پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تشکیل دولت انتقالی یمن راهکاری منصفانه است

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۴
کد مطلب: 658606
عبدالوهاب المحبشی بیان داشت که تشکیل دولت انتقالی با مشارکت تمام احزاب سیاسی، دیدگاهی منصفانه و واقعی و قابل عملیاتی شدن است تا بدین صورت به راه حل دست یابیم.
تشکیل دولت انتقالی یمن راهکاری منصفانه است
به گزارش جهان نيوز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح یمن در سوئد به سر می‌برد، امروز پنج شنبه از دستیابی گروه‌های یمنی به توافق اولیه خبر داد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، گروه‌های یمنی بر سر دستیابی به یک آتش بس در بندر الحدیده و ورود کمک های انسانی به این بندر به توافق رسیدند، هرچند همچنان در مورد فرودگاه صنعا توافقی صورت نگرفته است.

با این حال براساس اظهارات گوترش قرار شده که نیروهای سازمان ملل برای نظارت بر برقراری آتش بس به بندر الحدیده اعزام شوند.

همچنین دبیرکل سازمان ملل با قدردانی از تلاش رهبران صنعا در مسیر صلح، افزود: درباره آتش بس در تعز و بازکردن مسیر امدادرسانی و ارسال کمک‎‌های انسانی و همچنین از بین بردن مین‌های جنگی میان گروه‌های یمنی توافق صورت گرفت.
آنتونیو گوترش همچنین این را نیز اضافه کرد که دور بعدی مذاکرات در ژانویه برگزار خواهد شد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل توافق امروز برای همه بشریت مهم است و این سرآغاز برقراری صلح در یمن خواهد بود.

«عبدالوهاب المحبشی» رئیس اداره حقوقی و قانونی و عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در خصوص اهمیت پیشنهاد انصارالله یمن مبنی بر تشکیل دولتی انتقالی با حضور تمام احزاب سیاسی و توافقاتی که در استکهلم سوئد حاصل شد به خبرنگار مهر گفت: درخواست و دعوت محمد عبدالسلام رئیس هیات مذاکره کننده انصارالله یمن به تشکیل دولت انتقالی با مشارکت تمام احزاب سیاسی، دیدگاهی منصفانه و واقعی و قابل عملیاتی شدن است تا بدین صورت به راه حل دست یابیم.

وی افزود: قاعدتا مزدوران و پیروان ریاض باید از محمد عبدالسلام تشکر کنند. زیرا این دعوت و درخواست او فرصتی را برای شراکت بدون افتادن در آغوش دشمنان فراهم می کند.

وی درباره پیشنهاد بازگشایی فرودگاه صنعاء توسط دولت مستعفی یمن در خلال مذاکرات صلح یمن در سوئد نیز تصریح کرد: بازگشایی فرودگاه صنعاء لازم است. زیرا بسته ماندن آن موجب وقوع فاجعه ای انسانی می شود.

عبدالوهاب المحبشی در ادامه یادآور شد: طبق منشور جهانی حقوق بشر نیز ما حق رفت و آمد را داریم. البته این عروسک ها قادر به بستن و بازگشایی فرودگاه صنعاء نیستند بلکه سعودی ها و آمریکا این فرودگاه را بسته اند.

عضو ارشد انصارالله در رابطه با واکنش جامعه بین الملل به پیشنهاد توافق تبادل اسیران نیز گفت:توافق تبادل اسیران به دلیل اینکه پرونده ای انسانی و بشردوستانه محسوب می شود، از سوی گروه های مردم و جهات رسمی مورد استقبال قرار گرفت و قاعدتا باید طرف مقابل هم آن را بپذیرد و نسبت به آنچه تعهد داده است، التزام داشته باشد و آن را اجرایی کند.

وی همچنین در تحلیل سخن عبدالسلام مبنی بر لزوم بی طرف اعلام شدن الحدیده نیز تاکید کرد: معتقدم که شبهه ای در عبارت وی پدید آمده است؛ زمانی که محمد عبدالسلام می گوید که بی طرف اعلام شدن بندر الحدیده لازم است، بدین معناست که این بندر نباید به عنوان سلاحی برای مجازات عمومی مردم یمن به کار گرفته شود.

وی تصریح کرد: همچنین نباید از غذا مانند سلاح علیه مردم و ملت یمن استفاده شود و بندر را مسدود کنند. علاوه بر این نباید به بندر الحدیده حمله شود تا آن را اشغال و از این طریق استان های تحت حاکمیت یمن را محاصره کنند. بنابراین کلمه و لفظ بی طرف که از این عبارت فهمیده می شود، به این معنی نیست که الحدیده تحت تسلط دولت مرکزی یمن نباشد.

عبدالوهاب المحبشی درباره نحوه ایفای نقش نماینده سازمان ملل در یمن و علت آغاز مجدد مذاکرات صلح نیز اظهار داشت: نقش نماینده سازمان ملل به میزان سقفی است که آمریکا و انگلیس برای او تعیین می کنند و این دو کشور نیز در حال حاضر تمایل شدیدی دارند تا جایگاه خود را که به دلیل کمک به سعودی ها در ارتکاب جنایات علیه مردم یمن تخریب شده، بهبود بخشند.

رئیس اداره حقوقی و قانونی جنبش انصارالله یمن در پایان گفت: همچنین میخواهند خود را از مسئولیت جنایات سعودی ها در یمن و خشم موجود علیه شان جدا و دور کنند. نماینده سازمان ملل نیز تلاش می کند تا این دو کشور را به صورت مناسب از این وضعیت خارج گرداند. آنچه برای ما حائز اهمیت است، برخورد مثبت با تمام راهکارهایی است که کرامت و صلح را برای یمن دربردارد.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *