جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳
اصل جدایی‌ناپذیری دین از سیاست؛

پیام نهضت حسینی و انقلاب اسلامی

سیدمحمد خامنه‌ای
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 658425
پیام واضح نهضت حسینی آن روز و پیام انقلاب اسلامی امروز، اصل جدایی‌ناپذیری دین از سیاست بود
جهان نيوز - آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای: واقعه کربلا و به شهادت رساندن امام حسین (ع) و همه رجال اجتماعی و سیاسی آن روز و قهرمانان دفاع از اهل‌بیت، در نظر جریان معارض و مبارز ضد اسلام که ابوسفیان و معاویه رهبر آن بودند، واقعه سیاسی مهمی بود، زیرا به گمان آنان با این واقعه، نسل وارثان پیامبر و شعارها و دین او منقرض می‌شد و نظام اسلام برانداخته و از صفحه تاریخ حذف می‌گردید، اما قدرت جوهری آیین الهی اسلام و قوت تدبیر ائمه، به ویژه امام سجاد (ع) به‌دنبال حادثه کربلا، سبب شد که نه فقط اسلام و شیعه تن به نابودی نداد و تسلیم سیاست‌های شیطانی مکتب ابوسفیانی نشد بلکه به طرق مختلف نقاب از چهره تشیع برداشت و اسلام واقعی را روز به‌روز روشن‌تر نمود.

اقامه عزاداری و زیارت اباعبدالله(ع) در اربعین، یعنی چهلم شهادت او، یکی از سنت‌هایی بود که از همان روزهای نخستین امامت امام سجاد (ع) به شیعیان آموخته شد و تلاش مأموران حکومتی بنی‌امیه و بنی‌عباس که قرن‌ها امپراتوران و شاهنشاهان دوران خود بودند، برای مقابله و جلوگیری آن سودی نبخشید و روح مبارزه و دشمنی حاکمان ستمگر و عزم و مطالبه عدالت و آزادی روز به‌روز در شیعه قوی‌تر گشت و با راهنمایی امامان شیعه، سازمان‌های پنهان سیاسی و نظامی برای شکستن قدرت حکومت‌های غاصب هر روز بیشتر و مؤثرتر گردید.

چراغ راهنمای آن همه نهضت‌های معروف یا فراموش شده ایرانیان برضد خلفا که در تاریخ آمده و محور اتحاد پیروان خط ولایت، همین سنت «اربعین» و تجدید عزاداری و یادآوری واقعه وحشیانه خلفا در کربلا بود که نگذاشت خطوط اصلی سیاسی اسلام، یعنی پیکار با ستم و ستمگر، نفی انظلام و ستم‌پذیری و ساختن جامعه‌ای با فرهنگ مبارزه برای اقامه حق و اجرای عدالت و مساوات و صلح و آرامش و طرد اشرافیت و برده‌داری امت مسلمان و رد شعار جدایی دین از سیاست فروگذار شود؛ همانی که پس از چهارده قرن، انقلاب اسلامی ایران پرچم آن را بلند کرد و پیام آن را به جامعه بشری داد.

پیام واضح نهضت حسینی آن روز و پیام انقلاب اسلامی امروز، اصل جدایی‌ناپذیری دین از سیاست بود که طواغیت زمان ما آن را به خوبی حس کرده و مانند آل‌سفیان به‌دنبال خاموش کردن آن هستند و مشتی مزدوران خود در ایران و جهان را برای نابودی آن به صف کرده‌اند اما هیهات که این چراغ الهی خاموش شود و دشمنان شیعه به مراد خود برسند.
والله متّم نوره و لو کره الکافرون
منبع: شماره ۹۳ فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
اين چه طور مقاله بى سر و تهى بود جهان ؟! مثلاً بحساب خودتون خواستيد به سرور آزادگان خدمت كنيد ؟! با اين چرنديات ؟! اصلاً سر و ته داشت ؟! شك ندارم خودش هم نفهميده چى گفته، شما اگر عظمت امام حسين و نهضتش رو درك ميكرديد هر ترهاتى رو منتشر نمى كرديد ، بجاى اين چرت و پرت ها مرد باشيد و از مطالب آگاهى بخش مطهرى نمايش بديد، با اينكه يقين دارم از مطهرى گفتن و نوشتن اين روزها براتون نمى صرفه !
Iran, Islamic Republic of
...اگه نقد داری بنویس و الا حرف بیخود نزن
جهان تو هم خوب سلیقه ای حذف میکنی یا نشر میدی الان این توهین نیست؟!
Iran, Islamic Republic of
...