جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۶

ایستادگی سازمان اوقاف مقابل امامزاده‌سازی‌ +جزئیات

شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 658698
حکایت گوساله سامری و به انحراف کشاندن قوم بنی‌اسرائیل در ۴۰ روزی که حضرت موسی (ع) برای عبادت به کوه طور رفته بود، حکایت دنباله‌داری است که امروز و در عصر ما هم به اشکال مختلف دنبال می‌شود.
به گزارش جهان نيوز، حکایت گوساله سامری و به انحراف کشاندن قوم بنی‌اسرائیل در ۴۰ روزی که حضرت موسی (ع) برای عبادت به کوه طور رفته بود، حکایت دنباله‌داری است که امروز و در عصر ما هم به اشکال مختلف دنبال می‌شود. ماجرای خواب‌نما شدن برخی افراد در برخی مناطق و دیدن نور‌های مقدس یا درختان خاص و تلاش برای ایجاد امامزاده‌ای تازه، شگرد‌هایی است که تا به امروز افراد طماع و سوء‌استفاده‌گر می‌کوشند با توسل به آن اغراض خود را تأمین کنند؛ قیمت زمینی که خریده‌اند را بالا ببرند یا به کسب‌و‌کارشان رونق ببخشند، اما این ماجرا می‌تواند منجر به بروز انحرافی عمیق در مقدسات مردم شود و تا مدت‌ها خوراک شبهه‌انگیزی را در میان مغرضان دین‌ستیز فراهم آورد. شاید از همین روست که سازمان اوقاف و امور خیریه در برابر موضوع ایجاد امامزاده‌های جدید برخورد می‌کند.

به انحراف‌کشیدن اعتقادات و باور‌های مردم در طول تاریخ، یکی از مؤثرترین راهکاری مقابله با دین بوده است به گونه‌ای که فرق انحرافی همچون بابیت، بهائیت، وهابی، ده‌ها و صد‌ها فرقه انحرافی دیگر ماحصل این شیوه برخورد با اعتقادات مردمی است که آثارش تا به امروز پابرجاست و منجر به بروز انحرافات جدی شده است و همین حالا فرقه انحرافی داعش و القاعده مؤثرترین راهکار دنیای غرب برای اسلام‌گریزی در بحبوحه جریان‌های معناگرا و اسلام‌گرایی در دنیاست. تلاش برای ایجاد امامزاده‌های دروغین در برخی از مناطق کشور را نیز می‌توان در راستای همین تئوری و با اهدا سودجویانه ارزیابی کرد. موضوعی که هر از چند گاهی حواشی را درباره حدود ۸ هزار امامزاده معتبر و واجب التعظیم در کشورمان به‌وجود می‌آورد و دستاویزی برای شبهه‌سازی‌های گسترده علیه اسلام و مذهب شیعه می‌شود.

۸ هزار امامزاده در ایران
طبق اعلام رسمی سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده، هشت هزار و ۵۱ باب بقعه امامزاده و ۳۳ باب بقعه پیامبران الهی در سرزمین ایران وجود دارد.

طبق اسناد تاریخی، امامزاده‌ها و سادات علوی در چند مرحله وارد ایران شده‌اند؛ بار اول در زمان حکومت حجاج بن یوسف بود که شیعیان زیادی همراه گروهی از امامزاده‌ها که از ظلم او فراری بودند، وارد ایران شدند؛ بار دوم در دوران ولایت‌عهدی امام رضا (ع) که گروهی از شیعیان و امامزاده‌ها همراه حضرت و سپس همراه کاروان حضرت معصومه (س) به ایران آمدند؛ بار سوم در زمان قیام علویون بر ضد بنی‌عباس بود که به‌دلیل آزار‌های بنی‌عباس ناگزیر شدند به کشور‌های شرقی از جمله ایران پناه ببرند، اما بیشترین تعداد امامزاده‌هایی که در کشور از دنیا رفته و دفن شده‌اند، حدود سال ۲۵۰ هجری (دوران حسن بن زید) به ایران آمده‌اند. قبل از انقلاب اسلامی آماری دقیق و مستند در رابطه با تعداد بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم‌الشأن وجود نداشت، اما بعد از انقلاب سازمان اوقاف به شناسایی دقیق و ثبت آمار امامزادگان و بقاع متبرکه اقدام کرد. با تمام این‌ها گاهی اوقات شاهد تلاش‌هایی برای امامزاده‌سازی هستیم؛ اقداماتی که از سوی برخی افراد سودجو برای افزایش قیمت زمین یا سودجویی‌های دیگر صورت می‌گیرد و مصادیق این موضوع در سال‌های اخیر در استان گیلان و استان اصفهان اتفاق افتاده است.

ایستادگی اوقاف در برابر امامزاده‌سازی
حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در این باره می‌گوید: سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مواردی که می‌خواهند امامزاده‌ای را ایجاد کنند، ایستادگی می‌کند. در سال‌های گذشته در استان گیلان دو الی سه مورد گزارش داشتیم که قصد داشتند درختی را متبرک اعلام کنند که مدیرکل اوقاف استان گیلان تمامی این درخت‌ها را از ریشه از بین برد، زیرا این درخت بر اثر صحبت‌ها و شبهات مختلف به سمت امامزاده‌شدن می‌رفت در صورتی که هیچ سند و مدرک تاریخی هم درخصوص آن‌ها وجود نداشت. در استان اصفهان نیز شاهد مواردی بودیم که در نهایت شورای تأمین استان وارد کار شد. همچنین در استان خوزستان هم خانه‌ای وجود داشت که صاحبان آن با ادعای دیدن نوری از اهل‌بیت(ع) در این خانه سعی داشتند آن را به بقعه متبرکه تبدیل کنند که با ورود سازمان اوقاف متوجه شدیم، هیچ‌گونه سندیتی وجود ندارد. به همین منظور شورای تأمین استان به این مسئله وارد شد و سریعاً موضوع را جمع کرد.

امامزادگان عشق.
اما در برابر این اظهارات، برخی مدیران اوقاف در تقسیم‌بندی امامزاده‌ها به سیاحتی و زیارتی خود چالش برانگیز شده است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی این سخنان را وهن دین می‌داند و تأکید می‌کند: کمتر از یک‌ماه پیش سازمان اوقاف بخشنامه‌ای کرد که دیگر امامزاده‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، ولی متأسفانه تعداد امامزاده‌ها همین‌طور در حال اضافه شدن است. کشف امامزاده‌ها باید یکجا تمام شود؛ برخی از این‌ها اصلاً هیچ شجره‌نامه‌ای ندارد و در برخی روستا‌ها داستان‌سازی می‌شود، بنابراین سازمان اوقاف باید جلوی آن را بگیرد و با این خرافات و برخی اظهارات مسئولان که موجب وهن دین است به شدت برخورد کند.

در مواجهه با این ماجرا باید چه کرد؟ شاید بهترین پاسخ را بتوان از نقل قول سردار سلیمانی از رهبر معظم انقلاب در واکنش به پیشنهاد بازسازی امامزاده‌ها از سوی فرمانده سپاه دریافت که فرمودند: «شما امامزده‌های خودتان را بسازید؛ امامزاده‌های شما، شهدای شما هستند.»

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید حسین
Iran, Islamic Republic of
امامزاده های شیک و لوکس،مساجد با کاشیکاری های مجلل،لوسترهای آنچنانی
اما نمازگزار و زائر کم تر از روز قبل
اشکال کار کجاست؟
اینقدر که به شیک سازی اماکن مذهبی اهمیت میدیم
به تبلیغ درست و گویا از دین اهمیت داده شده؟
Romania
آقای جهان! اون عکسی که زدید توضیح داره که اوقاف داده. امامزاده بیجن بودند که در تلفظ مردم بیژن بوده.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم در عربی چون ژ ندارند آن را ج تلفظ می کنند.
Iran, Islamic Republic of
....چرا جلوی ساخت امام زاده ای جدید تاسیس هارا نمی گیرند........
Iran, Islamic Republic of
...
علی


بیژن تلفظ فارسی شده همان کلمه بی جن است
امامزاده ای که با وجود احتمال وجود اجنه در آن مردم ان مکان را بیجن می دانستند
که در تلفظ عامیانه به بیژن تبدیل شد
دکترمرادی