چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

محله‌ای که روزگاری پر بود از گل و درخت؛ امیریه

شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 658832
محله‌ای که روزگاری پر بود از گل و درخت؛ امیریه
«کوچه‌ای است که قلب من آن را/ از محله‌های کودکی‌ام دزدیده‌ است» این بیتی است از یکی از اشعار فروغ، در وصف کوچه خادم آزاد در محله امیریه. فروغ در سال 1313 در خادم آزاد به دنیا آمد. نام این کوچه هنوز که هنوز است تغییر نکرده و در انتهای آن در سبز رنگی است با یک قو روی آن؛ اینجا خانه کودکی فروغ فرخزاد است. همه این‌ها را گفتیم تا برسیم به قدمت و اصالت در محله امیریه، یکی از مناطقی که در جنوب شهر تهران در حد فاصل میدان راه آهن و خیابان امام خمینی قرار دارد. در واقع امیریه می‌شود ابتدای خیابان ولیعصر، خیابانی که سال‌ها خاطره در آن دفن شده  و با محله‌ای شروع می‌شود پر از شعر و احساس. محله‌ای که فروغ در آن راه می‌رفت و شعر می‌گفت.

رهن و اجاره آپارتمان در امیریه از قدیم الایام تا امروز به دلایل مختلف در مقایسه با محله‌های همسایه، رونق بیشتری داشت. در ادامه به آگهی‌های سایت دیوار که موید این ادعا است، اشاره خواهیم کرد.

امیریه علاوه بر قدمت، فرهنگ بالایی دارد و علت آن برمی‌گردد به گذشته و تاریخچه این محله. امیریه تفرجگاهی بود برای اعیان و اشراف و شاهزادگان قاجاری، منطقه‌ای پر از گل و درخت. حتی خیلی از این خانواده‌ها بعد از مدتی تصمیم گرفتند ساکن این محل شوند. از آن زمان به بعد اولین کالسکه‌های تهران در امیریه ظاهر شد و کوچه‌هایش از قهقهه کودکان آرام نداشت. حالا شاید برایتان سوال شود چرا امیریه، به این نام شهرت داشت؟ سومین پسر ناصرالدین شاه در این محدوده عمارتی بزرگ بنا کرد که نامش را امیریه گذاشت. در این محله هنوز رد پایی از شاهان و نوادگان آنان دیده می‌شود: باغ امیریه که شرح آن ذکر شد، نیایشگاه ورهرام که مخصوص زرتشتیان است و از سال 1329 پابرجاست، گرمابه انصاری که با دستور وثوق الدوله ساخته شد و گرمابه محبوب رضاخان بود. بنابراین رهن و اجاره آپارتمان در امیریه برای آنانی که دوست دارند در محله‌ای اصیل و پرخاطره زندگی کنند، گزینه بسیار مناسبی است. با این حال گمان نکنید به منطقه‌ای بومی با بافت سنتی خواهید رفت. در این منطقه هم خانه‌های قدیمی دیده می‌شود، هم خانه‌هایی جدیدتر و نوساز. در ضمن در حال حاضر خیلی خبری از باغ و بوستان‌های قدیمی در این محله نیست.

همانطور که در ابتدا گفته شد، رهن و اجاره آپارتمان در امیریه بازار داغی دارد. برای مثال وقتی به سایت دیوار می‌رویم، آگهی‌های مربوط به رهن و اجاره آپارتمان در امیریه در تعداد زیادی دیده می‌شود. مزیتش به این است که می‌توان قیمت‌های مختلف، متراژهای مختلف و حتی سن ساخت آپارتمان را هم مشخص و مقایسه کرد و از همه مهم‌تر حدود قیمت دستتان بیاد که مبادا گیر گران‌فروش‌ها بیفتید. مثلا در این سایت یک آپارتمان 57 متری در طبقه دوم ساختمانی سه طبقه که سال ساخت آن به 1382 بازمی‌گردد، با 26 میلیون تومان ودیعه و 500 هزار تومان اجاره ماهیانه، آگهی شده است. کف این واحد سرامیک، آشپزخانه آن ام دی اف و سرویس حمام و دستشویی‌اش جدا است. در ضمن این ساختمان پارکینگ و انباری ندارد.  در آگهی دیگری رهن و اجاره آپارتمان در امیریه با متراژ 50 متر و سن ساخت مشابه مورد قبل 50 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 200 هزار تومان اجاره می‌خواهد. این ساختمان پارکینگ و انباری دارد.
 
 منبع : ویرلن
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *