پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

دادستان کل: مبارزه با فساد باید از منشأ آغاز شود

پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 656979
دادستان کل کشور با بیان اینکه درصد قابل‌توجهی از آسیب‌های جامعه ناشی از ضعف در نظارت‌ها است گفت: مبارزه با فساد باید از منشأ آغاز شود که اگر منافذ را نادیده بگیریم برای کنترل این امر از طریق دستگاه قضایی موفق نخواهیم شد.
دادستان کل: مبارزه با فساد باید از منشأ آغاز شود
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری امروز در مراسم سیاسی نیروهای مسلح که در سالن شهید جنگروی سپاه حضرت سیدالشهدا استان تهران برگزار شد، با اشاره به آیه 71 از سوره توبه اظهار داشت: این آیه ترسیم قرآن از یک جامعه اسلامی را نشان می‌دهد که جامعه‌ای با این ویژگی‌ها مشمول رحمت و عنایات الهی می‌شود و تمامی افراد جامعه از جمله روحانیون، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی تا دستگاه‌های قضایی و اجرایی و غیره مسئول عملکرد جامعه هستند و نمی‌توان این مسئولیت را تنها متوجه عده‌ای خاص کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم بیان کرد: جامعه‌ای که در این آیه به آن اشاره‌ شده جامعه‌ای است که مرد و زن نسبت به یکدیگر مسئولیت‌پذیر بوده و ضمن مراقبت افراد جامعه از یکدیگر، امر به ‌معروف و نهی از منکر را نیز بجای می‌آورند.

دادستان کل کشور افزود: اگر در جامعه نظارت عمومی و امر به ‌معروف و نهی از منکر ضعیف باشد به همان میزان از رشد و بالندگی و پیشرفت و ترقی مادی و معنوی آن جامعه نیز کاسته می‌شود چرا که نظارت همگانی و امر به ‌معروف و نهی از منکر لازمه یک جامعه اسلامی است و در اصل هشتم قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

منتظری در ادامه با بیان اینکه درصد قابل‌توجهی از آسیب‌های امروز جامعه اعم از دستگاه‌های اجرایی، قضایی- انتظامی و غیره ناشی از ضعف در نظارت است گفت: در نظام حکومت اسلامی نظارت کارگزاران و نظارت بر کارگزاران از ضروریات حکومت است و ما در دستگاه‌های اجرایی هر چند وقت یک‌بار منشور امیرالمؤمنین(ع) را می‌خواندیم و درس می‌گرفتیم.

وی با اشاره به وجود فساد در جامعه تصریح کرد: در ادارات و دستگاه‌های مختلف فساد، اختلاس و رشوه‌گیری دیده می‌شود اما متأسفانه عده‌ای مغرضانه و باآگاهی کامل این فسادها را چندین برابر جلوه می‌دهند که بخشی از این رفتارها مربوط به تبلیغات دشمن و بخشی دیگر ناشی از جریان‌های سیاسی، واقعیت‌های غیرقابل‌ انکار و تجزیه و تحلیل نادرست اخبار است.

دادستان کل کشور گفت: در نظام اداری ما فساد وجود دارد اما این فساد فراگیر نیست و عده‌ای تنها به دنبال سیستماتیک نشان دادن فساد موجود هستند هر چند همین فساد کم هم در جامعه اسلامی جایز نیست همچنان که یکی از مسائل و موضوعات مسلم و قطعی جامعه بحث پول‌شویی است که عبارت از درآمد نامشروع و غیرقانونی در مسیر و مجرایی که افراد و مسئولان آن را مشروع و قانونی تلقی می‌کنند.

منتظری با اشاره به تأکید دشمن بر مسئله نفوذ تأکید کرد: دشمن سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در موضوع نفوذ دارد و همیشه به‌ صورت پنهانی به این موضوع می‌پردازد؛ از این‌رو در شرایط کنونی جامعه باید موضوع بصیرت‌افزایی و امر به ‌معروف و نهی از منکر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در این صورت بسیاری از مشکلات و نارضایتی‌های کشور برطرف می‌شود.

وی با اشاره به وجود برخی گله‌گذاری‌ها از دستگاه قضایی افزود: مبارزه با فساد باید از منشأ آغاز شود چرا که بحث امروز این است که اگر منافذ را نادیده بگیریم برای کنترل این امر از طریق دستگاه قضایی موفق نخواهیم شد، در مباحث اخلاقی نباید فقط چشم ما به شلاق باشد که در دست قاضی است که این برداشتی بسیار نادرست است و باید فرهنگ و اخلاق جامعه را به ‌گونه‌ای ترسیم کنیم که منجر به فساد نشود.

دادستان کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای مقابله با قاچاق باید با پیگیری‌ مسئولان مانع ورود قاچاق به کشور شد، زیرا وجود قاچاق در بازار سبب اختلال و افزایش بیکاری و فساد می‌شود، کما اینکه در بحث قاچاق کالا و ارز تنها قاچاق کالاهای سازمان‌یافته و 5 درصد از اختیارات مربوط به قوه قضائیه است و باقی آن مربوط به خود دولت است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
Iran, Islamic Republic of
وی..... افزود: "مبارزه با فساد باید از منشأ آغاز شود..."
خب خدا را شکر دستگاه قوه قضاییه تازه بعد از 10 سال به یک کشف محیرالعقول در حد نظریه نسبیت اینشتین دست یافت.