سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

لایحه مشارکت عمومی-خصوصی به تصویب رسید

چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 656877
هیئت وزیران در جلسه امروز صبح که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل شد، لایحه مشارکت عمومی – خصوصی را تصویب و به مجلس ارسال کرد.
لایحه مشارکت عمومی-خصوصی به تصویب رسید
به گزارش جهان نيوز، هیئت وزیران در جلسه امروز (چهارشنبه) که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل شد لایحه مشارکت عمومی – خصوصی را تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

این لایحه با هدف استفاده از ساز و کار مشارکت عمومی – خصوصی به عنوان روشی کم هزینه و کارآمدتر در مقایسه با شیوه سنتی تملک دارایی‌های سرمایه ای و نیاز به بستر قانونی مستحکم برای اجرای طرح ها به این نوع مشارکت به تصویب رسید.

لایحه فوق به تشریح اصول و مبانی حاکم برای تبیین و تفسیر قانون مشارکت عمومی – خصوصی می پردازد که شامل مواردی همچون فرصت برابر و ایجاد رقابت، رفتار برابر، تناسب در تسهیم مسئولیت و ریسک و استفاده کارآمد از منابع مالی بخش عمومی و ظرفیت فنی و مدیریتی بخش خصوصی است.

همچنین اولویت بخشی برای انجام مشارکت عمومی – خصوصی در پروژه های جدید، نیمه تمام و در حال بهره برداری به عنوان سیاست توسعه مشارکت عمومی – خصوصی خواهد بود.

بررسی ساختار و فرآیند اجرایی برای توسعه مشارکت، از دیگر مواد لایحه یاد شده است. این ساختار متشکل از شورای راهبری مشارکت عمومی – خصوصی، وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور، وظایف و تعهدات طرف عمومی، کارگروه توسعه مشارکت عمومی – خصوصی و تسهیلگر مشارکت است.

انواع روش ها و قراردادهای مشارکت، چگونگی تأمین مالی دوره احداث و بهره برداری پروژه، ریسک ها و تضامین و مقررات عمومی از جمله مواد دیگر لایحه مشارکت عمومی – خصوصی است.

** دولت اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل را تصویب کرد

دولت با هدف ایجاد ساز و کار تجهیز و تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت ناوگان حمل و نقل کشور و ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر، اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل را به تصویب رساند.

تشویق، حمایت و مشارکت در تأمین مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ساخت، توسعه، تجهیز، بهسازی، نوسازی، نگهداری، بهره برداری زیرساخت های شبکه ناوگان حمل و نقل کشور، اعطای تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل از طریق بانک های  عامل، حمایت و تشویق صنایع و شرکت های دانش بنیان مرتبط با حوزه حمل و نقل از جمله فعالیت های صندوق یاد شده است.

از دیگر فعالیت های صندوق توسعه حمل و نقل می توان به بیمه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ارایه تضامین به متقاضیان، حمایت از تهیه و ارایه بسته های سرمایه گذاری، ارایه خدمات از طریق بانک های عامل به شرکت های لیزینگ جهت فروش اقساطی ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور نوسازی ناوگان و مشارکت در شرکت پروژه های زیرساختی حمل و نقل اشاره کرد.

** اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به تصویب رسید

هیئت وزیران در راستای ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی، اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را تصویب کرد.

اهداف، مدت فعالیت و سرمایه شرکت، وظایف، اختیارات و ارکان شرکت، از جمله مواد اساسنامه یاد شده است.

** گردهمایی بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در سال 1397 برگزار می شود

دولت با توجه به اهمیت برگزاری گردهمایی بین المللی فارابی به عنوان یکی از رویدادهای تقویمی ثابت و مهم علوم انسانی طی دهه گذشته در کشور، با صدور مجوز برگزاری دهمین گردهمایی بین المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی در سال 1397 موافقت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *