پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۲

ماجرای دنباله‌دار «کلاه‌گیس‌ها» در تئاتر +عکس

يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 658902
این روزها استفاده از کلاه‌گیس‌ در تئاتر، به یک حاشیه بی‌پایان تبدیل شده است؛ موضوعی که مورد تذکر جدی یکی از مراجع تقلید قرار گرفت، اما نمایشی از سه‌شنبه روی صحنه می‌رود که در پوستر آن، بازیگری با کلاه‌گیس خودنمایی می‌کند!
به گزارش جهان نيوز، با گسترش فضای مجازی و استفاده مردم به ویژه سلبریتی‌ها بدون دانش رسانه‌ای از این فضا، اتفاقاتی رخ داده که بین فضای رسمی تبلیغات هنری به ویژه در عرصه تئاتر و فضای رسمی فاصله‌گذاری می‌کند.

انتشار پوستر یا عکسی در راستای تبلیغات آثار از سوی افراد، بدون توجه به ممیزی‌ها و هنجارهای جامعه باعث ایجاد حاشیه‌هایی برای جامعه تئاتری کشور می‌شود. چنان که به تازگی، آیت‌الله سبحانی، یکی از مراجع عظام تقلید در زمینه استفاده از کلاه‌گیس در بین بازیگران خانم تذکراتی را مطرح کردند.

روز گذشته اما پوستر نمایشی به نام «تن شوری» به کارگردانی رضا ثروتی و بازی صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها دردسرساز شد.


عوامل این نمایش که قرار است اجرایشان را از ۲۷ آذرماه در تئاتر مستقل تهران آغاز کنند، بدون تأیید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر، پوستری از نمایش خود را با تصویر بازیگری منتشر کردند که کلاه‌گیس به سر دارد. این پوستر توسط بازیگران نمایش و دیگر هنرمندان سینما و تلویزیون به سرعت در فضای مجازی پخش شد.

شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی که از وی سئوال می‌کرد چرا اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به تبلیغ نمایشی که بازیگر زن آن از کلاه‌گیس استفاده کرده، واکنش نشان نمی‌دهد، گفت که پس از مشاهده تصویر در اقدامی با عوامل نمایش، مدیر تئاتر مستقل و سرپرست شورای نظارت بر تئاتر تماس گرفته و عوامل دست به جمع‌آوری تصاویر منتشر شده کرده‌اند.

مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل نیز عنوان کرد که این پوستر، پوستر اصلی نمایش نبوده و پوستری که توسط شورای نظارت و تماشاخانه مستقل منتشر شده، با عکس قبلی که توسط هنرمندان منتشر شده، متفاوت است.


نکته مهم این‌که پوستر تأیید شده یا عکسی که توسط بازیگران برای تبلیغات نمایش در فضای مجازی پخش شده، تفاوت چندانی به لحاظ حجاب بازیگر زن نمایش ندارد. حتما شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر پاسخ خواهد داد که چرا وضعیت پوشش بازیگران زن در نمایش‌های حال حاضر تئاتر کشور ما به این روز افتاده است.

این در حالی است که گفته می‌شود، موضوع این نمایش نیز در زمینه مسائل زناشویی است و تماشای آن برای سنین کودک و نوجوان مناسب نیست. هرچند به گفته خود گروه نمایشی، این کار به صورت تئاتردرمانی اجرا خواهد شد. 

در نهایت اینکه باید کسی به این پرسش، پاسخی شایسته بدهد که: آیا تئاتر خصوصی در زمینه فعالیت‌های تبلیغاتی خود مستقل عمل می‌کند یا اینکه فعالیت‌های آن باید براساس ضوابط تئاتر دولتی و شورای نظارت بر تئاتر صورت گیرد؟ این سوالی است که اکنون پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
دقیقا مستقلند، از خدا و اخلاق و.... علی برکت الله!
Iran, Islamic Republic of
...
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم ؛ چرا یه عده آدم مسئله دار ! دائم در تلاشن که اوضاع فرهنگی رو برگردونن به قبل از انقلاب ؟! و صد البته مسئولین فرهنگی هم در خواب خرگوشی تشریف دارن !!
Iran, Islamic Republic of
فعلا کلاه گیس بعدا خود گیس اگر صبر بفرمایید !!!
Romania
خواب نیستند عده ای خودشان هم موثرند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این هم یه جور دور زدن قانون حجابه.مصداق واقعی بی حجابی.ترفند جدید سینماگران از سو استفاده از بازیگران زن خارجی و تئاتری ها از کلاه گیس برای بازیگران زن ایرانی.تقصیر مسئولینه که فقط شعار فرهنگ و ارشاد اسلامی میدن.
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقا لیبرالها دراین مملکت حاکم شدن ...
Iran, Islamic Republic of
بگذارید یک مقایسه بکنم . طرف نماز نمی خونه روزه هم نمی گیره بعد از مردنش خمس مالشو می دن طلاب جوان براش بخونن و بگیرن ! تو بازار حاج فلان باشی ها پول قرضی ( نزولی ) که بهم می دن برای اینکه حرام نباشه یه حبه قند را به قیمت مبلغ نزول بهم می فروشند و بلند می گویند ( ظاهرا فرشته محاسب گوشش سنگینه ) راضیم و خریدم اون یکی هم می گه فروختم و راضیم . اینها را می گویند کلاه شرعی . کلاه گیس هم که موی زن هنرپیشه نیست بنابراین می شود در موردش کلاه شرعی گذاشت . قرنهاست که اون جور کلاه شرعی بین شیعیان اتفاقا خیلی سینه چاک رواج دارد و گذشته این هم بگذرد .
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
کلاه گیس با خود گیس چه فرقی داره ؟! مگه کسی میاد حضورا تست بکنه ؟! دقیقا همون بی حجابی رو تداعی میکنه ! و این خناس بازیه !!
محمد
United Arab Emirates
اعوذو بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قل اعوذو برب الناس ، ملک الناس ،اله الناس ،من الشرالوسواس الخناس ،الذی یوسوس والناس،من الجنه و الناس
Iran, Islamic Republic of
....