کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشنج در سنین مختلف علل متفاوتی دارد

17 آذر 1397 ساعت 15:25

یک عضو گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: والدین باید توجه کنند که هر تشنجی در کودکان ناشی از تب نیست و می‌تواند به علت دیگر مانند مننژیت نیز رخ دهد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، محمد زارع با اشاره به اینکه یکی از علایم تشنج بیهوش شدن است و تشنج در هر سنی ممکن است اتفاق افتد، اظهار کرد: بیشترین علت تشنج در 24 ساعت نخست بدو تولد مشکلات زایمانی مانند کم رسیدن اکسیژن به مغز  نوزاد در موقع تولد است که البته  این علت نخستین علت تشنج محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بعداز 24 هفته اول بیشترین علت تشنج می‌تواند ناشی از کمبود کلیسم یا قند خون صورت گیرد، افزود: بعداز هفته اول تا سنین مدرسه بیشترین علت تشنج در کودکان البته کودکان سالم می‌تواند تب باشد.

این عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از سنین مدرسه تا سن 18 سالگی بیشترین علت بروز تشنج علل ژنتیکی و فامیلی است و بعد از این سنین، یعنی سنین نوجوانی تا میانسالی بیشترین علت تشنج  تومورهای مغزی و ضربه‌های مغزی است.

زارع با اشاره به اینکه بیشترین علت تشنج در سنین سالمندی اختلالات عروقی مغز مانند سکته‌های مغزی است، خاطر نشان کرد: بنابراین در سنین کودکی تا بزرگ سالی تشنج اتفاق می‌افتد اما دلیل آن متفاوت است. همچنین نمود تشنج در نوزادان و کودکان با بزرگسالان نیز متفاوت است.

وی ادامه داد: دلیل تفاوت این است که راه‌های عصبی که مسئول رساندن پیام‌های مغزی از سطح قشر مغز به قسمت‌های پایین تر مانند ساقه مغز و نخاع هستند هنوز کامل نشده و به همین دلیل وقتی تشنج اتفاق می‌افتد علائم مانند بالغین ندارد.

این عضو هیئت علمی گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این علایم می‌توانند با یکسری علایم بسیار خفیف  مانند انحراف چشم کودک به سمت بالا، سیاه شدن لبها، تکان خوردن گوشه پلک چشم یا  تکان خوردن انگشت بزرگ دست و پا و یا وقفه تنفسی شروع شود، افزود: البته تمام این علایم مربوط به سنین پایین  در کودکان است. والدین باید توجه داشته باشند زیرا علایمی که در بزرگسالان  بروز می‌کند در کودکان نداریم و ممکن است علایم شان بسیار خفیف و نامحسوس باشد.

زارع با بیان اینکه درمان تشنج بر اساس علت بروز  آن است و باید علت را باید پیدا کرد، گفت:  معمولا درمان تشنج در 24 ساعت اول فقط نگهداری از کودک است و اگر تشنج تکرار شد باید از داروهای ضد تشنج استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه والدین  باید توجه کنند که هر تشنجی در کودکان ناشی از تب نیست و می‌توانند به علت دیگر مانند مننژیت رخ دهد، گفت: والدین باید تشنج کودکان را جدی بگیرند.  


کد مطلب: 657436

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/657436/تشنج-سنین-مختلف-علل-متفاوتی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com