پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲۵
دو تن از اعضای شورای شهر سرمقاله نوشتند:

پشت پرده دوچرخه سواری شهردار جدید تهران!

پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۷
کد مطلب: 656990
همزمان با انتقاد کرباسچی از شهردار جدید تهران، امروز دو تن از اعضای شورای شهر در اندر فواید دوچرخه سواری پیروز حناچی سرمقاله نوشته اند!
پشت پرده دوچرخه سواری شهردار جدید تهران!
گروه سیاسی جهان نيوز: همزمان با انتقاد کرباسچی از شهردار جدید تهران، امروز دو تن از اعضای شورای شهر در اندر فواید دوچرخه سواری پیروز حناچی سرمقاله نوشته اند!

به گزارش جهان نيوز، غلامحسین کرباسچی در اینستاگرامش با انتشار تصویری از دوچرخه سواری حناچی از او خواست بجای سوارشدن بر دوچرخه با ماشین به سرکارش برود تا بتواند با پیگیری‌هایش معظل ترافیک را زودتر حل کند.

با این وجود محسن هاشمی و حجت نظری درپاسخ به انتقاد کرباسچی امروز یاددداشت هایی در تمجید و دلایل این دوچرخه سواری منتشر کرده اند.

دراینباره محسن هاشمی نوشته است: وز سه‌شنبه شهردار جديد تهران در راستاي عهدي كه با شهروندان بسته بود، براي دومين هفته پياپي بدون ماشين و خودرو با دوچرخه به محل كارش آمد. اما اين حركت كه شايد براي نخستين‌بار در بلديه تهران رخ داده باشد، با موجي از واكنش‌ها، انتقادها و حتي هجمه‌ها از سوي چهره‌هاي مختلف همراه بود؛ واكنش‌هايي كه بخشي از آنها قدرداني براي اين اقدام مثبت و زيست محيطي بود و بخشي ديگر انتقاد از اينكه اين حركت بيشتر اقدامي تبليغاتي و رياكارانه بوده است. به نظرم آنچه در اين ميان از نظرها دور مانده هويت و ...

ماهيت اين حركت است، چرا كه اصولا، دكتر حناچي اين حركت را در حمايت از پيشنهاد معاون حمل و نقل و ترافيك خود يعني دكتر پور‌سيدآقايي انجام مي‌دهند. پيشنهادي كه بر اساس آن مديران شهري روزهاي سه‌شنبه، بدون خودرو به محل كار خود بروند تا ترويجي باشد براي تقويت كمپين «سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو». در حقيقت دكتر حناچي تلاش كرده‌اند تا با اين كار خود و همچنين الزام ساير مديران شهري به حضور در اين كمپين، ترويج انسان‌محوري به جاي خودرومحوري را در شهر تهران، از درون خود شهرداري آغاز كنند تا در شهروندان نيز كم‌كم به تبعيت از اين حركت مديران شهري، به جاي خودروهاي شخصي‌‌شان، از دوچرخه و مترو و اتوبوس و ساير وسايل حمل‌و‌نقل عمومي استفاده كنند، چرا كه همگي ما بر اين ‌باوريم كه بهترين راه برون‌رفت از چالش‌هايي چون ترافيك آلودگي هوا، ترويج همين فرهنگ استفاده از خودروهاي عمومي و وسايلي چون دوچرخه است. بنابراين نبايد اين اقدام قابل تقدير شهردار تهران را در زمره امور رياكارانه قرار داد، بلكه اين حركت، اقدامي سمبوليك است براي آنكه مردم به نقش دوچرخه و مترو و.... در كاهش ترافيك و آلودگي هوا و به دنبال آن استرس‌ها و دغدغه‌هاي شهري كنوني‌مان، پي ببرند و از آن تبعيت كنند. اصولا در تمام كشورهاي دنيا از اين دست حركت‌هاي نمادين و سمبليك كه از سوي «چهره»‌‌هاي مختلف انجام مي‌شود، زياد به چشم مي‌خورد. حركت‌هايي كه مي‌تواند زمينه‌ساز آغاز جريان‌هاي فرهنگي مثبتي در جوامع شود. همان‌گونه كه رييس‌جمهور ما نيز چندبار از مترو براي تردد استفاده كرده‌اند و انتقادهاي چنداني هم به وي مطرح نشده است. پس اميدواريم همگي به اين اقدام شهردار جديد شهرمان به ديده مثبت و حركتي نو نگاه كنيم كه مي‌تواند سرآغازي براي ايجاد تحول در پايتخت و در بخش‌هايي چون كاهش ترافيك و آلودگي هوا باشد.

از سوی دیگر حجت نظری، نیز در روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشته است:
اواخر قرن بيستم ميلادي، يعني كمتر از 50 سال پيش، «بوگوتا» پايتخت كلمبيا شهري غرق در دود، ترافيك و ناامني بود. روندي كه گويا شهروندانش نيز آن را پذيرفته و با آن كنار آمده بودند و احتمالا تصور نمي‌كردند كه روزي شهر خود را طور ديگري ببينند. تغيير در شهر اما با روي كار آمدن يك شهردار جديد كليد خورد و خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد، اصلاحات در شهر آغاز شد. انريكه پنالوسا شهردار جديد بر خلاف ديگر شهرداران آن شهر، نه شروع به ساخت و ساز در شهر كرد و نه وعده‌هاي بزرگ و دور از ذهن به شهروندانش داد. او تنها يك كار كرد و با همشهريانش همراه شد.
اين روزها در تهران هم اتفاقات جديدي در حال رخ دادن است. اقداماتي كه پيش از اين شهروندان تهراني مشابه آن را به ياد ندارند. پيروز حناچي شهردار جديد تهران وعده خاصي به شهروندان تهراني نداد. او نه سوداي رياست‌جمهوري در سر دارد و نه دنبال پوست‌اندازي و ايجاد تحول در يك جريان سياسي است. حناچي شهردار تهران است و در قامت شهردار پرجمعيت‌ترين شهر كشور با مردم شهرش همراه شده است. همراهي كه اتفاقا در مدت كمتر از دو هفته با واكنش‌هاي مثبتي از سوي مردم روبه‌رو شده است. متاسفانه اما در اين ميان برخي چهره‌هاي سياسي دست به تخريبش زده و مثلا به او توصيه كرده‌اند به جاي دوچرخه‌سواري، در محل كارش حاضر شده و ترافيك تهران را مديريت كند! مگر شهرداران قبلي كه هر روز با خودروي شخصي به محل كارشان مي‌رفتند چه توفيقي در مديريت ترافيك داشتند كه حالا حناچي همان راه را تكرار كند؟ حداقل حسن كار حناچي در استفاده از مترو يا دوچرخه اين است كه اگر فردا از شهروندي بخواهيم خودروي شخصي‌اش را كنار بگذارد و از وسيله نقليه عمومي استفاده كند، ديگر نمي‌تواند با اين جمله كه «چرا مسوولان و بالادستي‌ها خودشان اين كار را نمي‌كنند» رفتارش را توجيه كند. بايد به شهردار جديد تهران اجازه دهيم تا ايده‌هاي خود را كه مبتني بر تحقق عدالت در شهر و افزايش مشاركت اجتماعي شهروندان است، اجرايي كند. نمي‌توان از ديكته نانوشته غلط گرفت و از شهردار به‌ خاطر رفتاري كه هنوز بازخورد و نتايجش در شهر به منصه ظهور نرسيده، انتقاد كرد. فراموش نكنيم كه تفاوت ميان «نقد» و «نِق» چندان زياد نيست و اگر بخواهيم با نق زدن شهردار را از تحقق اهداف و برنامه‌هايش دور كنيم، خيانت بزرگي در حق شهر و شهروندانش كرده‌ايم. بهتر است، ديگر مسوولان هم با رفتار جديد شهردار تهران در همراهي با مردم سهيم شوند. آنها هم تجربه دوچرخه‌سواري، حضور در صف مترو و معطلي در ترافيك را لمس كنند تا خداي نكرده مردم گمان نكنند كه مسوولان و نمايندگان‌شان فاصله زيادي از آنها دارند.خوب است در حوزه‌هاي مختلف، از پشت ميزمان بيرون برويم و اصطلاحا كار‌هاي كف خياباني انجام دهيم تا در زمان تصميم‌گيري، درك درست‌تر و بهتري از شرايط داشته باشيم. شايد در اين صورت فجايعي مثل بلندمرتبه‌سازي‌ها و طرح‌هايي كه شهر و شهر‌نشيني را دچار مشكل مي‌كند، ديگر تكرار نشود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک روز در هفته هیچ اثری ندارد تمامی مسئولین باید در تمام روز هفته از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا این کار تبدیل به فرهنگ عمومی شود.
شهروند
ان شاالله با دید وحمایت مثبت از این عملکرد همگانی گردد
بالاخره یک نفر واز یکجا باید شروع کند
Iran, Islamic Republic of
کدام پشت پرده جهان نیوز؟ دنبال چی میگردی
Iran, Islamic Republic of
کار درستی کرده جناب حناچی.این یک نکته مثبته..
اما..
اینکه آدم از هر رویدادی بخاد برا حزب متبوعش ماهیگیری کنه و سیاسی کاری کنه این جایی نداره دیگه!
خب شهردار کارش خوب بوده، تیکه انداختن ب شهردار قبلی کجای این نوشته جا داره آخه؟
بگذریم ک این جماعت کار بزرگ نمیتونن کنند پس روی میارن به همین کارا.هر چند همینم خیلی خوبه.
وانگهی اگه همین کار رو جناح مقابل انجام میداد آیا همین جماعت ب ادعای پوپولیستی بودن این دست کارا زنجیروار حمله نمیکردن؟؟؟
پس اتفاقن همین شما نق نزنید بابا!
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
....
باقر
این اقدام، نه برای حل مشکل بلکه زمینه سازی برای حل مشکل است. لذا اقدام مناسبی است. چهره های سیاسی هر کدام بر اساس منش فکری خود نظر می دهند که مهم نیست. همراهی هر مسئول یا غیرمسئول در این امر کمک بزرگی است.
اله داد
Iran, Islamic Republic of
جوجه روآخر پاییز میشمارند!!...
Iran, Islamic Republic of
صد در صد ولی حداقل کسری از ملت معتقدند آخر پاییز انتخابات نیست زمان دیگریست که در آنزمان صرف دوچرخه و دوچرخه سواری و امثالهم هیچ تاثیری ندارد!
Iran, Islamic Republic of
نمی دونست بره سرکار باید چیکار کنه، گفت دیر برسیم
Iran, Islamic Republic of
به عمل کار برآید به سخندانی نیست، توان وعده دادنم نداره، چون نمیتونه عملیشون کنه، بگیم نمی خواد عملی کنه بهتره، چون کارشون نرم افزاری
Iran, Islamic Republic of
کار بسیار مثبتی بوده که امیدوارم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
بعضی مدیران دولتی صبحها ابتدا با ماشین دولتی فرزندانشون را به مدرسه میبرند بعد با ماشین دولتی میرن سر کار سپس ماشین رو میفرستند برای خرید مورد نیاز منزلشون.
شیرفرهاد برره
Iran, Islamic Republic of
منزلشون یا منزل شون
Iran, Islamic Republic of
دوچرخه سواری شهردار جدید آیا جنبه مردم فریبی دارد یا نه ؟!! اگر مردم فریبی نسیت تا کنون این شهردار چند بار با دوچرخه سر کارش رفته ؟!!! و آیا فقط بادوچرخ سر کارش می رود جلل خالق اگر راست باشد .!!
Iran, Islamic Republic of
اينا همومايي بودن كه مي گفتن مدير نبايد به ميان مردم بره و بايد سيستم درست باشه و از مركز همه مشكلات رو ببينه و حل كنه و عوام فريبي نكنه. كار نماشي نكنه. درچرخه سواري يك درصد از مشكل آلودگي و ترافيك رو هم نمي تونه حل كنه
Iran, Islamic Republic of
واله باله به این به اون قسم شما خوبید! این خاک از ازل سندش بنام شما صادر شده!
مبينا
Iran, Islamic Republic of
شما هم كه همش پشت پرده هستي ؟!
فرانک
Romania
بهترین کار و عملی ترین کار با کمترین هزینه و همراه با سلامتی..... انشاالله. درود بر شهردار مردمی. از مدیران متکبر و لاکچری بدم میاید.
Iran, Islamic Republic of
احتمالا چون از بالا شهر میان پایین سرازیریه راحته !!!!اگه راست می گه برگشتن سوار دوچرخه بشه !!تا سربالایی عرقش درآد.
Iran, Islamic Republic of
من یک اصولگرا هستم. رفتار آقای حناچی قابل تقدیر است. موفقیت شهرداری را نوفقیت نظام میدانم.
حامد
Iran, Islamic Republic of
مشکل آلودگی و ترافیک با این بازی ها حل نمی شه....
Iran, Islamic Republic of
داداش يه سوال داشتم، ايشون كه صبح با دوچرخه از بالا به پائين اومده سركارش درست، سرپايني بوده و قل خورده اومده، شب با چي رفتم خونه؟
بازم با دوچرخه رفته؟ چون سربالائي بادوچرخه خيلي سخته! خواهشنا اونائي كه اطلاع دارند جواب بدند! نمي دونيد الكي اظهار نظر نكنيد! سوال مهميه چند روزه بدجور درگيرشم. شما روبه خدا نجاتم بديد.!
Iran, Islamic Republic of
دوچرخه اش ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد!!!
محمد رضا نباتی سراوانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و ادب و احترام. به نظر من بهتر است با توجه به موقعیت خاص شهر تهران از روش ترکیبی استفاده شود. به این معنا که افراد قسمتی از مسیر را که امکان تردد با دوچرخه برایشان فراهم است با دوچرخه شخصی خود ( نه دوچرخه های عمومی طرحهای قبلی)تردد نمایند و بقیه مسیر را نیز از حمل ونقل عمومی استفاده کنند.شهرداری نیز با اختصاص پارکینگهای امن دوچرخه نگرانی مردم در مورد سرقت دوچرخه هایشان را برطرف کند. البته این پارکینگها باید رایگان باشند و حتی المقدور مسقف.
درویش
Iran, Islamic Republic of
کار شهردار تهران بسیار ستودنی است به هر نیت باشد کار عالی است به دنیا هم نگاه کنیم برای شهرهای بزرگ تنها راه حذف خودرو ، جایگزین حمل و نقل عمومی و دوچرخه است من شخصا با دوچرخه رفت و آمد می کنم و از خودرو زوتر به مقصد می رسم امیدوارم مسئولین مربوطه مقدمات حذف خودرو از شهرها را کلید بزنند که حداقل 30 سال دیگر نتیجه بگیریم.