کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبرداد

اعتیاد عامل ۵۵ درصد طلاق ها

14 آذر 1397 ساعت 12:47

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان خیابانی را اولویت اول سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: مصرف مواد مخدر عامل ۵۵ درصد طلاق در کشور است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، اسکندر مؤمنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در گردهمایی سراسری دبیران شوراهای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کار ستاد مبارزه با مواد مخدر تعامل با دستگاه‌ها و فعالیتی بین بخشی است، اظهارداشت: این ستاد ایجاد شده است تا برنامه‌ریزی و سیاست‌‌گذاری لازم را انجام دهد تا همه بخش‌ها در یک راستا عمل کنند.

وی ادامه داد: باید قدرت برنامه‌ریزی، اغنا و تعامل داشته باشیم بنابراین یکی از خصیصه‌های اصلی ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر کار جمعی و بین‌بخشی است و باید از همه ظرفیت‌ها که قانون نیز بر آن تأکید دارد استفاده کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۵۵ درصد طلاق‌ها ناشی از مواد مخدر است و ۷۰ درصد زندانیان کشور نیز در خصوص مواد مخدر هستند و این موضوع یک موضوع ملی است که باید مردم، گروه‌های مرجع، خانواده‌ها و آموزش و پرورش برای مقابله با آن همکاری داشته باشند.

مؤمنی با اشاره به اولویت‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: اولین اولویت در خصوص مناسبات بین‌المللی است چرا که ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است و با تمام توان در مبارزه با مواد مخدر در داخل و ترانزیت آن عمل می‌کند و یکی دیگر از کارها واقف کردن کشورهای دیگر به مسئولیت‌های خود است.

وی تصریح کرد: متأسفانه تولید مواد مخدر در افغانستان در ۲۰ سال گذشته از ۲۰۰ تن به عدد ۱۰ هزار تن حال حاضر رسیده است که این میزان بیش از ۵۰ برابر شده و از زمانی که آمریکا افغانستان را اشغال کرده است این اتفاق افتاده و ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر دومین اولویت را مقابله با ورود، توزیع و ترانزیت برخورد با باندهای بزرگ مواد مخدر برشمرد و گفت: اولویت اصلی ستاد پیشگیری است اما این نافی مقابله نیست و یکی از شاخص‌های اصلی در استان‌ها کشف مواد مخدر و دستگیری سرشبکه‌های اصلی است.

مؤمنی با اشاره به اهمیت حوزه درمان افزود: درمان مؤثر و نظارت بر آن باید مورد توجه قرار گیرد و فرد معتاد درمان شود البته نه اینکه صرفاً مراکز درمانی محلی برای فروش متادون باشند ضمن اینکه تا پایان سال جاری ساماندهی و درمان معتادان متجاهر باید در اولویت قرار گیرد و این اصلی‌ترین شاخص ارزیابی ما برای سال جاری است.

وی از ساماندهی، جمع‌آوری، درمان و نگهداری معتادان خیابانی در سال جاری به عنوان اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر نام برد و گفت: همکاری‌های خوبی با سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها انجام شده است و در هفته بسیج براساس تفاهم‌نامه با این سازمان ۴ هزار ظرفیت جدید در ۱۰ استان با عنوان مراکز نگهداری، درمان و کار معتادان به امضا رسیده است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر رویکرد اصلی در ستاد مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم اجماع و موج ملی در این خصوص ایجاد شود تا اهمیت این موضوع شناسانده شده و خانواده‌ها باور کنند با یک یا دو بار مصرف به راحتی به مواد مخدر گرایش پیدا کرد و بازگشت از این مسیر ممکن نخواهد بود.

وی با برشمردن پیامدهای منفی اعتیاد در جامعه خاطرنشان کرد: براساس نظرسنجی به مدت ۵ سال توسط نیروی انتظامی صورت گرفته است در هر ۵ سال متوالی دغدغه اصلی مردم اعتیاد و مواد مخدر بوده است که ابتلا به بیماری‌هایی مانند ایدز از طریق تزریق و جرائم و قتل‌های فجیع تا سرقت از پیامدهای مصرف مواد مخدر است.

مؤمنی با تأکید بر اهمیت ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی باندهای مواد مخدر تصریح کرد: این موضوع یکی از مهمترین اولویت‌ها در حوزه مقابله با مواد مخدر است و بدون ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی باندها نتیجه مطلوبی نمی‌گیریم و باید بنیان‌های اصلی مالی این باندها را معرفی کرده و ضربه اصلی را بر آنها وارد کنیم.


کد مطلب: 656855

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656855/اعتیاد-عامل-۵۵-درصد-طلاق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com