جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار کُردهای سوریه درباره اقدام ترکیه در «تُرکی‌سازی» «عفرین»

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب: 656669
کُردهای سوریه هشدار دادند، اقدامات ترکیه و عناصر وابسته به این کشور در عفرین قوانین بین‌المللی را زیر پا گذشته و در حال ترکی‌سازی این منطقه و حتی تغییر اسامی عربی به ترکی است.
هشدار کُردهای سوریه به ترکیه
به گزارش جهان نيوز، یک رسانه وابسته به کردهای سوریه در گزارشی نوشت «ارتش اشغالگر ترکیه در عفرین با ربایش و کشتار غیر نظامیان، تغییر جمعیتی و در پیش گرفتن سیاست تُرکی‌سازی همه منشورهای بین‌المللی و حقوق‌بشر را نقض کرده است».

شبکه «هاوار» وابسته به کُردهای سوریه، با ذکر مقدمه فوق از «تجاوزات ترکیه» و عناصر تروریستی وابسته به این کشور در شهر عفرین بشدت انتقاد کرد.

این رسانه گزارش داد که از «18 مارس گذشته –روز اشغال عفرین- چندین گزارش منتشر شد که ترکیه و مزدورانش را به ارتکاب تجاوزاتی متهم می‌کنند و بسیاری از ناظران و حقوقدانان آن (تجاوزات) را تا سر حد جنایت جنگی می‌دانند».

به گزارش هاوار، ساکنان عفرین در استان حلب، به دادگاه‌های حقوق بشر اروپا درباره تجاوزات ترکیه علیه خود شکایت کردند، «ولی دادگاهها پاسخ دادند که باید این شکایت‌ها در دادگاه‌های ترکیه مطرح شود، این درحالی است که ترکیه خودش در عفرین دست به این تجاوزات می‌زند».

تغییر اسامی از عربی یا کردی به ترکی
بنا بر این گزارش، در راستای تلاش ترکیه برای دستیابی به رؤیای احیای حکومت عثمانی، نام چند روستای اطراف عفرین و نام برخی از میادین این شهر به نام‌های ترکیه‌ای تغییر کرده است. 

به عنوان مثال نام میدان «کاوار» به میدان «زیتون بوداغی» (شاخه زیتون) -نام عملیات ترکیه علیه کُردها- و میدانی ملی به میدان «رجب طیب اردوغان» تغییر کرده است.
هاوار همچنین گزارش داد که نام سه روستا در منطقه «بلبله» به نامهای تُرکی تغییر یافت: مانند روستای «کوتانا به ظافر أوباسی، روستای قورنة به أوندر أوباسی و روستای قسطل مقداد به سلجوق أوباسی».

افزون بر این مسئله، عناصر وابسته به ترکیه آثار تاریخی را در روستاها و مناطق اطراف عفرین و مرکز این شهر از بین می‌برند و پرچم ترکیه در هر منطقه‌ای برافراشته شده است.

یک منبع دیگر به هاوار گفت که ترکیه مراکز عمومی را به بازداشتگاه تبدیل کرده‌ است؛ به عنوان مثال مدرسه «الکرامه» که از قدیمی‌ترین مدارس شهر عفرین است به زندان بدل شده که در آن «انواع شکنجه وجود دارد و عناصر فیلق الشام و سرویس اطلاعات ترکیه ناظر بر آن هستند. کما اینکه زنان نیز در آن بازداشت هستند».

به گفته این منبع، عناصر وابسته به ترکیه همچنین ایستگاه قطار منطقه «راجو» را به زندان تبدیل کرده و سرویس اطلاعات ترکیه مستقیما بر آن نظارت دارد.
مدرسه «ازهار عفرین» (گلهای عفرین) به زندان و مدارس «أمیر غباری و الاتحاد العربی» نیز به مقری برای سرویس اطلاعات ترکیه بدل شده است.

در همین راستا، گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه چندی پیش گزارش داد که عناصر وابسته به ترکیه در عفرین دست به چپاول محصولات کشاورزی ساکنان این مناطق می‌زنند.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد و با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف قرار داد. 

ترکیه 30 دی ماه 96 روستاهای اطراف شهر عفرین در 60 کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت 17، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.

دمشق نیز پیشتر با انتشار چندین بیانیه‌ هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرد و به آنکارا هشدار داد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *