کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماینده اصلاح‌طلب: روحانی "پاسخگو" نیست

20 آذر 1397 ساعت 23:55

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این‌که زبان روحانی متواضعانه و پاسخگو نیست، این زبان اصلاح‌طلبی نیست و ما به این انتقاد داریم.


به گزارش جهان نیوز،  محمدعلی وکیلی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مناظره بررسی عملکرد مجلس دهم که به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با حضور محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی مجلس بعدازظهر امروز در دانشگاه علامه طباطبایی  برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره مسئله کاخ‌نشینی، اظهار کرد: مجموعه دارایی‌های فرد پیش و پس از مسئولیت، شاخصی است که مشخص می‌کند آیا او به کاخ یا کوخ‌نشینی رسیده است.

وی گفت: سبک زندگی یک مسئول در جمهوری اسلامی ایران، متعارف جامعه و پیش و پس از مسئولیت تغییر چندانی نباید داشته باشد. من در هیئت رئیسه هستم، پرونده‌هایی وجود دارد که مسئولیت فیلترینگ اولیه آن با من است. من ندیدم شخصی درباره نماینده‌ای چنین ادعایی کرده باشد با وجود فضای مجازی رصد این دارایی‌ها آسان شده است.

وی درباره قانون شفافیت افزود: در قانون شفافیت نمایندگان ملزم به اظهار دارایی‌های خود پیش و پس از مسئولیت‌اند که این کار مسئولیت ایجاد می‌کند. شفافیت یک روی سکه پاسخگویی است. اگر به گفتمان پاسخگویی معتقد باشیم، می‌توانیم ادعای شفافیت داشته باشیم. هر چقدر ارکان قدرت را پاسخگو بدانیم به همان میزان به شفافیت اعتقاد داریم. اصلاح‌طلبان کانون گفتمانشان پاسخگو کردن قدرت است اگر کسی به پاسخگویی قدرت معتقد نباشد اصلاح‌طلب نیست. پاسخگویی می‌گوید دانستن حق مردم است و دانستن سبک زندگی مسئولین بخشی از حقوق مردم است. اساساً ما نمایندگان ملت را برای نورافکنی به پستوی قدرت و نمایان کردن آنچه در پستوی قدرت است می‌دانیم و این تا رؤسای قوا و ارکان حاکمیت را شامل می‌شود.


**در قانون شفافیت نمایندگان ملزم به اظهار دارایی‌های خود هستند
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر چه قدرت بیشتر، ضرورت پاسخگویی بیشتر است. اگر اصلاح‌طلبان مخالف شفافیت باشند، مخالف نقطه کانونی گفتمان خود هستند. شاید این نقطه کانونی محل اختلاف بین اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد. همه مناسبات قدرت باید شفاف باشد. اگر مصداق شفافیت با این تعریف باشد این خواسته ماست.

وکیلی تأکید کرد: چند گروه طراح شفافیت بودند و وقتی در مجلس مطرح شد امضای من هم جزو امضاهای اول بود. بعضی از مواقع ما در هیئت رئیسه بی‌طرفی خود را به‌هم می‌زنیم و من در این طرح این کار را انجام دادم. من شفافیت را در پاسخگویی می‌بینم و فقط در تنزل دادن به رأی نمایندگان نمی‌بینم. هرگاه طرح شفافیت به مجلس بیاید که باز هم در حال طراحی جدید با عنوان جدید است ما موافقت و همراهی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این‌که اصلاح‌طلبان مجلس با شفافیت رأی نمایندگان مشکل دارند حرف ناحقی است. مردم باید صلاحیت و مسیر احراز صلاحیت را بدانند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در نیت برخی از طراحان شفافیت رأی نمایندگان تردید وجود دارد، مثلاً وقتی CFT می‌آید هر کس حق دارد به رأی خود پافشاری کند که رأی بیاورد یا نیاورد، ولی آیا لشگرکشی جلوی مجلس و تهدید نمایندگان و بمباران پیامکی با شفافیت می‌خواند؟ می‌خواهیم از نمایندگان عده‌ای ترسو و دستورپذیر بسازیم یا افرادی شجاع؟

وکیلی با بیان اینکه یکی از مشکلات مجلس ساختار سه فراکسیون هست، اظهار کرد: شفافیت جزئی از ذات پاسخگویی بوده و از پاسخگویی به شفافیت می‌رسیم. وقتی کسی پیدا می‌شود که صبح با من هم‌عقیده بوده و ظهر با فردی دیگر هم‌عقیده می‌شود مجلس ژله‌ای می‌شود. فراکسیون سوم، مجلس را به مجلس ژله‌ای تبدیل کرده است؛ نه فراکسیون امید اکثریت عددی دارند و نه فراکسیون اصولگرایان اکثریت عددی دارد.

وی تصریح کرد: من درباره تقاضای شفاف شدن آرای نمایندگانی که خودشان متقاضی بودند، موافقم. ولی اداره‌کنندگان مجلس معاونین اجرایی و مسئول IT گفتند این کار از لحاظ اجرایی ناشدنی است. به‌نظر من الکترونیک کردن آرا، مخفی کردن نیست. پیش از مجلس نهم رئیس مجلس به‌عنوان مبصر مجلس بود و شأن رئیس قوه نداشت ولی آیین‌نامه تغییر کرد و برخی از مسئولیت‌ها به رئیس مجلس می‌رسد. الآن ما در هیئت رئیسه صحن مجلس هستیم و اختیار اجرایی در اداره مجلس نداریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: من با شفافیت رأی، حقوق و یا سفر نمایندگان موافقم ولی همه اینها لازم و قطره‌ای از دریای شفافیت است. من می‌گویم ساختار قدرت که پاسخگو باشد شفافیت معناپذیر می‌شود. مقام معظم رهبری به شفافیت معتقد هستند. ما نه‌فقط به اختیارات رهبری در تئوری ولایت فقیه بلکه معتقدیم این در اصلاح‌طلبی امکان‌پذیر است. ما از ولی چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری دروغ نشنیده‌ایم و قدرت‌طلبی ندیده‌ایم ولی از ولایتمدارنماها حرف خلاف زیاد شنیدیم.

وکیلی اظهار کرد: نظارت ما در مجلس عام است و شامل همه دستگاه‌ها می‌شود، همچنین شامل نهادهای منسوب به رهبری و قوه قضائیه نیز می‌شود، آنها نیز باید نظارت‌پذیر باشند. وقتی این طیف گسترده به بیرون از نظارت برده شود، خواستار چه شفافیتی هستیم؟ گاهی در فهم از مناسبات قدرت، کاسه داغ‌تر از آش می‌شویم و مسائلی را ممنوعه می‌کنیم که خلاف نظر امام و رهبری است. ملت باید بدانند بنیاد مستضعفان، شستا، کمیته امداد و بهزیستی چه می‌کنند. من معتقدم قوه مقننه، قضاییه و مجریه شأنی از شئون رهبری در جامعه هستند.

وی ادامه داد: به‌لحاظ اجرایی این مرزکشی‌ها خیلی عجیب است. درست است که مسئول بنیاد مستضعفان توسط رهبری منصوب می‌شود ولی نباید در گردش مالی با شستا تفاوتی داشته باشد.

**CFT برای ما دستاورد محسوسی نخواهد داشت
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اگر الآن آقای روحانی بخواهد با آقای رئیسی رقابت کند من باز هم سخنگوی روحانی خواهم بود. من به مشروعیت نه بلکه به عملکرد روحانی اشکال دارم. دوستان آقای دهقان سؤال از رئیس جمهور را به صحن آوردند، 4 سؤال از 5 سؤال به‌همراهی ما رأی آورد. 5 سؤال از رئیس جمهور برخلاف نظر رئیس جمهور و تیم او انجام شد. مسئولیت دولت روحانی را که بر آن انتقاد وحشتناک داریم قبول داریم به این دلیل که در روی کارآمدن او دخیل بودیم و حساس بودیم کارآمدی دولت او ارتقا پیدا کند.

وکیلی با ابراز اینکه ولایت فقیه در ساختار اصلاح‌طلبی امکان‌پذیر است، ادامه داد: گفتمان اصلاح‌طلبی از درون گفتمان ولایت فقیه بیرون آمده و تئوری ولایت فقیه اصلاح‌طلبانه است، معناپذیری آن در ظرفیت این گفتمان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: CFT برای ما دستاورد محسوسی نخواهد داشت ولی عدم تصویب آن ضرر قطعی دارد، مهمترین آن به رفتار یک‌جانبه‌گرایی و ظالمانه آمریکا علیه ایران مشروعیت می‌دهد. دنیا از لحاظ حقوقی مقابل تحریم‌های ظالمانه آمریکاست، ولی از لحاظ عملی زورش نمی‌رسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: CFT که تصویب شده در مقدمه آن 6 ماده آمده که رهبری فرمودند مجلس بررسی کند. فهم من این است که مجلس تصویب بومی کند و ملاحظات کشور را براساس قانون اساسی و منافع ملی در سی.اف.تی. آورده است. این‌که مجلس به کنوانسیونی تن دهد که سردار سلیمانی را طبق آن تحویل دهد خنده‌دار نیست؟! مجلس چنین کاری می‌کند؟! هر کجا اقدامی شود که خلاف قانون اساسی و منافع ملی ما باشد تعهدی به سی.اف.تی. نخواهیم داشت. CFT در کمیسیونی که اکثریت آن اصولگراست چکش‌کاری شده و در کمیسیون امنیت ملی بررسی و هر دو تصویب کردند و ملاحظاتی که در فضای عمومی در تبعات این کنوانسیون گفته می‌شود، دیده شده است.

**آیین‌نامه درباره سؤال از رئیس‌جمهور اشکال دارد
وکیلی درباره مسئله سؤال از رئیس جمهور و ارجاع آن به قوه قضائیه گفت: آیین‌نامه درباره سؤال از رئیس جمهور اشکال دارد که بعد از سؤال و قانع شدن بار حقوقی و نتیجه‌ای نداشته باشد، ولی این تخلف هیئت رئیسه و رئیس مجلس نیست.

وی با بیان اینکه سهم دولت در چرایی وضع موجود کشور زیر 10 درصد است، خاطرنشان کرد: سهم دولت در برون‌رفت کشور  از وضع موجود بالای 50 درصد است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مشکلی که اصلاح‌طلبان دارند این است که باید جور آقای روحانی را که به نام اصلاح‌طلبی آمده بکشند. روحانی از نظر ما یعنی غیر رئیسی. ما می‌خواستیم به غیر از رئیسی رأی بدهیم، کسی را پیدا نکردیم و به روحانی رأی دادیم. من بیش از 40 سخنرانی کردم و گفتم روحانی گزینه مقابل رئیسی است و گزینه مطلوب ما نیست. این‌که زبان روحانی متواضعانه و پاسخگو نیست، این زبان اصلاح‌طلبی نیست و ما به این انتقاد داریم.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 658232

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/658232/نماینده-اصلاح-طلب-روحانی-پاسخگو-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com