جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

عربستان تاسیس اتحادیه کشورهای دریای سرخ را اعلام کرد

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب: 658609
دولت عربستان تاسیس اتحادیه کشورهای دریای سرخ متشکل از هفت کشور مصر، سودان، جیبوتی، یمن، سومالی، اردن و عربستان را اعلام کرد.
عربستان تاسیس اتحادیه کشورهای دریای سرخ را اعلام کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از رسانه های سعودی، دولت عربستان اعلام کرد: ایده "رژیم جدید" به ابتکار سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی با هدف برقراری ثبات در منطقه و تقویت امنیت و سرمایه گذاری و توسعه کشورهای عضو مطرح شد.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی پس از نشست وزرای هفت کشور یاد شده در ریاض گفت: "کار برای اجرای ایده تاسیس رژیمی که کشورهای عربی و آفریقایی مشرف بر دریای سرخ و خلیج عدن را گردهم می آورد، انجام شد تا منافع این کشورها حفظ شود و به مسائل این منطقه حساس رسیدگی شود، زیرا دریای سرخ یکی از مهمترین گذرگاههای آبی جهان است و میزان زیادی از تجارت جهانی از طریق آن صورت می گیرد".

الجبیر به وجود "چالش هایی در زمینه امنیتی نظیر دزدان دریایی، قاچاق و تجارت انسان و چالش های زیست محیطی اشاره کرد" و گفت: در مقابل، فرصت هایی برای سرمایه گذاری و تجارت بین کشورهای این منطقه وجود دارد.

وزیر خارجه سعودی گفت: این ایده را ملک سلمان مطرح کرد که هدف از آن ایجاد "سازکار و رژیمی برای گردهم آورده همه این کشورها تا بتوانند با چالش ها مقابله کرده و فرصت ها را به طور موثر غنیمت بشمارند.

وی ابراز امیدواری کرد که "گامی در ایین طرح برای تکمیل اقدامات مربوط به مسائل فنی و تکنیکی و حقوقی برداشته شود".

الجبیر گفت: ایجاد رژیمی در دریای سرخ و شاخ آفریقا همکاری اقتصادی و زیست محیطی و امنیتی مورد توجه کشورهای ما را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: این رژیم به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد و همچنین در تقویت تجارت و سرمایه گذاری در منطقه سهیم خواهد شد و اقتصاد ما را به یکدیگر مرتبط خواهد کرد.

الجبیر گفت: این رژیم باعث هنموایی در توسعه کشورهای ما در این منطقه حساس خواهد شد و در نتیجه در جلوی هرگونه قدرت خارجی را برای اینکه بتواند نقشی منفی در این منطقه حساس بازی کند، خواهد گرفت.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این کار درتتیجه فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس و شکست در جنگ یمن است .... عربستان نمیخاد واقعیات میدانی عرصه سیاسی و نظامی را باور کند
Iran, Islamic Republic of
گوساله تو خودت نوکر خارجی ها هستی حالا میخواهی جلو نفوذ قدرت های خارجی را بگیری احمق نوکر
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
و البته می خواد شورای همکاری با اسرائیل رو ، رسما ؛ راه بندازه !!