کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگی از تاریخ؛

تاجیک: روشنفکران نقشی در انقلاب اسلامی نداشتند

17 آذر 1397 ساعت 9:41

دکتر محمدرضا تاجیک، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نشان داد شأنیتی در این نهفته نیست که روشنفکران به جای مردم سخن بگویند، به دلیل اینکه قدرت این انقلاب جوشیدن از پایین بود.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه کیهان در تاریخ 21 آذر 1379 نوشت: «دکتر محمدرضا تاجیک، استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و مشاور رئیس‌جمهور اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران نشان داد شأنیتی در این نهفته نیست که روشنفکران به جای مردم سخن بگویند، به دلیل اینکه قدرت این انقلاب جوشیدن از پایین بود. لذا آوانگارد و حزب و روشنفکر همه را زیر سوال برد و یک شناخت‌شناسی و معرفت‌شناسی بدیعی را در تئوری‌های علوم سیاسی به‌وجود آورد. دکتر محمدرضا تاجیک، دلیل اینکه روشنفکر بنامی چون «فوکو» انقلاب اسلامی ایران را اولین انقلاب پسامدرن قرن نامید، آن است که روشنفکر در انقلاب اسلامی نقشی نداشته است.

وی درخصوص شخصیت حضرت امام و نقش وی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، گفت: اگر امام نبود، انقلاب نبود و انقلاب اسلامی با وجود امام شکل گرفت... . دکتر تاجیک درباره پرسشی مبنی‌بر نفی نقش روشنفکران در انقلاب اسلامی توسط وی، گفت: من برای روشنفکر، نقشی را به‌عنوان آوانگارد در انقلاب اسلامی ایران قائل نیستم؛ چون در ایران هیچ‌گاه روشنفکر متولد نشد و به تعبیر دکتر شریعتی «استاد گرامی رادیوگرام» را که نباید روشنفکر نامید. روشنفکر کسی است که ایجاد حرکت می‌کند. به تعبیری اکثر روشنفکران ما پیوندگرا بودند و سعی داشتند به‌نوعی مدرنیته را با اسلام پیوند بزنند... .»

منبع:فرهیختگان


کد مطلب: 657287

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/657287/تاجیک-روشنفکران-نقشی-انقلاب-اسلامی-نداشتند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com