کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمک مالی سعودی به تونس در ازای چیست؟

25 آذر 1397 ساعت 16:25

نخست‌وزیر تونس که با وجود اعتراضات مردمی به عربستان سعودی سفر کرده از کمک مالی این کشور به تونس خبر داده است.


به گزارش جهان نیوز، «یوسف الشاهد» نخست‌وزیر تونس که چهارشنبه شب به عربستان سعودی سفر کرده بود روز شنبه (دیروز) به سفر خود پایان داد و پس از بازگشت به کشورش اعلام کرد که ریاض متعهد شده حدود ۸۳۰ میلیون دلار به تونس کمک مالی ارائه کند.

این سفر الشاهد به عربستان سعودی در حالی بود که دو هفته پیش نیز «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در میان اعتراضات شدید مردمی به تونس رفت؛ حال آنکه مردم تونس به دلیل دست داشتن بن سلمان در کشتار مردم یمن و قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، خواستار اخراج وی از کشورشان شدند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، الشاهد گفته است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار از کمک‌های سعودی را به بودجه کشور، ۲۳۰ میلیون دلار را به بخش تجارت خارجی و صد میلیون دلار باقی مانده را به سرمایه‌گذاری در بخش پروژه‌ها اختصاص خواهد داد.

تونس از زمان سرنگونی حکومت «زین‌العابدین بن علی» رئیس‌جمهور پیشین این کشور در سال ۲۰۱۱، با نابسامانی اقتصادی مواجه است و دولت تونس به نخست‌وزیری الشاهد سعی دارد کسری بودجه را کاهش داده و نوعی ثبات ارزی ایجاد کند.

بن علی و همسرش پس از سرنگونی دولتش متواری و مقیم عربستان سعودی شدند و در آنجا اقامت دارند؛ در حالی‌که تا کنون احکام زیادی علیه بن علی بنا به اتهامات متعدد از جمله فساد مالی صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سفر الشاهد به عربستان سعودی و دریافت کمک‌های مالی از این کشور در حالی است که تونس سال ۲۰۱۹ انتخابات ریاست‌جمهور را در پیش دارد و اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا عربستان سعودی با ارائه این کمک‌های مالی به تونس قصد تأثیرگذاری در انتخابات این کشور را دارد؟

پیش از این «جوهر بن مبارک» استاد حقوق و قانون اساسی و از سیاستمداران تونس گفته بود که پس از سفر اخیر بن سلمان به تونس، یک تیم از هیأت همراه وی به مدت چند روز در این کشور باقی ماند و هدف این تیم تأثیرگذاری بر روند انتخابات آتی تونس است.

منبع: فارس


کد مطلب: 659053

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/659053/کمک-مالی-سعودی-تونس-ازای-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com