کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سالانه ۲۲ هزار نفر از اتباع باسواد می‌شوند

14 آذر 1397 ساعت 10:23

نشست رئیس سازمان نهضت سواد آموزی وجمعی از نمایندگان اتحاد اروپا و شورای پناهندگان نروژ و امداد بین الملل در مرکز آموزشی رفاهی این سازمان برگزار شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا،  علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در این نشست گفت: آموزش جزء حقوق اولیه و اساسی انسان و تنها حوزه‌ای است که در آن هیچ مرزی اعم از ملیت ، نژاد و قومیت برای آن تعیین نشده است. همه انسانها در روی زمین حق دارند به سواد آموزی دسترسی داشته باشند و همین باور از اصول مسلم کشور ما است

وی افزود: ما هیچ گونه تبعیضی را برای دسترسی سواد آموزی قائل نیستیم و برای حضور کودکان در مدرسه هم هیچ منع قانونی وجود ندارد.

 باقر زاده ادامه داد: در سال تحصیلی جاری ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم و در حال حاضر حدود۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج نفر دانش آموز در حال فعالیت داریم که این  موضوع نشان می دهد ،کشور جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی کودکان به آموزش  تلاش زیادی انجام می دهد. اگر موانعی  هم وجود داشت با دستور مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حال برطرف شدن است.

باقرزاده با اشاره به مشکلات و مسایل موجود در کشور افغانستان افزود: درست است که بیشترین سهم در مشکلات کشور افغانستان، مسئولین این کشور  برعهده دارند، ولی رفتار جامعه جهانی نیز در تشدید مشکلات آن کشور  بی تاثیر نیست بنابراین در حل مشکلات موجود علاوه بر  خود کشور ، جامعه جهانی نیز  باید به وظیفه و تکلیف خویش عمل کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: تقریبا تمام هزینه‌های  سواد آموزی اتباع توسط  دولت  و نظام  کشور جمهوری اسلامی ایران پرداخته می شود  و سالانه حدود ۲۲ هزار نفر تحت پوشش برنامه های سواد آموزی برده می شود.  که سهم  نهاد های بین المللی در این زمینه حد اکثر ۲۰درصد است که خیلی عادلانه نیست.

باقرزاده ادامه داد: امروز آموزش را نباید فقط به خواندن و نوشتن  محدود کنیم بلکه در کنار سواد آموزی باید به  مهارتهای زندگی، مهارت کسب و کار و مشاغل زود بازده نیز  توجه شود. ما ناگزیریم به یک بسته سواد آموزی توجه کنیم که هم سواد خواندن و نوشتن و هم سواد مشارکت در جامعه را به این  افراد یاد دهد.  

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به  ضرورت آموزش اتباع خاطر نشان کرد: اگر آموزش برای ایرانیان و شهروندان ایرانی یک حق محسوب شود این امر برای اتباع افراد خارجی هم حق و هم یک تکلیف است.

باقرزاده  محور بعدی سخنان خود را به اولویت‌ها و سیاست‌های اصلی سازمان در زمینه آموزش اتباع و توسعه مراکز محلی ، توسعه روشهای آموزشی از مدل های سنتی به سمت یادگیری همراه ، توسعه حمایت‌های فنی برای کارشناسان و آموزش دهندگان سواد آموزی اختصاص داد.

به گزارش روابط عمو می سازمان نهضت سواد آموزی، این نشست با هماهنگی اداره کل اتباع وزارت کشور و درخواست  نمایندگان اتحادیه اروپا  با حضور بیش از ۱۵ نفر از نمایندگان نهادهای بین المللی فعال در زمینه آموزش اتباع نظیر NRC،RELIFE INTERNATIONAL ، به منظور بررسی دستاوردهای کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود.


کد مطلب: 656769

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656769/سالانه-۲۲-هزار-نفر-اتباع-باسواد-می-شوند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com