پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲۳

خودروسازان اول گران می‌کنند بعد توضیح می‌دهند/ روحانی جا زد؟!

يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 657526
در حالي كه رئيس اتـحـــاديــه فـروشنـدگـان و نمايشگاه‌داران اتومبيل معتقد است كه به دليل قيمت بالا،‌برخي قشرها، توانايي خريد خودرو را ديگر نخواهند داشت و خريد و فروش نزديك به صفر شده، وزير صنعت، معدن و تجارت از قانوني بودن افزايش قيمت خودروها كه در برخي موارد تا 1000 درصد افزايش يافته خبرداده‌است!
خودروسازان اول گران می‌کنند بعد توضیح می‌دهند/ روحانی جا زد؟!
به گزارش جهان نيوز، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور که برخی خبرها از موافق‌نبودن وی با افزایش قیمت خودرو حکایت داشت، مقابل تهدید خودروسازان جا زده است و در مقابل دو خودروساز انحصاری کشور به گرانی تن داده‌است. چندی پیش دولت از سوی خودروسازان تهدید به تعطیلی خط تولید و بیکاری کارگران شده بود!
 
رضا رحمانی، وزير صمت دیروز علت و چرايي افزايش قيمت خودروها را به خودرو‌سازان و سازمان حمايت واگذار كرده‌است. او چهار روز پيش گفته بود: «قيمت خودرو را بايد حتماً پايين بياوريم و نبايد اجازه دهيم در بازار رانت و دلالي پيش بيايد». رحماني در خصوص اعلام قيمت محصولات شركت ايران خودرو در تبريزگفت: «سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان مسئول قيمت‌گذاري خودرو است و اين سازمان بايد در اين باره اظهار‌نظر كند.»

وي افزود: «بخشي از خودروها مشمول قيمت‌گذاري شوراي رقابت است و دولت در آن ورود پيدا مي‌كند و بخشي كه خارج از مصوبه شوراي رقابت است،‌فرآيندي كارشناسي دارد كه سازمان حمايت و توليدكنندگان بايد در اين باره توضيح دهد.»

افزایش ناگهانی قیمت!
بعد از مدت‌ها اخبار ضد و نقيض درباره اعلام قيمت‌هاي جديد خودرو، شركت ايران خودرو دو روز پيش قيمت‌هاي جديد چهار خودروي خود را در قالب يك طرح فروش اعلام كرد كه واكنش‌هاي زيادي را برانگيخت و برخي نمايندگان مجلس اعلام كردند كه مجوزي براي افزايش قيمت خودرو هنوز صادر نشده‌است.

در اطلاعيه ايران‌خودرو براي فروش چهار محصول با تحويل 15 روزه قيمت جديد تندر پيكاپ از 39 ميليون و 162 هزار تومان به قيمت 77 ميليون تومان، وانت آريسان از 31 ميليون و 786 هزار تومان به قيمت 36 ميليون تومان، پارس اتوماتيك از 54 ميليون 802 هزار تومان به قيمت 83 ميليون تومان رسيده‌است. همچنين اين شركت براي اس 30 صندوق‌دار اتومات هم قيمت 141 ميليون تومان در نظر گرفته‌است.

يك مقام مسئول در صنعت خودروسازي در باره نحوه افزايش قيمت خودرو‌ها به «تسنيم» گفت: «خودروسازان مجوز افزايش قيمت خودرو تا 5 درصد كمتر از حاشيه بازار را دريافت كرده‌اند و فعلاً اين موضوع را در تعداد اندكي از محصولات خود اعمال كرده‌اند.»

البته رقم 5 درصد كمتر از حاشيه بازار حداقلي است و ممكن است در برخي محصولات اين درصد قيمت‌ها به بيشتر از 5 درصد حاشيه بازار هم برسد، به عنوان نمونه ايران خودرو براي خودروي پژو پارس اتوماتيك 9 درصد كمتر از حاشيه بازار را تعيين كرده‌است.»

به گفته وي، فروش خودرو 5 درصد كمتر از حاشيه بازار براي برخي از محصولات هر چند وقت يك بار اجرايي خواهد شد تا با اين تصميم اختلاف قيمت كارخانه تا بازار كاهش یابد و به تدريج قيمت خودرو معقول شود. اين در حالي است كه وزارت صنعت هنوز در خصوص مجوز افزايش قيمت خودرو اطلاع‌رساني نكرده و همچنان خودرو سازان بي‌توجه به مشتريان قبلي و بالقوه هر قيمتي كه علاقه دارند، اعلام مي‌كنند و وزير صمت هم به جاي پاسخگويي آن را به سازمان حمايت حواله داده‌است.

برخی قشرها ديگر توانايی خريد خودرو ندارند
اين رفتار و اطلاع‌رساني در حالي رخ داده كه سعید مؤتمني، رئيس اتحاديه فروشندگان و نمايشگاه‌داران اتومبيل نيز در گفت و گو با «ايلنا» گفت: «خريد و فروش به كمترين حد خود در سال جاري رسيده‌است و اگر بگوييم نزديك به صفر شده، دروغ نگفته‌ايم كه اين امر به سبب اشباع شدن بازار، قيمت بالا و عدم عرضه از سوي خودروسازان به بازار است.»

به عبارت بهتر اگر چه سعي شده ناكارآمدي‌هاي مديريتي و بهره‌وري پايين در قالب گراني‌هاي خودرو‌سازان را با فرمول جديد 5 درصد زير قيمت بازار جبران شود،‌اما از آنجايي كه خودرو در محدوده كالاهاي سرمايه‌اي در اقتصاد كشور مي‌گنجد، اين گراني خود باعث كاهش فروش و عمق زيان بيشتر خودرو‌سازان خواهد شد. مؤتمني در اين‌باره گفته است:

«امروز وضعيت به گونه‌اي شده كه هر روز يك خبر خودرويي در خصوص افزايش قيمت‌ها منتشر مي‌شود؛ روزي مي‌گويند 5 درصد حاشيه بازار و روز ديگر 20‌درصد. اين وضعيت سبب شده آنها كه خودرو به صورت عمده خريداري و انبار كرده‌اند تا تعيين تكليف بازار از عرضه خودروهاي خود خودداري كنند،‌اما چيزي كه به نظر مي‌آيد اين است كه سرانجام 5 درصد حاشيه بازار اجرايي خواهد شد.»

وي ادامه داد: «بازار خودرو در كشور به گونه‌اي شده‌است كه ديگر چند دهك و برخي قشرها نمي‌توانند صاحب خودرو شوند و متأسفانه اين يك واقعيت انكارناپذير است.»

مؤتمني در خصوص افزايش قيمت برخي خودروهاي ايران‌خودرو و اثرگذاري اجراي قانون 5 درصد حاشيه بازار گفت: مطابق قانون تجارت اگر عرضه زياد شود چون خريدار وجود ندارد قيمت‌ها بايد ريزش كند،‌اما در ايران داستان فرق دارد،‌زيرا بازار خودرو انحصاري است و دو خودروساز مي‌توانند بازار را مديريت كنند. پس اينكه فكر كنيم شاهد هجوم مردم براي گرفتن پول ثبت‌نام خودروها باشيم،‌درست نيست،‌چون خودروسازان داخلي بازار را طوري مديريت مي‌كنند كه به اين وضعيت دچار نشوند. همانطور كه در سال 91 اين اتفاقات افتاد.»

وي افزود: «تنها راهي كه مردم كمتر ضرر كنند و تعداد بيشتري بتوانند قدرت خريد خودرو داشته باشند، اين است كه دستگاه‌هاي نظارتي با قدرت و صلابت با هرگونه تخلف و بازارسازي و دلال‌بازي برخورد كنند،‌در آن صورت مي‌توان گفت كه شايد حقوق مردم حفظ شود.»

اول قطعات نبود بعد گرانی مشكل حل شد !
مردم در تماس با روزنامه جوان اين سؤال را مطرح مي‌كنند كه چه طور است كه در هنگام ثبت‌نام ايجاد صف خريد كاذب براي خودروها، زمان تحويل برخي خودرو‌ها تا پايان سال آينده هم به تعويق مي‌افتد،‌ اما به محض گران‌كردن قيمت‌ها تحويل‌هاي 15 روزه آگهي مي‌شوند‌؟

مردم همچنين سؤال مي‌كنند كه چه طور برخي از محصولات در حالي كه بايد در شهريور ماه تحويل داده مي‌شدند، ‌اما هنوز تحويل داده نشده‌اند ولي خودروسازان به محض اعلام محرمانه نرخ‌هاي جديد، فروش فوري اعلام مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اين روش برخورد با متقاضيان واقعي خودرو بيشتر برخاسته از بازار انحصاري است كه متأسفانه اين روند ادامه‌دار نخواهدبود.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه همه اینها با توافق دولت انجام شده وقتی دو شرکت خودروسازی دولتی است و خودرو به بازار تزریق نمی کند و باعث گرانی خودرو می شود و بعد با توافق دولت ،مجلس ، برای افزایش 5 درصد حاشیه بازار به توافق می رسند.دیگه همه چیز شفاف است. و این انتقادات صدا و سیما و... بیشتر یک شو بیشتر نیست .چرا؟ برای اینکه یک کارشناس حرف دل مردم می زند و خودروساز محکوم می شود دوباره کار خودش را انجام می دهد.
محمد علی
وقتیبازار انحصاری است ورقابت نیست خوب معلوم است نه کیفیتی در کار است ونه قیمت رقابتی همه چی انحصاری ، مردم هم هر کار دوست دارند بکنند
Iran, Islamic Republic of
ما شما را به مقام انسانیت می رسانیم!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ما شما را به سرزمين موعود ميبريم در باغ بهشت از اين ور بفرماييد
Iran, Islamic Republic of
گولمون زدند
حسینعلی
فایده ندارد
Iran, Islamic Republic of
مافیایی به نام خودرو ساز
Iran, Islamic Republic of
رنگ بهشت شما عين جهنم است با اين قيمت ها
Iran, Islamic Republic of
بدون شک دولت در این افزایش قیمت هم سهم دارد ...
Iran, Islamic Republic of
...
از مملکتی که دولت مردان ان با مردمش نامحرمند از مردم ان ممکلت چه انتظاری میتوان داشت ؟؟؟؟؟؟ همدیگر را تکه و پاره نکنند خیلی شاهکار کردند
وحید
Iran, Islamic Republic of
...
محمدعلی
متاسفانه وقتی بازار خودرو انحصاری است نه کیفیت بهبود پیدا می کند نه قیمت رقابتی نه کیفیت رقابتی مردم هم هرچه فریاد بزنند به جایی نمی رسد چون دادو بیداد مردم گوش شنوا می خواهد که وجود ندارد چون جواب این است (همین است می خوای بخواه نمی خوای نخواه ) حکایت امروز مابعد از چهل سال از انقلاب شعار حکومت مردم بر مردم
Iran, Islamic Republic of
خودرو سازان عوامل نيابتي اصلاح طلبان و كار گزاران با گروگان گرفتن كار گران قصد گرفتن باج دوبل دارند
Iran, Islamic Republic of
اولين كار نجات و ازادي گرو گانها از دست اين عوامل است
Iran, Islamic Republic of
در كمال صحت روح و جسم اينو ميگم يك گردان كماندويي لازم است بفرستند و انبارها را بازديد و اين چند خانواده را دستگير و به دست عدالت بسپارند با زبان خوش مشكل حل نميشود اين خودرو سازان گارد محافظ دارن فقط از نيروي مسلح حساب ميبرن
Iran, Islamic Republic of
خودرو سازان مگر چند کارگر را به طور مستقیم مشغول به کار کردن که همیشه تهدید می کنند این کارگران را بیکار خواهند کرد. کل کارگرانی که به طور مستقیم مشغول به کارند به 20000 نفر هم نمی رسند.
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
تنهاراه کاراینه که مردم خودروصفرنخرن تا مثل چندسال قبل همون خودروساز بیاد منت کشی وحال که مجلس ودولت اصلاح طلبان درفشاربرمردم یکصداهستن تنهاراهکار نخریدنه که دراین صورت حتی دلالها هم نابودمیشن
... تمام کارها فشار بر مردم نجیب و انقلابی است حس میکنم با این کارهاشان بخاطر نجیب و انقلابی بودن ملت این مردم را تنبیه می کند...
Iran, Islamic Republic of
خودرو سازها چهل سال به مردم دروغ گفتند !خودرو ملی؟؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی پراید توی سوریه میفروشه 132 میلیون تومن مگه دیوانه است داخل کشور بده 22 میلیون
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر قیمت پراید را صد میلیون هم بکنند مردم ما بیشتر برای خرید آن هجوم می آورند تا زمانی که این طرز تفکر بر مردم ما حکمفرماست اوضاع همین است...
Iran, Islamic Republic of
بازار انحصاری خودرو دست خود خود دولته ......
..
Iran, Islamic Republic of
بزرگتری مافیای کشور همین دوتا خودروسازها هستن
هرطور که دلشون میخواد دارند با مردم رفتار میکنند . هیچ قدرتی هم نمیتونه براشون مقابله کنه