پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

شرایط برگشت زدن چک چیست؟

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب: 658679
یکی از مشکلاتی که معامله‌کنندگان چکی در زمان دادوستد با آن مواجه می‌شوند، این است که بدانند چک را با چه شرایطی می‌توان برگشت زد؟
شرایط برگشت زدن چک چیست؟
به گزارش جهان نيوز، بانک در موارد زیر، مجاز به پرداخت وجه چک نبوده و با درخواست دارنده چک موظف به صدور گواهی‌نامه پرداخت است:
۱- عدم‌کفایت موجودی حساب‌جاری و عدم امکان تأمین وجه چک از محل سایر حساب‌ها به شرح مندرج دربند‌های ۱۷-۵ و ۱۷-۶ این دستورالعمل،
۲- عدم انطباق امضای مندرج در چک با نمونه امضای معرفی‌شده توسط مشتری یا وکیل/ نماینده قانونی وی در حدود عرف بانکداری
۳- تشخیص هرگونه اختلاف پرداخت در مندرجات چک در چارچوب قوانین و مقررات مربوط،
۴- صدور دستور عدم پرداخت توسط مشتری یا ذینفع یا قائم‌مقام قانونی وی، در چارچوب ماده (۱۴) قانون صدور چک.

۵- بسته بودن حساب‌جاری یا انسداد بخشی از تمامی موجودی آن ازجمله به‌موجب قانون، دستور مرجع قضایی یا به مشتری و عدم امکان وجه چک از محل سایر حساب‌ها به شرح مندرج دربند‌های ۱۷-۵ و ۱۷-۶ این دستورالعمل به‌گونه‌ای که امکان پرداخت وجه چک به‌طور مسیر نباشد.
۶- قلم‌خوردگی در متن چک (در صورت فقدان ظهر نویسی مرتبط با تصحیح قلم‌خوردگی)
۷- سایر موارد به‌موجب قوانین و مقررات موضوعه.
تبصره – چنان چه حساب‌جاری که عهده آن چک صادرشده است دارای موجودی کافی و یا قابل‌برداشت نباشد، بانک موظف است در صورت دارنده چک، اقدام به پرداخت موجودی قابل‌برداشت نموده و برای باقی‌مانده آن، گواهی‌نامه عدم پرداخت صادر نماید. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی‌محل محسوب شده و گواهی‌نامه عدم پرداخت صادره در این مورد برای دارنده چک، جانشین اصل چک خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگه پول نداشت برگشت بزنید
و بلافاصله به اجرای احکام مراجعه نمایید