کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در روزهای اخیر مطرح شد:

زاکانی: هاشمی سال ۸۴ خواهان ابطال انتخابات بود/ سند رد محسن هاشمی: پدرم برای احمدی نژاد آروزی موفقیت کرد

18 آذر 1397 ساعت 11:45

نگاه آقای هاشمی یک نگاه قیم مآبانه نسبت به مردم، یک نگاه از بالا به پایین و نگاه تعیین تکلیف کننده برای مردم بوده است و این با مردم سالاری دینی هم خوانی ندارد.


گروه سیاسی جهان نیوز: علیرضا زاکانی چند روز قبل در جمع دانشجویان اظهار داشت: در سال ۸۴ هم وقتی که آقای احمدی نژاد انتخاب شد آقای هاشمی دنبال ابطال انتخابات بود، ولی رهبر انقلاب جلوی او ایستاد.

به گزارش جهان نیوز، این نماینده سابق مجلس قبل از اکران مستند «راه طی شده» در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر گفت: مرحوم هاشمی دو بار در سال ۸۱ و ۸۰ گفت: من یک فرقی با رهبری انقلاب دارم فرق من این است که می‌گویم حداقل مردم در انتخابات شرکت کنند تا آن کسی که ما می‌خواهیم از صندوق رای دربیاید با این وجود وقتی که بنده این را گفتم دفتر ایشان این موضوع را تکذیب کرد، ولی آن دوگروهی که هاشمی نزد آن‌ها این حرف را زده بود بیانیه دادند و گفتند ما اسناد صحبت‌های آقای هاشمی را داریم.

وی تصریح کرد: به گفته مرحوم هاشمی نظر رهبر معظم انقلاب این است که اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند و هر کسی از صندوق درآمد ما با او کار می‌کنیم با این وجود می‌توان گفت: نگاه آقای هاشمی یک نگاه قیم مآبانه نسبت به مردم، یک نگاه از بالا به پایین و نگاه تعیین تکلیف کننده برای مردم بوده است و این با مردم سالاری دینی هم خوانی ندارد.

زاکانی تصریح کرد: نگاه مردم سالاری دینی همان نگاهی است که رهبری انقلاب دارند معظم له می‌گویند مردم حق دارند همه در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند و آن کسی هم که انتخاب می‌شود ما با او کار می‌کنیم بنابراین وقتی که در سال ۷۶ ناطق نوری در انتخابات ناکام ماند و خاتمی پیروز شد عده‌ای خدمت رهبری رفتند تا انتخابات را ابطال کنند، اما ایشان جلوی آن‌ها ایستاد و گفت: این حق مردم است.

نماینده سابق مردم تهران اظهار کرد: وقتی که آقای خاتمی انتخاب شد با اینکه شرایط و پیشینه و تفکر او معلوم بود، ولی رهبر معظم انقلاب گفتند که من برای حضور گسترده مردم سجده شکر کردم.

وی تصریح کرد: در سال ۸۴ هم وقتی که آقای احمدی نژاد انتخاب شد آقای هاشمی دنبال ابطال انتخابات بود، ولی رهبر انقلاب جلوی او ایستاد و سال ۸۸ نیز موسوی برای ابطال انتخابات گام برداشت، ولی باز هم رهبر انقلاب مقابل این جریان ایستادند و این مسیر ادامه داشته و ادامه هم خواهد داشت، چون یک عده‌ای هستند که به مردم قیم مآبانه نگاه می‌کنند، اما از نگاه انقلاب اسلامی اراده ملت قیمت دارد.

اما در پاسخ به این اظهارات دکتر زاکانی، برخی چهره ها مانند محسن هاشمی، محسن غرویان و علی مطهری پاسخ های داده اند که قابل تامل است.

سند محسن هاشمی برای رد اظهارات دکتر زاکانی: پدرم برای احمدی نژاد آروزی موفقیت کرد
محسن هاشمی در متن پاسخ خود خطاب به زاکانی نوشته است: در مورد یک ادعای جناب‌ عالی لازم می‌بینم به اسناد تاریخی اشاره کنم: مکررا ادعا کرده‌اید آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی در پی ابطال انتخاب ریاست‌جمهوری سال ١٣٨٤ بود؛ در حالی‌ که ایشان در چهارم تیر سال ١٣٨٤، یعنی همان روز اعلام نتایج انتخابات در پیام خود تصریح کردند: «امیدوارم رئیس‌جمهور منتخب جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به‌خوبی از عهده این مسئولیت عظیم برآید و بتواند به وعده‌ها عمل کند. بی‌شک همه باید ایشان را در راه خدمت به مردم یاری دهند. همان‌گونه که بارها گفته‌ام، این‌جانب صرفا برای انجام وظیفه و جلب رضایت خداوند و خدمت به انقلاب، اسلام، ایران و مردم وارد رقابت‌های انتخاباتی شدم... . بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان داده‌اند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری کنند، ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم. خدایی که با توکل بر او و برای جلب رضایتش به صحنه آمدم و با او معامله کردم... .»

او در ادامه از حجم انبوه تخلفات در آن انتخابات هم یاد کرده و نوشته: «برادر زاکانی، جناب‌ عالی را فردی متدین و معتقد به مسائل شرعی می‌شناسم. آیا با این صراحتی که در بیانیه آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی هست و ایشان همان‌گونه که در بیانیه تصریح کردند حتی از شکایت از تخلفات انبوه این انتخابات که قاعدتا جناب‌ عالی حتی بر فرض این که نقش فعالی در آن نداشته‌اید، از آن به‌خوبی مطلع‌اید، انصراف داده‌اند، پس چگونه به‌ دنبال ابطال انتخابات بوده‌اند؟

هاشمی در بیانیه خود چه گفته بود؟
هاشمی‌رفسنجانی همان سال در بیانیه‌ای درباره انتخابات 84 از آنچه رویه ناصواب خوانده بود، گلایه کرده و خواسته بود تا به شکایت مهدی کروبی دیگر نامزد انتخابات رسیدگی شود. در بخشی از آن بیانیه آمده بود: «آنچه ضرورت داشت که همپای این مشارکت همگانی در نظر گرفته شود، رعایت حسن سلوک انتخاباتی و ادب تبلیغاتی بود که متأسفانه به دلیل پاره‌ای اقدامات و البته دخالت‌های سازمان‌یافته، منظره باشکوه و امیدبخش انتخابات را آلوده کرد... در همین‌جا بنا به ضرورت حفظ حرمت آرای مردم، از مسئولان ذی‌ربط می‌خواهم که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی به اعتراضات و شکایات، اقدام قاطعانه و عادلانه نمایند و به شکایات برادرم جناب آقای کروبی در مورد انتخابات بعضی از شهرستان‌ها رسیدگی شود».

روایت علی مطهری: هاشمی معتقد بود که انتخابات ۸۴ مهندسی شده
علی مطهری در گفت‌وگویی با جماران درباره انتخابات ۸۴ گفته بود: «آقای هاشمی در اینجا معترض بود و چند بار هم اعلام کرد و در آخر گفت به خدا واگذار کردم. معتقد بود که انتخابات ۸۴ مهندسی شده و البته بعدا شکایت هم کرد و خود ایشان به من گفت که ۱۱۰ نفر در دادگاه به خاطر دخالت در انتخابات محکوم شدند و ما دیدیم اگر بخواهد حکم اجرا شود خیلی برای نظام بد می‌شود و گذشتیم. در هر حال همان موقع هم ایشان معتقد بود که انتخابات سالم نبوده و در واقع اختلاف نظر آقای هاشمی با رهبری از همان موقع یعنی از ورود آقای احمدی‌نژاد شروع شد. آقای هاشمی ایشان را یک خطر برای انقلاب می‌دانست و طبعا اینجا اختلاف‌ نظر شد و بعد هم که آقای احمدی‌نژاد انتخاب شد آقای هاشمی چندان حمایت نمی‌کرد.

غرویان: هاشمی معیار است!
در این میان محسن غرویان از مدافعان آیت الله هاشمی در روزنامه نزدیک به خانوده هاشمی رفسنجانی طی یادداشتی درپاسخ به اظهارات اخیر دکتر زاکانی ، هاشمی را معیار ارزیابی خوانده است!

در بخشی از این پاسخ آمده است: مرحوم آیت‌ا... هاشمی جایگاهی در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پیدا کردند که تبدیل به «معیار» شدند. هر فردی که علیه ایشان سخن گفت و درصدد تخریب شخصیت وی برآمد، منفور ملت شد. اکنون هم بدین منوال است. یعنی به محض آن که کسی علیه آیت‌ا... هاشمی سخنی می‌گوید، مطلبی می‌نگارد و یا اتهام‌افکنی می‌کند، در دل مردم جایگاهش بسیار تنزل پیدا می‌کند. این امر نشان می‌دهد که شخصیت مرحوم هاشمی، معیار ارزیابی افراد است.

در ادامه این یادداشت نیز تصریح شده است: اینکه امام بیش از هر کسی شخصیت هاشمی را می‌شناخت. جمله تاریخی حضرت امام در رابطه با مرحوم هاشمی، باید در ذهن همه افرادی قرار بگیرد که سخنی راجع به ایشان می‌گویند. امام فرمودند:«هاشمی زنده است چون نهضت زنده است». یعنی از دیدگاه امام، نهضت و هاشمی درهم ممذوج شده‌اند. افرادی که امروز سخنان ناروایی در رابطه با شخصیت ایشان بیان می‌کنند، آیا در حد و اندازه و یا در قواره‌ای هستند که راجع به آیت‌ا... هاشمی با توجه به فرمایش امام بتوانند نظر بدهند؟ لذا هر فردی پس از ارتحال ایشان و در جهت تخریب شخصیت و اتهام‌افکنی علیه مرحوم هاشمی عمل کند و مطالبی عنوان دارد، اساسا آن فرد در کلام امام در رابطه با شخصیت هاشمی، مستهلک خواهد شد.


کد مطلب: 657615

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/657615/زاکانی-هاشمی-سال-۸۴-خواهان-ابطال-انتخابات-سند-رد-محسن-پدرم-احمدی-نژاد-آروزی-موفقیت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com