پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰

رضاشاه چگونه خان محبوب بختیاری را تیرباران کرد؟

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۲
کد مطلب: 657473
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه علیمردان‌خان بختیاری یکی از تأثیرگذارین خان‌های بختیاری بود، گفت: مشروطه‌خواهی، مبارزات جنگ جهانی اول و به‌خصوص حرکتی که در رابطه با رضاشاه پهلوی در سال 1308 توسط بختیاری‌ها صورت گرفت به رهبری علیمردان‌خان بود.
رضاشاه چگونه خان محبوب بختیاری را تیرباران کرد؟
به گزارش جهان نيوز، قوم بختیاری یکی از پرافتخارترین اقوام کشور در طول تاریخ بوده است که همواره در برابر  ظلم و ستیز حاکمان وقت ایستادگی کرده‌ است.

سردار بی‌بی‌مریم بختیاری، شیرعلی‌مردان بختیاری و سردار اسعدبختیاری از جمله دلیران بختیاری بودند و در طول تاریخ از  دلیری‌های آن‌ها به نیکی یاد می‌شود.

مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد نکوداشت شیرعلیمردان‌خان بختیاری تنوع اقوام و اقلیت‌ها را یک ویژگی ممتاز برای ایران دانستند و با اشاره به همبستگی کامل اقوام ایرانی و وفاداری آنها به کشور افزودند: قوم بختیاری و لُرها جزو بهترین و باوفاترین اقوام ایرانی هستند و به صفت صداقت، شجاعت، غیرت، صفا و پایداری بر عقاید اسلامی و شیعی شناخته می‌شوند.

مبارزه با استبداد رضاخان ویژگی بارز علیمردان‌خان بختیاری
ایشان با اشاره به گمنام ماندن بسیاری از شخصیت‌های برجسته بختیاری نظیر مرحوم علیمردان‌خان و ضرورت شناسایی و معرفی این شخصیت‌ها، خاطرنشان کردند: ویژگی برجسته علیمردان‌خان مبارزه علیه استبداد رضاخانی با الهام گرفتن از عقاید و احساسات دینی است.

علیمردان خان بختیاری فرزند علیقلی‌خان چهارلنگ و علیقلی‌خان پسر محمدعلی خان اوّل که در سال های۱۲۶۷ تا ۱۲۷۱ ه‍.ق علیه حکومت ناصرالدین شاه قاجار به مبارزه برخاست بود. مادرش بی بی مریم، معروف به سردار مریم بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی بختیاری بود؛ بی بی مریم در جنگ اول جهانی که بخش‌هایی از ایران اشغال و زیر نفوذ نیروهای استعمارگر روسی و انگلیسی قرار گرفته بود، به طرفداری از نیروهای آلمان و عثمانی و علیه نیروهای اشغالگر روس و انگلیس قیام کرد.

پدرش در بین طوایف زیادی از چهارلَنگ و در بین هفت لَنگ‌ها جایگاه خاصی داشت و مادر شجاعش بی‌بی مریم به سردار مریم بختیاری شهرت داشت؛ بی‌بی مریم فرزند یکی از سران بختیاری بود که به دست پسران ناصرالدین شاه سلطان مسعود میرزا ملقب به ظل‌السلطان کشته شد.

علیمردان در جوانی، از سواران بختیاری در قیام مشروطه بود؛ در سال ۱۳۰۲ خورشیدی بعد از مجزا شدن طوایف چهارلنگ از هفت لنگ به همراه برادر خود محمدعلی‌خان به عنوان رؤسای این طایفه تعیین شدند، علیمردان خان پس از چندی علیه دولت رضاشاه شورید و بختیاری و شمال خوزستان را تصرف کرد، اما نهایتاً با تهاجم ارتش و پا در میانی دیگر خوانینِ بختیاری پس از یک‌سال جنگ در قهفرخ، فرخ شهر کنونی حاضر به صلح و تسلیم شد و به زندان قصر منتقل شد. سرانجام در سپیده دم سال ۱۳۱۳ خورشیدی و برخلافِ امان نامه‌ای که رضاشاه صادر کرده بود در برابر جوخه اعدام قرار گرفت.

علیمردان‌خان بختیاری یکی از تأثیرگذارین خان‌های بختیاری بود
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با بیان اینکه علیمردان‌خان بختیاری یکی از تأثیرگذارترین خان‌های بختیاری بود، گفت: مشروطه‌خواهی، مبارزات جنگ جهانی اول و به‌خصوص حرکتی که در رابطه با رضاشاه پهلوی در سال 1308 توسط بختیاری‌ها صورت گرفت به رهبری علیمردان‌خان بود؛ دارای اهمیت بسیاری در طول تاریخ است.

خدابخش قربان‌پور دشتکی ادامه داد: حرکت علیمردان‌خان در سال 1308 در راستای اعتراض به خوانین بختیاری که از رضاشاه حمایت می‌کردند و تظلم‌خواهی ایل بختیاری از حاکمیت دوران پهلوی به دلیل اقداماتی که در خصوص خلع سلاح و فرهنگ‌زدایی در ایل بختیاری انجام دادند، بود.
 
 
محبوبیت علیمردان‌خان در بین قوم بختیاری/ ظلم‌ستیزی ویژگی بارز ایل بختیاری
وی با اشاره به اشعاری که در بین عوام در رابطه با علیمردان‌خان بختیاری رواج داشت، خاطرنشان کرد: علیمردان‌خان در بین ایل بختیاری از محبوبیت خاصی برخوردار بود.

قربان‌پور در رابطه با ظلم‌ستیزی قوم بختیاری، افزود: ایل بختیاری 100 درصد شیعه هستند و آن‌ها با الگوگیری از ائمه‌اطهار نقش بسیاری در ظلم‌ستیزی و تظلم‌خواهی دارد و همچنین ویژگی اساسی آن‌ها که انسان‌‌های آزادی‌خواه هستند در برابر زورگویان به مبارزه برمی‌خیزند.
 
 
پژوهشگران و تاریخ‌نویسان زوایای این حرکت علیمردان‌خان بختیاری را نشان دهند
استاد تاریخ شناس در پایان اضافه کرد: متأسفانه تا امروز کار علمی و پژوهشی خاصی در رابطه با حرکت علیمردان‌خان بختیاری در سال 1308 صورت نگرفته است، امیدواریم که پژوهشگران و تاریخ‌نویسان بتوانند زوایای این حرکت را نشان دهند.

در متون تاریخی دو تاریخ 17 آذرماه و اسفندماه سال 1313 به روزی نامگذاری شده است که علیمردان‌خان بختیاری توسط رضاخان به همراه تعدادی از خوانین بختیاری به پای چوبه دار برده شد تا صدای آزادی‌خواهی او برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

منبع: فارس
https://jahannews.com/vdcjaaemtuqeixz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjaaemtuqeixz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


.
Iran, Islamic Republic of
خوب کاری کرد. هرکس به تجزیه ایران اقدام کند باید کشته شود
Iran, Islamic Republic of
از آن سو جعفرقلی خان سردار اسعد نقش اساسی و بسیاری موثری در سرکوب قیام سال 1308 ایفا کرد و با الفاظ و عبارات رکیکی قیام کنندگان را سرزنش می کند و اقدام آنها را به خارجی ها نسبت می دهد و با صراحت می گوید: « در این موقع یاغیگری بختیاریها علنی شد.... زود من طهران حضور شاه رفتم اطلاعات خود را عرض نمودم. به شاه عرض کردم اهمیت ندهید ، عشایر کاری نمی توانند بنمایند. چنانچه حضرات بختیاری شروع کردند به غارت چهارمحال ، صمصام السلطنه و امیر مفخم به امر شاه طرف بختیاری حرکت کردند.... در حقیقت رییس کل یاغی علی مردان خان چهارلنگ بود... در هر حال بعد از مرحوم سردار اسعد ایل آزادیخواه تاج بخش بواسطه نالایقی روساء مبدل شد به ایل دزد و مشتی نالایق یاغی نوکر اجنبی.( جعفرقلی خان سردار اسعد ، 1378 :232و233)».
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تحریف تاریخ شدت در حال انجام است شورش سال 1308 توسط علیمردان خان بختیاری علیه هفت لنگ بود نه رضا شاه چون ژس از غارت شهرکرد و چهارمحال توسط یاغیها رضا شاه دستور سرکوب میدهد و علیمردان خان ژس از شکست مورد عفو ملوکانه قرار میگیرد ولی سال 1313 وقتی که رضاشاه مروداتش با آلمان اوج میگیرد توسط گروهی از بختیاریها در گردنه چالوس ترور میشود(معلوم نیست دستور انگلیس بوده یانه ) که از سردار بهادر و علیمردان و سردارفاتح و سردار اقبال و ... همگی دستگیر و اعدام میشوند
Iran, Islamic Republic of
مردم قدیم چهارمحال همگی بدیار حق شتافتند والا از ظلم این خوانین تعریفها داشتند که جان و مال و ناموسشان درامان نبود
بهتر است تاریخ را تحریف نکنید
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی ببخشید میخواستند توی شهرکرد یه میدان به نام این افراد بذارن مردم شهرکرد جمع شدن توی شورا و شهرداری نذاشتن شما چه میدونید چه ظلمهایی توسط این خوانین ظالم به مردم حتی خود بختیاری نشده که حالاپس از چهل سال که از انقلاب میگذره اسم اینا را دوباره میارید وسط
Iran, Islamic Republic of
خواهشی که از طرف مردم چهارمحال هست اینکه تاریخ را دقیق بخونید که آیندگان ما و شما را لعنت نکنند که افراد ظالم را بزرگ و گرامی داشتید و مظلومین را له کردید
همانطور که حضرت اقا فرمودند جای شهید و جلاد را عوض نکنید
با سلا مردم چهارمحال بجای اهانت به مفاخر ایل بختیاری که مورد ستایش مقام معظم رهبری هم قرار گرفتند به دنبال هویت خود باشند شما بیرون از استان خود را با هویت ما معرفی می کنید.
Iran, Islamic Republic of
مردم چهارمحال به هم ولایتی بودن با بختیاریها افتخار میکنند ولی این دلیل نمیشه که از ظلم خوانین حرفی نزنند بهتراست از بزرگان خودتون بپرسید که چقدر مردم را لای جرز میگذاشتند چقدر گیوه از پای رعیت در میاوردند و چقدر دختران نوعروس شب زفاف مال خان کثیف بودند
مفاخر بختیاری شهدای دلاور بختیاری هستند نه خوانین ظالم
متاسفانه برخی از انقلابی های ما بجای حرکت پشت سر مقام معظم رهبری ٰ می خواهیم جلوتر حرکت کنیم وگمراه می شویم بروید نظر مقام معظم رهبری در مورد ایل بزرگ بختیاری بخوانید.
Iran, Islamic Republic of
تاریخ گویای همه چیز است