سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ماجرای اکران فیلمهای "مارموز" و "آستیگمات"

سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 657998
اکران فیلم «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی و «آستیگمات» چالش‌هایی را هفته‌ی گذشته ایجاد کرد که شائبه‌ی خُلف قانون را در پی داشت. اینکه «مارموز» در زمان خویش اکران می‌شود یا نه؟ دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران پاسخ می‌دهد.
ماجرای اکران فیلمهای "مارموز" و "آستیگمات"
به گزارش جهان نيوز، حدود 2 هفته قبل عوامل فیلم «مارموز» اثر کمال تبریزی اعلام کردند که این فیلم از چهارشنبه قبل یعنی «14 آذر» اکران خواهد شد. سینمای سرگروه آن‌هم پردیس باغ کتاب معرفی شده بود. در حالیکه فیلم «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی تا تاریخ 21 آذرماه با همین سرگروه قرارداد داشت.

یعنی در حالیکه «آستیگمات» تا چهارشنبه (21آذر) با این سرگروه قرارداد داشت و باید در سینمای سرگروه خود (باغ کتاب) به نمایش در می‌آمد، عواملِ مارموز اعلام کردند از (14 آذر) به سرگروهی باغ کتاب وارد چرخه اکران خواهند شد، یعنی یک هفته قبل از پایان قرارداد فیلم «آستیگمات».

عده‌ای معتقد بودند باتوجه به آنکه «کمال تبریزی» خود عضو شورای پروانه نمایش است از قدرت خویش استفاده کرده است و این تصمیم و تبلیغ اولاً خلاف است، چراکه هنوز کارگروه اکران زمان نمایش «مارموز» را اعلام نکرده است و تصمیمی ظاهرا در مورد آن أخذ نشده یا حداقل اعلام نشده است. پس صاحبان فیلم، قبل اعلام این کارگروه حق اعلام زمان و تاریخ نمایش فیلم ندارند. دوماً تضییع حق فیلم «آستیگمات» است، بنا به توضیحاتی که در پاراگراف قبل توضیح داده شد.

لکن دوشنبه قبل (12 آذر) کارگروه اکران اعلام کردند «مارموز» از چهارشنبه بعد یعنی «21 آذر» اکران خواهد شد تا حق قانونی فیلم «آستیگمات» رعایت شود. اما در ادامه هم «کمال تبریزی» به این مسئله اعتراض کرد و آن را «تلاش‌هایی برای توقیف فیلم جدیدش» خواند و هم عوامل «آستیگمات» گله‌مند بودند.

در نتیجه مسئله کمی پیچیده شد و کلاف سردرگمی پدید آمد که این میان حق با کیست؟! اکران هرکدام بر مُرّ قانون است یا خُلف قانون؟! «مارموز» در جایگاه خود اکران می‌شود یا حق فیلم دیگری را از آنِ خود کرده است؟ به همین جهت گفت‌وگویی داشتیم با «سیدضیاء هاشمی»دبیر کمیته انضباطی شورای اکران، که وی معتقد است هیچ حقی از هیچ فیلمی تضییع نشده است. فیلم «آستیگمات» در ابتدای اکران خود با سینمای سرگروه خودش یعنی «باغ کتاب» بمدت سه‌هفته عقد قرارداد کرده بود. نوع قرادادشان هم براساس کفِ فروش نبود، بلکه سه‌هفته فیکس قراداد منعقد شده بود، بیشتر از آن حتی اگر سینمای سرگروه هم اجازه دهد نمی‌تواند در سینمای سرگروه اکران شود، چون فیلم بعدی در صف نوبت است.

وی افزود: این سه‌‌هفته در چهارشنبه هفته جاری (21آذر) به پایان می‌رسد و طبق تصویب شورای اکران، «مارموز» به‌جای خودش وارد چرخه اکران می‌شود. البته فقط سینمای سرگروه است که تغییر می‌کند، ولی «آستیگمات» مثل مابقی فیلم‌ها تا 12 هفته می‌تواند در سینماهای زیرگروه نمایش داده شود، که به میزان فروش آن و پخش کننده‌اش برمی‌گردد که به چه توافقی برسند. بله اگر14 آذر «مارموز» اکران میشد، خلاف قانون بود، ولی الان دیگر چنین نیست.

هاشمی در خصوص تبلیغ زودهنگامِ فیلم «مارموز» هم مطرح کرد: تبلیغ هر فیلمی، پیش از اعلامِ شورای اکران هیچ مشکل و منع قانونی ندارد؛ لکن اعلام زمان و مشخص کردن تاریخ برای آن، امر صحیحی نیست. البته تخلف بزرگ و وحشتناکی هم محسوب نمی‌شود، خلاء‌های قانونی بزرگ‌تری در سینمای کشور داریم که در مقابلش اصلا این مسئله دیده نمی‌شود. به‌عبارت دیگر عوامل فیلم «مارموز» در اعلام زمان کم‌دقتی کردند و کمی عجله داشتند، که البته به ایشان هم تذکر داده شد.

دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران با اشاره به اینکه نمایش فیلم شرایط فعلی و مصوّبات «آستیگمات» و «مارموز» کاملا مورد تأیید کمیته انضباطی شورای اکران می‌باشد، عنوان کرد: به اعتراضات رسانه‌ای و فضاهای مجازی‌ای که ایجاد شده نمی‌توان اعتنا کرد. اگر دوستان و صاحبان فیلم، از طرف هردو فیلم، اعتراض و گله‌مندی‌ای دارند، می‌توانند شکایت و ادله خود را به کارگروه اکران یا کمیته انضباطی اعلام کنند و ما موظفیم بررسی و پیگیری کنیم تا حقی از هیچ‌فردی ضایع نشود. وگرنه فضاهای مجازی و رسانه‌ای دادگاه نیست و ما قانوناً نمی‌توانیم و این کار را نخواهیم کرد که بر اساس آن تصمیمی أخذ کنیم.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *