش جان كنند بذاريد يك ذره اش خرج انتخابات بشه، چه اشكالى داره ؟! مگه مدعى نيستيد ناب ترين دموكراسى جهان را داريم و سالى دو بار انتخابات برگزار ميكنيم ؟!
محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
در قانون اساسی موضوع رفراندم امده
اعمال قوه مجریه با نظردو سوم نماینده گان مجلس
United Kingdom
آمریکا و اروپا برجام و اجرا نمی کنند اینا می خوان رفراندوم برگزار کنند یعنی چی اخه یکمی عقل هم خوب چیزیه هاا
مهران
Iran, Islamic Republic of
اگر درباره تداوم کار دولت روحانی رفراندوم برگزار کنند موافق هستم .
قویدل
Iran, Islamic Republic of
....
United States
رفراندم خیلی خوبه بخصوص اینکه از مردم پرسیده شود با عملکرد دولت و افساد طلبان موافقند یا نه
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات فقط سیاست بازی است و رنگی وبویی از اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و مردم ندارد. نمی دانم چرا یک اصلاح طلب از ابزار استیضاح برای جان مردم مثل 4 دسته گل زاهدانی هزینه نکرد
Iran, Islamic Republic of
چون که جناحی در ایران که به فکر مردم این کشور باشد وجود ندارد .نهایتا ؛ کفه ترازوی غارت بالا وپایین می شود ودو جناح مسرور!!1
رفراندون در قانون اساسی پیش بینی شده
Iran, Islamic Republic of
رفراندون در قانون اساسی پیش بینی شده و هیچ نگرانی ندارد چون در جمهوری اسلامی نظر مردم مهم است
Iran, Islamic Republic of
نمایندگان مجلس ما در مورد مباحثی همچون FATF تخصص ندارند چه برسه به مردم عادی .
ولی
Iran, Islamic Republic of
پس چرا شما ها نظر می دهید؟
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان متخصص هست بسه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
دادش 1251 براي راهپيمايي بر گزار كردن مردم تخصص دارن كه پايه ها شما قوي بشه ولي براي مسايل سياسي نه
Iran, Islamic Republic of
آنهایی که به دنبال مطرح کردن رفراندوم هستند حسن نیت ندارند بلکه بدنبال جوسازی برای پرت کردن حواس مردم هستند..
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم محلی 1-2-3-...
خیابون بکشیم تو این منطقه یا نه؟؟
دبیرستان احداث بکنیم یا نه؟؟
پنیر کوپنی بدیم یا یارانه بدیم؟؟؟
مزخرف اندر مزخرف

اصلاحطلبان در اصل با ظهور و بروز تخصص ها مشکل دارند
هدف اول گوشه نشین کردن متخصصین است؛ چیزی که همیشه برعکسش را گفتند
هدف دوم به بازی گرفتن پیوسته مردم و بی خاصیت جلوه دادن دموکراسی
لعنت به مزدور انگلیسی
صادق
Iran, Islamic Republic of
سلام
به نظرم برگزاری رفراندوم در باره مسائلی که مربوط به یک دولت نیست و در حقیقت دوره تاثیر گذاری آن بیشتر از عمر یک دولت است فی نفسه کار خوب و پسندیدهای باشد .
منتهی سازوکار خود را باید داشته باشد . به عنوان مثال در باره یک موضوع به خصوص در رادیو و تلویزیون در باره خوبی ها و بدی های آن دوطرف موافق و مخالف صحبت کنند منتقدین آزادانه و بدون اینکه متهم به بی سوادی ؛ بی شناسنامه ؛ عدم درک از دین و ... متهم شوند حرف های خود را بزنند انوقت ببینیم کی ضرر می کند .
Iran, Islamic Republic of
تا این وابستگان به غرب و مهره های دشمن در بدنه تصمیم گیری نظام قرار دارند تلاش می کنند دستورات و اهداف دشمن را اجرا کنند و ملت و نخبگان متعهد باید هوشیار و در صحنه باشند و جلوی این منافقان بی شرم و وطن فروش را بگیرند .
انگلیس برای خروج خود از اتحادیه رفراندم را برگزار کرد، ترکیه برای اصلاح امور، قانون اساسی را اصلاح کرد، ما چه کردیم؟
مردم به مذاکره رای دادند و برجام شکل گرفت و ادامه این مسیر را یادتان هست گفتند روحانی 2030 و اف ای تی اف را (زمان انتخابات دور دوم) اجرا کرده و باز یادتان هست که روحانی گفت من باز هم مذاکره می کنم و بقیه تحریمها را بر می دارم و مردم باز هم به مذاکره رای دادند و اما روحانی بعد از جمع کردن رایها زیر تمام شعارهای انتخاباتیش زد. اکنون این واقعیت تلخ وجود دارد که اخلاق وفاداری به شعارهای انتخاباتی در ایران اسلامی مرده است و چه ریس جمهور و چه نمایندهای مجلس به شعارهایی که می دهند هرگز عمل نمی کنند و فقط با سیاه نمایی و اینکه مشکل بیرون از ایران است بر تمام بد اخلاقی های خود سرپوش می گذارند و همه هم می دانند رفراندم هرگز در ایران انجام نخواهد شد و از آن هم کمتر اگر در موضوعی قرار به راهپیمایی باشد هرگز به ملت خود اجازه این کار داده نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
چرا از برگزاری رفراندم میترسید
به رفراندم بگذارید
1- مردم با برجام شما موافق هستند ؟ و با بودن در ان راضی ؟
2-ایا مردم از انتخاب روحانی و عملکردش راضی هستند ؟
3-ایا روحانی به تمام وعده ها و شعارهای خودش عمل کرده ؟
4-ایا ما حاضریم در قبال از دست دادن امتیاز موشکی با امریکا رابطه دوستانه برقرار کنیم ؟
بنده که کاملا موافقم برگزاری رفراندم هستم
توفیقی
United States
گیرم رفراندم ! چه تضمینی هست اوباش اتهام تقلب نزنن زمانی که رای نیاوردن؟ بگذریم وقتی هم که رای اوردن جنبه پیروزی ندارند احتمالا
Romania
احتیاجی به از دست دادن امتیاز موشکی نیست. فقط استراتژی مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر .... را کنار بگذارند کافی است.همین. اینقدر سخت نیست. من طرفدار آمریکا و اسراییل و .... نیستم ولی با دشمن تراشی و تحریم ظالمان مخالفم. آدم باید بهانه به دست زنگی مست ندهد. ولی باید آمادگی دفاعی خود را داشته باشد.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم.
Iran, Islamic Republic of
مهمترین رفراندومی که اثر بخش هم هست ادامه کار ریاست جمهوری برای چهار سال است بقیه موضوعات فرعی و کم اثر است ..م!!
اگر اصلاح طلبان معتقد به اسلام و انقلاب اسلامی و راه و خط امام بودند حرف از رفراندم نمی زدند این حرفها بخاطر این است که اینها اصلا اعتقادی به اسلام ندارند و معتقد به لیبرال شکست خورده در غرب هستند لیبرالی که دیگه در غرب تفاله اش باقی ماند و ترامپ با کارهایی که می مد فاتحه لیبرالیسم را خواند
Iran, Islamic Republic of
میخوان مذاکرات منطقه ای و موشکی را به رفراندوم بگزارند منظورشان همین هست این افساد طلبان
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
جالبه. از زمان تاسیس تاکنون کدخدا قانون اساسی آمریکا را به رفراندوم نگذاشته است، انتخابات و رفراندوم کپی از کدخدا است. چگونه است که کدخدا پرستان همچنان در هر زمینه ای بحث رفراندوم را مطرح می کنند؟
Iran, Islamic Republic of
کدخدا که برای ما الگو نیست برادر جان رفراندوم در قانون اساسی ما اومده
United Kingdom
رفراندوم برای رفتن این دولت برگزاری کنید من خودم شرکت می کنم ی نه بزرگ می نویسم
Iran, Islamic Republic of
برو بخواب برادر هنوز معنی رفراندومو نمیدونی
Iran, Islamic Republic of
...
حسن
Iran, Islamic Republic of
چه کسی باید رفراندوم برگزار کند که بعضی هی می گویند چرا رفراندوم برگزار نمی کنید
خوب برگزار کنند چه کسی جلوی آنها را گرفته
چه کسانی خواهان برگزاری انتخابات هستند؟
جواب: اصلاح طلبان
مرجع برگزاری رفراندوم در قانون مشخص شده:
1 رییس جمهور
2 نمایندگان مجلس
خوب هم ریاست جمهوری و هم اکثریت نمایندگان در جبهه اصلاحات هستند
رفراندوم را برگزار کنید اگر ریگی در کفش شما اصلاح طلبان نیست
Iran, Islamic Republic of
اینگونه پیشنهادات «آتش تهیه» فتنه آینده است
رر
Iran, Islamic Republic of
....