شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قیمت‌ها رمقی برای «دورهمی‌ها» باقی نمی‌گذارد

يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 659011
در آستانه شب یلدا، باز هم قیمت‌ها هستند که در صدر اخبار قرار دارند و گویا قرار نیست تامین اقلام دورهمی ایرانی‌ها با قیمت‌های مناسب صورت گیرد.
قیمت‌ها رمقی برای «دورهمی‌ها» باقی نمی‌گذارد
به گزارش جهان نيوز، یلدا نام و سنتی آشنا و دیرینه برای همه ایرانی‌هاست که در سال‌های اخیر برای برخی از خانواده‌ها تنها تبدیل به خاطره و یک نوستالژی شده که مربوط به سال‌های بسیار دور است و این روزها بسیار کم‌رونق و بی‌رمق برگزار و یا اینکه بعضا اصلا هم برگزار نمی‌شود و البته این مسئله ربط مستقیمی با مسائل اقتصادی و معیشتی دارد.

اما در این میان همچنان شهروندان برای شب یلدا مهمانی‌هایی را برای دور‌هم بودن خانواده‌ها تدارک دیده و معمولاً در ایام نزدیک به این شب شاهد هستیم که تحرکاتی در بازار رخ می‌دهد اما امسال یلدا برای مشهدی‌ها رنگ و بوی زیادی ندارد.

مردم از گران بودن کالاها، و فروشنده‌ها از کسادی بازارها گلایه دارند و شاهد این هستیم که نمادهای شب یلدا و یا میوه‌‌هایی مانند انار و هندوانه که نماد شب یلدا هستند کمتر در بازار دیده می‌شوند و یا کمتر خریداری می‌شوند.

قیمت بالای پسته
ا.ن یکی از بانوان خانه‌دار ساکن مشهد است که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس می‌گوید: دیروز در یکی از شبکه‌های اجتماعی متنی آمد که در آن گفته شده بود با توجه به اینکه پسته کیلویی 200 هزار تومان قیمت دارد و تقریبا هر 200 دانه پسته برابر با یک کیلو است در نتیجه هر عدد پسته هزار تومان قیمت دارد؛ ابتدا تصور کردم این یک شوخی است اما حالا که برای خرید در بازار آمده‌ام می‌بینم واقعیت دارد.
وی بیان می‌کند: البته حذف شدن آجیل از سفره مردم به علت گرانی امری طبیعی شده اما توقع داشتم حداقل در زمان‌های ویژه نیازهای مردم را با قیمت‌های مناسب‌تر برآورده کنند تا کسی به خاطر مشکلات مالی از این شادی‌های کوچک محروم نشود.

هر سال بدتر از سال قبل
ابوالفضل ل. صاحب یک مغازه گلفروشی در مشهد مقدس است و می‌گوید: وضعیت بازار هر سال از سال قبل بدتر می‌شود؛ سال گذشته برای شب یلدا، گل و یا تزئینات کادو؛ مشتری داشتیم اما امسال تاکنون که خبری نبوده است.

وی ادامه می‌دهد: البته من هم اگر به جای مردم باشم در این وضعیت اقتصادی که حتی طبقه متوسط نیز برای امور روزمره خود دچار مشکلات شدید هستند به فکر گل و تزئین هدیه نمی‌افتم و حتی خانواده‌های ثروتمند نیز در این وضعیت تا حدود زیادی به فکر یلدا نیستند حال اینکه گل‌آرایی و تزئینات این چنینی خود به خود امری اضافه به حساب می‌آید.

انار و هندوانه؛ گران و کم مشتری
محمد صالح ع. یکی از دیگر شهروندان مشهدی است که در یکی از غرفه‌های میوه‌فروشی در حال خرید میوه است و چند کیلو پرتقال را نشان داده و می‌گوید: همین چند عدد پرتقال 22 هزار تومان قیمت دارد؛ این میزان، مصرف سه روز خانواده من است؛ البته اگر فرزندانی که ازدواج کرده‌اند مهمانمان نباشند؛ حال شما در نظر بگیرید که انار و هندوانه چه وضعیتی دارند.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون انار کیلویی 12 هزار تومان قیمت دارد که البته حتما تا شب یلدا این میزان افزایش پیدا می‌کند؛ با حساب اینکه هر 3 عدد انار تقریبا 800 گرم وزن دارد یک پدربزرگ برای اینکه خانواده‌اش در شب یلدا هر کدام  یک انار بخورند چه قدر باید هزینه کند؟

بادکنک آرایی برای شب یلدا
البته در برخی از مغازه‌های ویژه که در مغازه‌های محله‌های برخوردارتر شهر قرار دارند وضعیت قدری متفاوت است و شاهد هستیم که تعدادی از مغازه‌ها خدمات لوکسی را برای این جشن در نظر گرفته‌اند؛ در این گشت و گذار به یک آگهی بر روی دیوار برخوردم که صاحب آن در مورد بادکنک‌آرایی تبلیغ کرده بود و در گفت‌وگو با من می‌گوید: 2 نوع بادکنک وجود دارد؛ بادکنک تایلندی و بادکنک چینی و می‌توانیم برایتان متری و یا بسته‌ای کار کنیم؛ هر بسته بادکنک تایلندی 200 هزار تومان قیمت دارد و به صورت متری 120 هزار تومان محاسبه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر کارتان بزرگ باشد می‌تواتیم تخفیف کلی بدهیم و بعد در پی پرسش من مبنی بر اینکه آیا هم اکنون مشتری به اندازه کافی دارد و وی پاسخ می‌دهد: بله خدا را شکر.

اجرای طرح ویژه برای تنظیم بازار
البته تعداد زیادی از مردم، فروشندگان را مقصر این گرانی‌ها می‌دانند؛ به همین علت به سراغ رئیس اتاق اصناف مشهد رفته و در مورد موضوعات مربوط به تنظیم بازار از وی پرسیدیم که محمود بنانژاد در این زمینه اظهار می‌کند: ما هر ساله در ایام نزدیک به طولانی‌ترین شب سال برنامه بازرسی داریم تا بتوانیم قیمت‌ها را در سطحی متعادل نگاه داریم.

وی ادامه می‌دهد: این طرح در دو مرحله اجرا شده که فاز نخست آن روبه به اتمام بوده و از بیستم آذرماه آغاز شده و تا بیست و پنجم همین ماه ادامه داشته است؛ از جمله اتحادیه‌هایی که زیرمجموعه این طرح هستند طلا و جواهر، پوشاک، کیف و کفش و سایر مواردی از این دست بوده‌اند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان می‌کند: فاز دوم طرح که هم از بیست و پنجم آذر تا روز اول دی ماه اجرایی می‌شود که در این فاز تمام مجتمع‌های تجاری زیر نظر قرار می‌گیرند و بر فعالیت واحدهایی مانند میوه‌فروشی‌ها، قنادی‌ها و سایر موارد دیگر که در تأمین مایحتاج مردم در شب یلدا تأثیر دارند نیز نظارت افزایش پیدا می‌کند.

بنانژاد تأکید می‌کند: البته مردم می‌توانند هرگونه مشکلی که در این حوزه بروز کرد را گزارش داده و بازرسی اتاق اصناف در کمترین زمان آن را مورد پیگیری قرار می‌دهد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *