چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱۷
روزنامه دولت پاسخ می‌دهد

چگونه مثل روحانی به یک حقوقدان بی‌خطر برای غرب تبدیل بشوید!

پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 658515
روزنامه دولت مدعی شده که اگر امروز در مقابل ترامپ، ایران رئیس جمهوری متفاوت از روحانی می‌داشت، امروز معلوم نبود چه فضای پرتلاطم سیاسی و رسانه‌ای می‌توانست پیش روی ملت ایران باشد! این اظهارنظر شاذ در حالیست که دولت ترامپ هرنوع اقدامی دشمنانه ای که ممکن بوده علیه ایران انجام داده است و نگرانی هم از اقدام متقابل دولت روحانی نداشته است.
چگونه مثل روحانی به یک حقوقدان بی‌خطر برای غرب تبدیل بشوید!
گروه سیاسی جهان نيوز: روزنامه دولتی ایران طی یادداشتی معتقد است که طی چند روز اخیر حسن روحانی غربی ها را تهدید کرد ولی در عوض هیچ کس در دنیای غرب نتوانست تهدید روحانی را به ابزاری علیه ایران تبدیل کند.

به گزارش جهان نيوز، روزنامه دولت نوشته است: شنبه پیش روحانی به غرب هشدار داد؛ اما کشور یا سیاستمدار غربی نتوانست از آن ابزاری بسازد و علیه خود ما به‌ کار ببرد.رئیس جمهوری در کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور، غرب را به آوارشدن مواد مخدر و تروریست‌ها بر سرش تهدید کرد. هشدار روحانی از این قرار بود: « به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند؛ شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها و ترورها به سلامت خارج شوید.» پس از بیان این سخنان، حتی تندروترین رسانه‌ها و سیاستمداران، منطقه‌ای، اسرائیلی یا امریکایی هم نتوانستند از این سخنان گزک بسازند و بر سر ایران و کشورهای طرفدارش بکوبند، چه بسا حتی کارشناسان و ناظران مخالف ایران هم وقتی به این سخنان رسیدند، اذعان کردند که ایران بواقع سدی بزرگ برای ورود تروریسم و مواد مخدر به غرب، بویژه اروپا است. از این‌رو سخن روحانی و هشدار او، موجه و قابل پذیرش است.

این روزنامه در ادامه تصریح می کند: رصد چنین اظهاراتی، آن هم در شرایطی که مخالفان ایران هر لحظه مترصد به دست گرفتن یک گزک و فضاسازی علیه ایران هستند، معانی بسیاری دارد. همین چند هفته پیش بود که اظهارنظر یک نماینده عضو جبهه پایداری درباره گرین کارت، مورد استفاده ترامپ قرار گرفت و او با استناد به آن، بار دیگر فضای جدیدی را علیه توافق هسته‌ای گشود.این نمونه و نیز سابقه شعاردرمانی در سیاست خارجی در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد که اگر امروز در مقابل ترامپ، ایران رئیس جمهوری متفاوت از روحانی می‌داشت، امروز چه فضای پرتلاطم سیاسی و رسانه‌ای می‌توانست پیش روی ملت ایران باشد.
در ادامه یادداشت روزنامه ایران همچنین خاطر نشان شده است: این در حالی است که برخی معتقدند روحانی تغییر کرده است و او کمتر مانند گذشته اصلاح‌طلبانه سخن می‌گوید. اما نکته اینجاست که روحانی همچنان «یک حقوقدان» است. این حقوقدان و دولت او، بسته به تغییرات غرب و تفاوت‌های سیاست‌های اروپا و امریکا، لحن و کلام خود را تغییر می‌دهند، اما در همه این موارد این هوشیاری سیاسی را دارند که خود، بهانه تازه‌ای به دست دشمنان و مخالفان کشور ندهند. هشدار شنبه پیش روحانی، تنها تهدید او برای غرب و امریکا نبود. در ماه‌های پس از خروج امریکا از برجام، او با لحنی متفاوت نسبت به دولت نخست خود با این سردمداران این کشور سخن می‌گوید. اما این سخن گفتن، برخلاف سال‌های گذشته، به گونه‌ای است که اجازه نمی‌دهد از این طریق، پرونده سیاسی و فضای رسانه‌ای تازه‌ای علیه ایران باز شود. همه اینها، تنها یک دلیل دارد و این دلیل همان است که روحانی در سال 92 گفت: «من یک حقوقدان هستم.»

اما این ریسمان و آسمان کردن روزنامه دولت در حالیست که در واقع در نظام بین الملل عمدتا تهدید را از طرف کسی جدی می گیرند که یقین به اقدام عملی وی نیز داشته باشد.

به عنوان نمونه در قضایا برجام چون برای طرف غربی و آمریکایی یقین شده بود که دولت ایران تهدیداتش درباره خروج آمریکا از برجام و یا تهدید درباره اقداماتی در صورت نفع بردن ایران از دستاوردهای اقتصادی برجام، جدی نیست، به همین دلیل هم آمریکا از برجام خارج شد و هم اروپایی ها تاکنون حتی از برخی کوچکترین اقدامات برای تسهیل فواید اقتصادی برجام  طرفه می روند.

حقوقدان بودن رئیس جمهور نیز گاها به راضی شدن به سندهای خارجی تعهدآور مالی و اقتصادی و گاه مضر برای امنیت ملی محدود شده است. به همین دلیل اروپایی ها دلیلی ندارد که بخواهند این حقوق‌دان بی‌خطر را مورد ضرب و شتم دیپلماتیک قرار بدهند.

ضمن اینکه روزنامه دولت مدعی شده که اگر امروز در مقابل ترامپ، ایران رئیس جمهوری متفاوت از روحانی می‌داشت، امروز معلوم نبود چه فضای پرتلاطم سیاسی و رسانه‌ای می‌توانست پیش روی ملت ایران باشد! این اظهارنظر شاذ در حالیست که دولت ترامپ هرنوع اقدامی دشمنانه ای که ممکن بوده علیه ایران انجام داده است و نگرانی هم از اقدام متقابل دولت روحانی نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجيد
Iran, Islamic Republic of
...
امیرحسام
Iran, Islamic Republic of
شکست برجام و تعمیم چالش هسته ای ایران با غرب به چالش موشکی و منطقه ای نتیجه عملکرد جناب حقوقدان بود !!
Iran, Islamic Republic of
در مذاکرات حرف آخر را همیشه ما می زنیم ! میگیم ،چشم!!!!
United Arab Emirates
...
ب
Iran, Islamic Republic of
خدا چقدر به این ملت رحم کره؟؟؟؟؟؟؟
ما پی اطلاع بودم؟
Iran, Islamic Republic of
فعلا که این قبیل حرفا و شعارا خریداری نداره
رضا
Iran, Islamic Republic of
احسنت !.....
حامد
Iran, Islamic Republic of
شرم آور است که میلیاردها هزینه یک روزنامه می شود که چیزی جز چاپلوسی دولت نمی کند.
از نظر اینا فقط خودشان بر حق هستند و بقیه باطل
روزنامه ماله کش دولت
Romania
اسم این روزنامه ایران را باید عوض کرد و گذاشت ماله کش دولت
Iran, Islamic Republic of
راست ميگه ديگه چرا زورتون مياد ؟! حكمرانى معجزه هزاره سوم تون كه هنوز يادمون هست !
Iran, Islamic Republic of
این دست آوردایی که آقای رییس جمهور با اونا به آمریکا میتاره حاصل زحمت نیروهای امنیتی کشوره که چند ساله خود ایشون هر از گاهی میکوبید...
حمید
Iran, Islamic Republic of
روحانی و جماعت پیرامونی خودشان را عقلاء می دانند ، و این گونه رفتارها شگردشان است!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
واه که که چقدرهم خنده ام گرفت وهم گرىه ام ...
امىرى
Iran, Islamic Republic of
دنباله ان که ناقص ارسال شد که چهره مردم کوفه کاملا مى توان درسىماى جىره خواران دولتى ورسانه هاى وابسته مشاهده کرد وانها همان کسانى هسند که از پشت به امام خنجر زدند خداوند جزاى آنها را بدهد
اکبر
Iran, Islamic Republic of
....
کاوه
Iran, Islamic Republic of
امید داریم که SPV صرفا یک گور خالی نبوده باشد و واقعا ارزش این صبر کردن را داشته باشد .