کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترس اصلاح‌طلبان از ترور لاریجانی به خاطر تصویب برجام!

26 آذر 1397 ساعت 8:18

آقاي لاريجاني مواضع و عملكرد خوبي براي برجام داشت و در CFT و FATF هم همين‌طور كه پس از آن خيلي مورد هجمه قرار گرفت.


گروه سیاسی جهان نیوز: روز گذشته الياس حضرتي عضو فراکسیون امید و قائم‌مقام دبيركل حزب اعتماد ملي در گفتگو با برنا از ايده تشكيل پارلمان اصلاحات تا چند و چون استيضاح‌هاي مطرح شده در مجلس و البته بحث داغ پولشويي سخنانی مطرح کرد.

آنچه مي‌خوانيد خلاصه‌اي از اين مصاحبه است:

پارلمان اصلاحات ايده است و شوراي عالي بايد حفظ شود
حضرتي درباره اختلاف ميان تشكيل پارلمان اصلاحات و ادامه شوراي عالي سياست‌گذاري گفت: پارلمان اصلاحات و شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان مكمل يكديگر هستند. ايده‌هاي مختلفي درباره پارلمان اصلاحات مطرح مي‌شود. تصميم اين است كه به مرور اين تصوير و پازل پارلمان اصلاحات تكميل‌تر شود اما تا رسيدن به نقطه مطلوب و تصوير روشن، شفاف و عملياتي، بايد شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان جلسات خود را برگزار كنند.

از شوراي عالي گلايه‌مندم
اين نماينده مردم تهران درباره انتقادها به شوراي عالي سياست‌گذاري نيز گفت: من خودم جزو افرادي هستم كه به شورا گلايه و انتقاد دارم اما معتقدم بايد حضور جدي و فعال در روند شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان داشته باشيم و در اين مسير اشكالات رفع شود.

او ادامه داد: شوراي عالي سياست‌گذاري توفيقات خوبي در انتخابات 92، 94، 96 به دست آورد. زماني كه شخصي براي نمايندگي يا هر سمت ديگري انتخاب مي‌شود، شوراي عالي سياست‌گذاري بايد يك كميته نظارت، پيگيري و يك اتاق فكر جهت تدارك، پشتيباني و ارايه طرح و برنامه براي منتخبين خود داشته باشد. اين يكي از نقص‌هايي است كه در شوراي عالي سياست‌گذاري وجود دارد.

خاتمي با پارلمان اصلاحات موافق است
حضرتي در بخش ديگري از اين مصاحبه گفت: شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و پارلمان اصلاحات باهم در تضاد نيستند. آقاي خاتمي هم مثل بنده به اين موضوع نگاه مي‌كند و معتقد است شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كار خود را شروع و سر و سامان بخشد و از فعاليت‌هاي احزاب، شخصيت‌ها و تمام پتانسيل موجود استفاده كند و در اين مسير، شكل پازل اصلي و تصوير واقعي روشن و شفاف پارلمان به مرور مشخص شود و به سمت پا گرفتن آن پيش برويم.

فراكسيون اميد منظم‌ترين است
الياس حضرتي همچنين درباره انتقادات به فراكسيون اميد گفت: فراكسيون اميد همچنان با قدرت در مجلس به ساماندهي مي‌پردازد و به صورت منظم جلسه برگزار مي‌كند. فراكسيون اميد نسبت به دو فراكسيون ديگر در مجلس منظم‌ترين، تشكيلاتي‌ترين و تاثيرگذارترين فراكسيون است.

در زمان استيضاح وزير سابق اقتصاد بر من خيلي سخت گذشت
او درباره استعفايش از عضويت در فراكسيون اميد در ماجراي استيضاح وزير اقتصاد گفت: در استيضاح وزير اقتصاد من دو مطلب و پيام داشتم اول اينكه بر عملكرد اصلاح‌طلبان نقد داشتم؛ معتقدم اگر سياستمدار يا گروهي يا حزبي نتواند اولويت‌ها، نيازها و گرفتاري‌هاي مردم را تشخيص دهد مردم آن را محترمانه يا حتما غيرمحترمانه كنار بگذارند. پيام دوم استيضاحم اين بود كه به دولت هشدار بدهم علاوه بر اينكه با شما رفيق هستم اما شريك تصميمات غلط شما نيستم. اگر تصميم به خودكشي گرفته‌ايد با شما همراه نيستيم. در طول عمرم اينقدر به من فشار نيامده بود كه در زمان استيضاح وزير سابق اقتصاد بر من سخت گذشت. با بغض گفتم متاسفم كه امروز وزير را استيضاح مي‌كنم.

لاريجاني گفت مطمئنيد استيضاح باعث آبروريزي مجلس نمي‌شود
حضرتي درباره استيضاح‌هاي متعدد نيز گفت: استيضاح قوي‌ترين و جدي‌ترين ابزار نظارتي مجلس است اما نمي‌شود هر روز، هر هفته و هر ماه استيضاح كرد زيرا با بسياري از اين استيضاح‌ها موافقت نمي‌شود و فقط باعث ايجاد تزلزل، ناپايداري و بهم ‌ريختگي دستگاه مربوطه مي‌شود. در استيضاح وزير اقتصاد آقاي لاريجاني به من گفتند شما مطمئنيد اين راي مي‌آورد و باعث آبروريزي مجلس و بهم ريختگي دستگاه نمي‌شود؟ كه گفتم خيال‌تان راحت. مطمئنم ما موفق بيرون مي‌آييم و وزير اقتصاد مي‌افتد.

«اعتماد» بازخواست مي‌شود اما كيهان نه
او در پاسخ به سوالي درباره پولشويي گفت: يك سنت قديمي كه در كشور ما وجود دارد اين است مثلا مطالبي را كه روزنامه اعتماد بنويسند بازخواست مي‌شود ولي اگر روزنامه كيهان بنويسد، تشويق مي‌شود. در واقع با دو برخورد متفاوت رو به رو هستيم و اين برخورد دوگانه متأسفانه وجود دارد. اگر فيلمي را كه كارگردان صاحب نامي بسازد ممكن است اكران نشود اما فيلمي كه در قالب جنگ است و ركيك‌ترين شوخي‌ها را در خود داشته باشد، اكران مي‌شود. پولشويي قطعا در كشور ما وجود دارد مانند همه كشورهاي جهان. اگر كسي در اين‌باره هشدار داده نبايد با او برخورد شود بلكه بايد هشدارها را جدي گرفت.

صحبت‌هاي موسويان مرا به گريه مي‌اندازد
حضرتي در بخشي از اين گفت‌وگو درباره موسويان گفت: گاهي صحبت‌هاي موسويان را گوش مي‌كنم به گريه مي‌افتم. آقاي موسويان كه در جمهوري اسلامي محكوم شده در خارج از كشور بهترين، قوي‌ترين و زيباترين دفاع را از ايران اسلامي دارد. ظريف فوق‌العاده است؛ چنين كسي را به جاي اينكه مجلس تقدير و تشكر كنند و تاجي بر سرش بگذارند و به او تقديرنامه بدهند، استيضاح مي‌كنند و اين كار وحشتناكي است. من مطئنم آقاي ظريف از اين فرصت استفاده مي‌كند و از زحمات و مظلوميت خودش و همچنين ايران دفاع خواهد كرد.

محبوبيت اصلاح‌طلبان كم شده است
حضرتي درباره اقبال مردم به اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده گفت: اين يك واقعيت است كه محبوبيت اصلاح‌طلبان كم شده اما بايد ديد به نسبت چه چيزي كم شده است. اگر محبوبيت اصلاح‌طلبان كم شده به اين معني نيست كه به محبوبيت اصولگرايان اضافه شده است. نسبت به سال گذشته مقداري از اين محبوبيت كاسته شده كه اين همگاني است يعني محبوبيت شخصيت‌هاي ديگر، نهادها، ارگان‌ها و ... نيز كم شده است. اصلاح‌طلبان سپر بلاي بسياري از تصميمات اشتباه بودند و خودشان هم در محدوديت هستند. اصلاح‌طلبان مجبورند براي بسياري از مسائل كه ايراد و مشكل وجود دارد، همچنان از نظام دفاع كنند و برابر مخالفين قد علم كنند. در دنيا صحبت اصلاح‌طلبان است كه ديده مي‌شود و مي‌توانند پاسخ افراد را بدهند وگرنه اصولگرايان را كسي در دنيا جدي نمي‌گيرد. اصولگرايان دركي از شرايط ندارند و در انتخابات آزاد هيچ زماني راي نمي‌آورند، مگر اينكه دوپينگ كنند و نماينده مجلس شوند.من تصور مي‌كنم دوران آقاي خاتمي بهترين و طلايي‌ترين دوران بود. اين دولت مورد حمايت ما است اما دولت اصلاح‌طلبي نيست، خود آقاي روحاني هم قبول دارد دولت اصلاح‌طلب نيست. اگر فرصتي پيش‌آيد تا اصلاح‌طلبان بتوانند با اختيارات كامل دولت خودشان را تشكيل دهند آن موقع مشخص خواهد شد كه چه كاركردي خواهند داشت.

ترس ترور شدن لاريجاني را داشتيم
او درباره حمايت اصلاح‌طلبان از لاريجاني گفت: آقاي لاريجاني مواضع و عملكرد خوبي براي برجام داشت و در CFT و FATF هم همين‌طور كه پس از آن خيلي مورد هجمه قرار گرفت. فحش‌هاي ركيك، تهمت‌هاي ناروا و بي‌انضباطي در سطح وسيعي عليه آقاي لايجاني انجام شد در حدي كه نگران بوديم او را ترور كنند! من فكر مي‌كنم ايشان ظرفيت‌هاي بزرگي دارد اما اگر قرار باشد با طناب صرفا اصولگرايان به ميدان بيايد، موفق نخواهد شد. اما اگر با همين آهنگ به اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرايان معتدل نزديك شود و اگر از اصلاح‌طلب‌ها به هر دليلي حمايت كند مي‌تواند روزي از حمايت آنها استفاده كند. هرچند اصلاح‌طلبان كانديدا به اندازه كافي دارند و بعيد مي‌دانم به اين زودي‌ها چنين اتفاقي بيفتد.


کد مطلب: 659106

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/659106/ترس-اصلاح-طلبان-ترور-لاریجانی-خاطر-تصویب-برجام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com