کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان تاسیس اتحادیه کشورهای دریای سرخ را اعلام کرد

22 آذر 1397 ساعت 21:33

دولت عربستان تاسیس اتحادیه کشورهای دریای سرخ متشکل از هفت کشور مصر، سودان، جیبوتی، یمن، سومالی، اردن و عربستان را اعلام کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از رسانه های سعودی، دولت عربستان اعلام کرد: ایده "رژیم جدید" به ابتکار سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی با هدف برقراری ثبات در منطقه و تقویت امنیت و سرمایه گذاری و توسعه کشورهای عضو مطرح شد.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی پس از نشست وزرای هفت کشور یاد شده در ریاض گفت: "کار برای اجرای ایده تاسیس رژیمی که کشورهای عربی و آفریقایی مشرف بر دریای سرخ و خلیج عدن را گردهم می آورد، انجام شد تا منافع این کشورها حفظ شود و به مسائل این منطقه حساس رسیدگی شود، زیرا دریای سرخ یکی از مهمترین گذرگاههای آبی جهان است و میزان زیادی از تجارت جهانی از طریق آن صورت می گیرد".

الجبیر به وجود "چالش هایی در زمینه امنیتی نظیر دزدان دریایی، قاچاق و تجارت انسان و چالش های زیست محیطی اشاره کرد" و گفت: در مقابل، فرصت هایی برای سرمایه گذاری و تجارت بین کشورهای این منطقه وجود دارد.

وزیر خارجه سعودی گفت: این ایده را ملک سلمان مطرح کرد که هدف از آن ایجاد "سازکار و رژیمی برای گردهم آورده همه این کشورها تا بتوانند با چالش ها مقابله کرده و فرصت ها را به طور موثر غنیمت بشمارند.

وی ابراز امیدواری کرد که "گامی در ایین طرح برای تکمیل اقدامات مربوط به مسائل فنی و تکنیکی و حقوقی برداشته شود".

الجبیر گفت: ایجاد رژیمی در دریای سرخ و شاخ آفریقا همکاری اقتصادی و زیست محیطی و امنیتی مورد توجه کشورهای ما را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: این رژیم به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد و همچنین در تقویت تجارت و سرمایه گذاری در منطقه سهیم خواهد شد و اقتصاد ما را به یکدیگر مرتبط خواهد کرد.

الجبیر گفت: این رژیم باعث هنموایی در توسعه کشورهای ما در این منطقه حساس خواهد شد و در نتیجه در جلوی هرگونه قدرت خارجی را برای اینکه بتواند نقشی منفی در این منطقه حساس بازی کند، خواهد گرفت.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 658609

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/658609/عربستان-تاسیس-اتحادیه-کشورهای-دریای-سرخ-اعلام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com