کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زیباکلام:

از ائتلاف با روحانی یک لگد محکم خوردیم/ اصولگرایان به راحتی پیروز مجلس و ریاست جمهوری آینده هستند/ به احترام احمدی نژاد کلاه از سر بر می‌دارم

16 آذر 1397 ساعت 10:05

اصولگرایان در انتخابات سال آینده مجلس را خیلی راحت به دست خواهند آورد؛ یعنی فکر نمی‌کنند که از حالا تا بهمن یا اسفند 98 اتفاق خاصی بیفتد.


گروه سیاسی جهان نیوز: صادق زیباکلام، تئوریسین جریان اصلاحات در گفتگو با روزنامه شرق پیش بینی خود را از انتخابات مجلس در اسفندماه سال آینده و ریاست جمهوری 1400 اینگونه بیان کرده است: «اصولگرایان مجلس یازدهم را خواهند برد و یکی، دو سال بعد هم در انتخابات 1400 قطعا اصولگرایان پیروز خواهند شد؛ یعنی آن 16، 17 میلیون رأی آقای رئیسی سرجایش هست، به‌علاوه یک چندمیلیونی هم ریزش از سوی این 24 میلیون که می‌رود به سبد آقای رئیسی یا هرکس دیگری که از اصولگرایان بیاید نامزد شود...اگر معجزه ای رخ ندهد»

قسمت های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*به نظر من، انگیزه‌ اصلی استیضاح‌کننده‌‌های ظریف سهم‌خواهی برخی از نمایندگان مجلس از قوه‌ مجریه است و از این بابت من همیشه به احترام آقای احمدی‌نژاد کلاه از سر برمی‌دارم؛ به این دلیل که وای به حال وزیر و مسئول دولت احمدی‌نژاد که اگر احمدی‌نژاد می‌فهمید امتیازی به مجلس یا به یکی از نمایندگان داده‌اند. فلان فرماندار که عوض شده، فلان مدیرکل که تغییر کرده، فلان معاون استاندار که منصوب شده، وای به حال آن وزیر اگر احمدی‌نژاد می‌فهمید که به‌واسطه باج‌دادن به نمایندگان مجلس بوده و خیلی جلوی این کار را گرفته بود. 
 
*متأسفانه و متأسفانه و باز هم متأسفانه دولت آقای روحانی درست نقطه‌ مقابل احمدی‌نژاد بوده و برخی از نمایندگان مجلس هستند که انواع و اقسام خواسته‌هاي خود را به وزرا دیکته می‌کنند. اوج این را شما در جریان استیضاح آقای ربیعی دیدید.
 
*یکی از اقتصاددانان ما چندی ‌پیش گفت در یک سال گذشته از اواخر 96 تا اوایل آذرماه نزدیک به 30 میلیارد دلار ارز از کشور توسط بخش خصوصی خارج شده است. خیلی از افراد پول‌های خود را در گرجستان و کشورهای دیگر بردند و خانه خریدند یا سرمایه‌گذاری کردند؛ اگر بنده هم پول داشتم چنین اقدامی انجام می‌دادم؛ به دلیل اینکه ارزش ریال پایین می‌آید.
 
*جریان تندرو به‌هیچ‌وجه استقبالی از اتحاد استراتژیکی که بین روحانی و آقای لاریجانی به‌ وجود آمده، نمي‌كنند و از این ماجرا ناراحت هستند و حتی احساس بدی نیز دارند؛ به دلیل اینکه باعث شده جریان معتدل و میانه‌رو وزنش خیلی سنگین‌تر شود و این به‌هیچ‌وجه باب طبع تندروها نیست. آنها ترجیح می‌دهند خط لاریجانی از خط روحانی جدا باشد که بتوانند این دو را راحت‌تر بزنند. 

*اگر بروید در سطح جامعه و یک نظرسنجی انجام دهید که اصلاح‌طلبی چیست و به چه كسي اصلاح‌طلب می‌گویند، خیلی‌ها نمی‌دانند یا جواب‌های متفاوتی می‌دهند؛ به این دلیل که رهبران اصلاحات نتوانسته‌اند بگویند که ما چه می‌خواهیم، ما به دنبال چه هستیم. ببینید کلمات و عبارات قشنگ را اصولگرایان می‌گویند؛ قانون، حاکمیت قانون، قانون‌گرایی، انتخاب مردم، خداوند انسان را آزاد آفریده، منافع ملی، احترام به اقوام و ملت دیگر، حقوق اقلیت‌ها باید تأمین شود، جایگاه زنان باید در جامعه مشخص شود؛ این حرف‌های اصولگرایان است. 
 
 *من معتقد هستم مشکل از جایی شروع شد که اصلاح‌طلبان در برابر اصلی‌ترین و جدی‌ترین مطالبه سیاسی و اجتماعی‌مان چشم خود را بستند یا ندیدند یا ترسیدند. من معتقد هستم اصلی‌ترین، مهم‌ترین، جدی‌ترین، عاجل‌ترین، فوری و فوتی‌ترین خواسته جامعه امروز ایران دموکراسی و آزادی است.
 
* نه آقای روحانی، نه دولت دوازدهم و نه جریان اصلاح‌طلب، این سه نتوانسته‌اند در قبال حوادث یا ناآرامی‌های دی 96 یک موضع مشخصی را اتخاذ کنند. من معتقد هستم اصلاح‌طلبان درباره دی 96 سکوت کردند. برای اینکه چه بگویند؟ اگر آن را تأیید بکنند، شعارهایی که علیه اصلاح‌طلبان دادند، با آنها چه خاکی بر سرمان کنیم. آن شعارهایی که علیه آقای خاتمی دادند، علیه آقای روحانی دادند، با آنها چه کنیم؛ بنابراین مشخص است که اصلاح‌طلبان نمی‌دانند چه کار بکنند. نمی‌دانند تأیید کنند یا تکذیب یا حتی محکوم کنند. 
 
*دولت هم سکوت کرده و نگاهش به آقای روحانی است؛ اما فقط آن تکه‌ای از این اغتشاشات که جرقه اولیه‌اش برمی‌گردد به مشهد. آقای روحانی آن تکه را گرفته و محکم نگه داشته است. درحالی‌که نمی‌خواهد قبول کند که درست است که برخی بانی شدند و جرقه را زدند؛ اما عزیز من وقتی رسید به پل‌دختر، وقتی رسید به الیگودرز، وقتی رسید به رشت و کرمانشاه و... دیگر آقای ایکس و وای و اینها نبودند.
 
*رهبران اصلاح‌طلبان کم‌وبیش همان‌هایی هستند که 76 هم بودند. نیروی جوان، افکار و عقاید جوان وارد جریان اصلاح‌طلبی نشده است.

*مشکل دیگری که اصلاح‌طلبان با آن درگیر هستند، آن لگد محکمی بوده که در نتیجه ائتلاف با روحانی در 29 اردیبهشت 96 خوردند. برای اینکه اصلاح‌طلبان چه بخواهند، چه نخواهند، مردم آنها را مقصر می‌دانند که آنها را پای صندوق رأی کشاندند. برای اینکه گفتید بیایید به روحانی رأی بدهید... بلد نیستند با مردم خوب صحبت کنند و اشتباهی را که در قبال روحانی کردند، اعتراف کنند...فرق اساسی که من با لیلاز و... دارم، این است که فرار نمی‌کنم از کاری که کردم. 

*اصولگرایان در انتخابات سال آینده 98 مجلس را خیلی راحت به دست خواهند آورد؛ یعنی فکر نمی‌کنند که از حالا تا بهمن یا اسفند 98 اتفاق خاصی بیفتد. همین روند خواهد بود. ‌ای‌بسا یک مقداری هم بدتر می‌شود. بنابراین به نظر من، مجلس یازدهم را خواهند برد و یکی، دو سال بعد هم در انتخابات 1400 قطعا اصولگرایان پیروز خواهند شد؛ یعنی آن 16، 17 میلیون رأی آقای رئیسی سرجایش هست، به‌علاوه یک چندمیلیونی هم ریزش از سوی این 24 میلیون که می‌رود به سبد آقای رئیسی یا هرکس دیگری که از اصولگرایان بیاید نامزد شود. ما شانسی نداریم؛ چه در انتخابات 98 برای مجلس و چه در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400. مگر این وسط یک معجزه اتفاق بیفتد. 


کد مطلب: 657120

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/657120/ائتلاف-روحانی-یک-لگد-محکم-خوردیم-اصولگرایان-راحتی-پیروز-مجلس-ریاست-جمهوری-آینده-هستند-احترام-احمدی-نژاد-کلاه-سر-می-دارم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com