کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات اقتصادی جامعه شناس اصلاح طلب:

اقتصاد ما همیشه دست اصولگرایان بوده است/ یک ضدیت با اقتصاد در جمهوری اسلامی وجود دارد/ اگر ترکیه و چین نبودند ما کفش استاندارد هم نداشتیم

15 آذر 1397 ساعت 9:59

باید پرسید کدام کالای اساسی از سوی ما تولید می‌شود تا بتواند ما را روی پای خود نگه دارد؟


گروه سیاسی جهان نیوز: تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس اصلاح طلب در گفتگو با آرمان به طرح مسائل اقتصادی پرداخته و بار دیگر نشان داده در جریان اصلاحات هیچ چیز بر سر جای خودش نیست که خروجی این شلختگی سیاسی امروز در سطح مدیریتی جامعه برای مردم کاملا ملموس شده است. ارمکی در اظهاراتی عجیب و بی سند  از «ضدیت جمهوری اسلامی با اقتصاد»، «ترس حاکمیت از شکل گیری بخش خصوصی» و «مدیریت اقتصاد به دست اصولگرایان» صحبت به میان آورده و به گرایش سیاسی، نظرات اقتصادی و 30 سال سکان داری دولت های موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی اشاره ای نکرده است و سعی بر متهم سازی از نظام داشته است.

اهم اظهارات اقتصادی این جامعه شناس را خواهید خواند:

*یک نوع بی‌تصمیمی در نظام اقتصادی کشور وجود دارد. اما آنچه من بدان معتقدم؛ ضدیتی است که با حوزه اقتصاد در جمهوری‌اسلامی وجود دارد. ریشه این مسأله نیز طولانی بوده و علتش این است که حاکمیت چندان علاقه‌مند به شکل گیری بخش خصوصی نیست و علاقه‌ای هم ندارد که بورژوازی ملی شکل بگیرد.

*اگر نظام اقتصادی در چهل سال گذشته به درستی اجرا شده بود، شاید تحریم‌ها می‌توانست به روی آن اثر گذارد، ولی نقشی نابودگر را ایفا نمی‌کرد.

*من معتقدم که اقتصاد ما همواره در دست اصولگرایان بوده است. حال این سوال مطرح است که آنها کجا توانستند عرصه اقتصاد را به درستی پیش برند؟ امروز ما کدام کالای ملی را تولید می‌کنیم؟ باید پرسید کدام کالای اساسی از سوی ما تولید می‌شود تا بتواند ما را روی پای خود نگه دارد؟ اگر ترکیه و چین مطابق اقتضای اقتصاد خودشان مجبور به مراوده تجاری با ایران نبودند، ما امروز حتی کفش استانداردی برای پوشیدن نداشتیم.

*سیاستگذاران اقتصادی اصلی‌ترین عامل این ضعف بنیادین در نظام اقتصادی کشور هستند. پس بی‌کیاستی و یک نوع لجاجت با عرصه اقتصاد در کشور وجود داشته که امروز دارد نقش خود را ایفا می‌کند.


کد مطلب: 657045

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/657045/اقتصاد-همیشه-دست-اصولگرایان-بوده-یک-ضدیت-جمهوری-اسلامی-وجود-اگر-ترکیه-چین-نبودند-کفش-استاندارد-هم-نداشتیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com