جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دعای ویژه امام‌ زمان‌(عج) برای مردم

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب: 658162
یک کارشناس مهدویت با بیان اینکه بی‌انصافی مسیر رشد و تعالی جامعه را منحرف می‌کند گفت: اگر می‌خواهید مشمول دعای امام زمان (عج) باشید ببیند لباس انصاف را به تن دارید یا خیر؟
دعای ویژه امام‌ زمان‌(عج) برای مردم
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری کارشناس مهدویت، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در دین اسلام و تمامی ادیان بر آن تاکید شده و برگرفته از فطرت انسانی است بحث داشتن انصاف نسبت به یکدیگر است، اظهار کرد: انسان بر این اساس به رشد و تکامل می‌رسد. انصاف در امور مختلف همواره مورد توجه قرار دارد و نباید از زمینه حق خارج شود و به افراط و تفریط برسد؛ چرا که از انصاف دور می‌شود.

وی در ادامه با بیان این موضوع که یکی از مصادیق عدالت انصاف است و این دو با یکدیگر هم معنی هستند گفت: مطابق روایات اسلامی و آیه‌های قرآن کریم، بالاترین ارزش‌ها و سخت‌ترین خصلت مربوط به انصاف است. در قرآن تعابیر بسیار زیادی درباره توجه به بحث انصاف وجوددارد. خداوند در «آیه ۸ سوره مائده» می‌فرمایند: مبادا به خاطر ناراحتی اطرافیان از انصاف دور شویم. در این آیه حتی بر این موضوع تاکید شده که نسبت به دشمن خود نیز انصاف داشته باشیم. عصبانیت و ناراحتی و یا اینکه به هر دلیلی از فردی خوشمان نمی‌آید نباید باعث دوری از انصاف شود. اینکه قرآن در سوره مائده سفارش می‌کند حتی در مقابل دشمن باید انصاف داشته باشیم نکته بسیار ارزشمندی است.

این کارشناس مهدویت یادآور شد: حتی در قبال عشق و محبت افراد نباید از مسیر انصاف وعدالت خارج شویم. خداوند در «آیه ۱۳۵ سوره نسا» می‌فرمایند: «انسان باید نسبت به خود و دیگران انصاف داشته باشد». حتی گاهی انسان نسبت به عیب‌های خودش منصف نیست و فقط دیگران را قضاوت می‌کند وبرای رفتار‌های خود توجیح درست می‌کند. در گفتار نیز هموراه باید جانب انصاف را رعایت کنیم. حق نداریم با توهین جواب کسی را بدهیم. پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند که «اگر با مردم منصف باشیم خداوند به شما رحم می‌کند.» انصاف بلا‌ها را از جامعه دور می‌کند. افرادی که به یکدیگر رحم نمی‌کند نباید توقع داشته باشند که خداوند به آن‌ها رحم کند.

جعفری در ادامه گفت: یکی از دعا‌های معروف امام زمان (عج) " اللهم الرزقنا توفیق الطاعه" است که ما در این دعا از حضرت می‌خواهیم که به ما توجه کند و در دعاهایش ما را یاد کند. یکی از دعا‌های امام زمان (عج) برای عموم مردم که آن را به عنوان وظیفه نیز مطرح می‌کند، بحث داشتن انصاف است. ما اگر می‌خواهیم بدانیم مشمول دعای امام زمان (عج) هستیم یا نه، باید ببینم لباس انصاف به تن داریم یا خیر؟ اگر از انصاف خارج شده‌ایم باید ببینم که کجای کار ما ایراد دارد.

او اضافه کرد: انصاف یک نکته مهم اجتماعی است که هرگز نباید از آن دور شویم. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «یا مردم از خودت هستند یا مثل خودت می‌باشند پس همواره باید با مردم جانب انصاف را رعایت کنید.» مسئولان نباید اشتباهات خود را گردن سایر بیندازند چرا که این رفتار بدور از انصاف و بی‌تدبیری است. اگر مسئولان و مردم نسبت به یکدیگر انصاف داشته باشند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

این کارشناس مهدویت یادآور شد: اگر قرار است انتقادی به یکدیگر داشته باشیم، بهتر است این انتقاد برگرفته از انصاف باشد، نه اینکه فقط اشتباه‌های سایر را ببینم وهرگز خود را در کار نادرستی دخیل ندانیم. وقتی انصاف در جامعه باشد دیگر کاسب احتکار نمی‌کند و یا افراد نسبت به یکدیگر حتی در عرصه جزئی زندگی بی‌احترامی نمی‌کند چرا که انصاف درتمام مراحل تاثیرگذار است و بی‌انصافی مسیر رشد و تعالی جامعه را منحرف می‌کند. داشتن انصاف نسبت به یکدیگر از تقاضا‌های مهم امام زمان (عج) هست.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *