پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته:

درمان سوختگی با مشکل مواجه است

يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 658974
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۸ هزار نفر به دلیل سوختگی در مراکز درمانی کشور بستری می‌شوند، گفت: تعداد تخت‌های سوختگی نصف آمار مورد نیاز است.
درمان سوختگی با مشکل مواجه است
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، محمدجواد فاطمی در مراسمی که به مناسبت روز ملی پیشگیری از سوختگی در بیمارستان حضرت فاطمه(س) برگزار شد، اظهار داشت: سوختی در کشور ما بسیار شایعه است و این در حالی بوده که توجه چندانی در حوزه پیشگیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: انجمن حمایت از بیماران سوخته با همکاری وزارت بهداشت تلاش کرده تا در جهت پیشگیری از سوختگی اقدامات موثری انجام دهد و بر همین اساس اول دی‌ماه را روز ملی پیشگیری از سوختگی مصوب کردیم و ان‌شاءالله به زودی این روز ثبت ملی در تقویم خواهد شد.

* فوت ۲۰۰۰ نفر بر اثر سوختگی طی سال
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با اشاره به اینکه سوختگی انواع مختلف شیمیایی، الکتریکی، سوختگی با مایعات داغ و اشعه ایکس را شامل می‌شود گفت: سوختگی در ایران ۸ برابر متوسط جهانی است و حتی کشور ما نسبت به کشورهای هم سطح اجتماعی و اقتصادی سوختگی در آن بیشتر رخ می‌دهد.

فاطمی با تأکید بر اینکه سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در سال سوختگی جدی دارند، گفت: ۲۲ تا ۲۸ هزار نفر نیز به همین علت در مراکز درمانی بستری می‌شوند و ۲۰۰۰ نفر در سال فوت می‌کنند.

وی گفت: متأسفانه در زمینه پیشگیری، درمان، بازتوانی و حمایت از بیماران سوخته مشکلات جدی داریم و امیدواریم اقدامات مؤثر در این زمینه انجام گیرد.

* کمبود مراکز سوختگی در کشور
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته بیان داشت: در حال حاضر ۳۵ مرکز سوختگی در سراسر کشور به صورت بخش و بیمارستان داریم که این تعداد کم است و درواقع کمبود تخت سوختگی وجود دارد و اکنون نصف مورد نیاز است.

فاطمی با تأکید بر اینکه بخش ویژه در سوختگی بسیار مهم است، گفت:‌اکنون تعداد  تخت‌های یک سوم مورد نیاز است و امیدواریم با راه‌اندازی مراکز جدید وضعیت بهبود یابد. همچنین تخت‌های سوختگی بهتر است ۵۰ درصد آن برای حوادث احتمالی خالی باشد ولی متاسفانه در بیمارستانی همچون مطهری صد درصد این تخت‌ها پر است و با مشکل مواجه هستیم.

* بیمارستان‌های خصوصی فاقد بخش سوختگی
وی بیان داشت: سوختگی خیلی هزینه دارد و به همین علت بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی تمایل به راه‌اندازی این مراکز ندارند، همچنین به همین علت بیمارستان‌های خصوصی بخش سوختگی در تهران ندارند و متأسفانه اکثر افراد دچار حادثه سوختگی از قشر ضعیف جامعه هستند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: وضع سوختگی از لحاظ درمان در کشور ما با مشکل مواجه است و متأسفانه در انواع پانسمان جدید و جایگزین پوست با مشکل همراه هستیم که هزینه بالا و نبود تکنولوژی‌ دلیل این مسئله است که البته دانشمندان ایرانی تلاش کرده به این مبحث ورود یابند و موفقیت‌هایی را شاهد خواهیم بود.

* استفاده از درمان‌های سنتی و تاریخ گذشته در کشور
فاطمی افزود: بیمه‌ها پانسمان‌های سوختگی را پوشش نمی‌دهند و امروز از درمان‌های سنتی و تاریخ گذشته استفاده می‌شود که این مسئله سبب می‌شود مرگ و میر ناشی از سوختگی بیشتر از حد عادی باشد و درمان نیز با عوارض همراه شود.
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته  تأکید کرد: البته طرح تحول سلامت برای پوشش بهتر پانسمان‌های سوختگی و کاهش مرگ و میر کمک بسیار کر و امیدواریم با بیمه شدن این مسئله ماندگاری بیشتری را در زمینه‌ حمایت‌های لازم شاهد باشیم. البته در درمان سوختگی به طرف جلو حرکت کرده ولی حرکت تدریجی است و امیدواریم فعالیت‌ها سریع‌تر انجام شود.

* ۳۵ هزار کلاس مدرسه دارای سیستم گرمایشی غیراستاندارد
فاطمی با اشاره به اینکه اغلب اماکن عمومی تهران ناایمن هستند گفت: بر اساس گزارشات اعلام شده توسط سازمان نوسازی مدارس، حدود ۳۵ هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی غیر استاندارد در کشور داریم که به نوعی مدرسه شین‌آباد بالقوه هستند و باید پیشگیری‌های لازم در این زمینه انجام گیرد.

وی گفت: درمان سوختگی و بازتوانی بیمار بسیار هزینه بر است و از طرفی پوست جایگزین ندارد بنابراین پیشگیری بسیار حائز اهمیت بوده و مردم و دستگاه‌ها باید به این مسئله توجه داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *