جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

۸ وزیر پیشنهادی عبدالمهدی برای تکمیل کابینه عراق

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 656654
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، با ارسال نامه‌ای رسمی به رئیس پارلمان این کشور اسامی نامزدهای خود برای تکمیل کابینه را معرفی کرد‎.
۸ وزیر پیشنهادی عبدالمهدی برای تکمیل کابینه عراق
به گزارش جهان نيوز، بر اساس نامه عبدالمهدی نخست وزیر عراق به محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق، اسامی هشت وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد پارلمان به این شرح  است :

عبدالامیر غالب الحمدانی برای تصدی وزارت فرهنگ، قصی عبدالوهاب السهیل برای تصدی وزارت آموزش عالی، صبا خیرالدین الطائی برای تصدی وزارت آموزش، هناء‌عمانوئیل کورکیس برای وزارت مهاجرت و مهاجران، فالح فهد فیصل الفیاض برای تصدی وزارت کشور، دارا نورالدین برای تصدی وزارت دادگستری، نوری ناطق حمید عبطان الدلیمی برای وزارت برنامه‌ریزی و فیصل فنل الفیصل الجربا برای تصدی وزارت دفاع نامزد شده‌اند.

نگاهی به فالح الفیاض نامزد تصدی وزارت کشور
فالح فیصل فهد الفیاض، متولد اول فوریه ۱۹۵۶ میلادی در شهر بغداد است، سیاستمدار ۶۲ساله عراقی مدرک مهندسی برق خود را از دانشگاه موصل در سال ۱۹۷۷ میلادی دریافت کرد. وی مؤسس جنبش «عطاء» و رئیس آن است. وی ریاست حشد شعبی (نیروهای داوطلب مردمی) را در کارنامه خود دارد که روز پنجشنبه هشتم شهریور با تصمیم حیدر العبادی نخست وزیر عراق از ریاست حشد شعبی کنار گذاشته شد. الفیاض مشاور شورای امنیت ملی عراق هم به‌شمار می‌رفت که العبادی، هشتم شهریور او را از این سمت کنار گذاشت.

وی سابقه عضویت در حزب الدعوه الاسلامیه را هم در کارنامه خود دارد.
الفیاض با فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی عراق موسوم به حشد شعبی کنار هادی العامری نقش بسزا و  تعیین‌کننده‌ای در پیروزی‌های بزرگ بر گروه تروریستی داعش و پاکسازی شهرها و روستاهای عراق از لوث این گروه ایفا کرده بود.

الفیاض در یازدهم ژانویه ۲۰۱۱ در دولت نوری المالکی به‌عنوان مشاور امنیت ملی عراق جای صفاء‌ الشیخ از رهبران حزب الدعوه را گرفته بود، الفیاض در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان رئیس هیئت حشد شعبی در پی تشکیل این نیروهای مردمی و اعلام آن به‌عنوان یک مؤسسه رسمی دولت عراق تعیین شد.

اوایل شهریور گذشته بود که حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق در روزهای پایانی دوره ریاست خود طی حکمی رسمی، فالح الفیاض رئیس الحشد العشبی را برکنار کرد. ائتلاف انتخاباتی الفتح، این تصمیم را شخصی و غیرقانونی دانسته بود که ثبات کشور را به خطر می‌اندازد و جبهه داخلی را بر روی تروریسم باز می‌کند.

نگاهی به فیصل الجربا نامزد تصدی وزارت دفاع
فیصل فنر الفیصل الجربا نامزد معرفی شده از سوی عادل عبدالمهدی برای تصدی وزارت دفاع عراق است، فردی که حرف و حدیث‌هایی درباره سوابق وی مطرح شده بود، با این حال برخی رسانه‌های عراق گزارش داده بودند که الجربا از اتهام مشارکت سرکوب انتفاضه شعبانیه(سرکوب قیام مردم استان‌های جنوبی در زمان رژیم  دیکتاتوری صدام معدوم) تبرئه شده است.

دستگاه قضایی عراق با بررسی اعتراض الجربا به تصمیم نهاد بازخواست و عدالت اعلام کرد وی به دستگاه‌های امنیتی سرکوبگر در زمان صدام معدوم منتسب نبوده است.

فیصل الجربا سرلشگر خلبان است که در سال ۲۰۱۵، پست مشاور معاون رئیس جمهور عراق را برعهده  داشت، البته در سال ۲۰۰۵ هم مشاور نخست وزیر وقت بود، وی به همین سبب تجاربی را در دوران فعالیت در دولت و نهاد ریاست جمهوری عراق کسب کرد، از جمله مناصب مهمی که وی در اختیار داشت، معاون مشاور امنیت ملی بود، سابقه فعالیت در کمیسیون امنیت ملی عراق را هم داشته است. نامزد  تصدی وزارت دفاع عراق، لیسانس علوم نظامی را کسب کرده است و به عنوان خلبان نظامی در اتحادیه جماهیر شوروی سابق پس از گذراندن دوران آموزشی خلبانی دست یافت،‌فعالیت خود در نیروی هوایی را به عنوان افسر خلبان آغاز کرد، مدت‌های طولانی در خارج عراق فعالیت کرد به طوری که طی سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۲ میلادی در اتحادیه جماهیر شوروی و طی سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۵ در فرانسه و طی سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ میلادی در آلمان فعالیت کرده است، وی به عنوان یک پژوهشگر سیاست‌های استراتژیک هم به شمار می‌رود.

نگاهی به عبدالامیر غالب الحمدانی نامزد تصدی وزارت فرهنگ
عبدالامیر غالب الحمدانی، متولد ۱۹۶۷ در استان ذی قار است، لیسانس خود را در زمینه باستان‌شناسی از دانشگاه بغداد در سال ۱۹۸۷ میلادی کسب کرد، فوق لیسانس خود در زمینه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی از دانشگاه استونی بروک در ایالت نیویورک در سال ۲۰۱۳ کسب کرد، دو سال بعد، مدرک دکترای خود را در همین زمینه از این دانشگاه آمریکایی کسب کرد و به تدریس در آمریکا، انگلیس، تونس، لبنان و عراق پرداخت. ریاست اتحادیه ادیبان و نویسندگان استان ذی قار را برعهده داشته است.
 
وی از زندانیان سیاسی دوران رژیم دیکتاتوری صدام معدوم در سال ۲۰۰۱ میلادی به شمار می‌رود. در حال حاضر به عنوان پژوهشگر میهمان و مدیر آموزش و توسعه باستان‌شناسی در دانشگاه درهام انگلیس در قالب پروژه آثار باستانی در معرض تهدید در خاورمیانه و شمال آفریقا با همکاری دانشگاه‌های آکسفورد و ولستر فعالیت می‌کند. طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به عنوان مدیر باستان‌شناسی استان ذی قار فعالیت کرده است. طی جنگ ۲۰۰۳(تجاوز نظامی آمریکا ومتحدانش به عراق) و پس از آن در تامین حمایت از اماکن باستانی و تاریخی استان ذی قار سهیم بود. وی حدود ۳۰ هزار قطعه باستانی و قدیمی مسروقه یا آماده قاچاق از اماکن تاریخی و باستانی را به موزه ملی عراق بازگرداند، و در سال ۲۰۰۴ در تشکیل نیروی ویژه‌ای در عراق برای حمایت از آثار باستانی در استان ذی‌قار سهیم بود.

نگاهی به قصی عبدالوهاب السهیل نامزد تصدی وزارت آموزش عالی
قصی عبدالوهاب السهیل متولد ۱۹۵۶ در شهر بصره در جنوب عراق است، استاد دانشگاه است، در دومین دوره پارلمان عراق یعنی طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به عنوان معاون  اول رئیس پارلمان فعالیت کرد، وی در دوره نخست پارلمان عراق هم رای اعتماد مردم را کسب کرد، طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ میلادی هم عضو مجمع ملی عراق بود.

قصی السهیل در سال ۱۹۹۶ میلادی توانست مدرک دکترای خود را در زمینه زمین‌شناسی از دانشگاه بغداد کسب کند، وی در چندین انجمن علمی از جمله انجمن زمین‌شناسی عراق،  انجمن علمی منابع آبی، اتحادیه جهانی علوم هیدرولوژی(آب شناسی) و انجمن خانه تجربه عراق عضویت دارد.

نگاهی به صبا خیرالدین الطائی نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش
صبا خیرالدین ابراهیم الطائی، استاد دانشگاه و مربی بین المللی است، در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه موصل در رشته فیزیک دانشکده علوم و نیز در دانشکده داروسازی دانشگاه هلند و دانشگاه تکریت و مرکز عالی موصل تدریس و جوایز متعددی را در سطح داخل و بین المللی کسب کرده است. کارشناس علوم خود را در سال ۱۹۹۴ از دانشگاه موصل، کارشناسی ارشد را در سال ۲۰۱۲ و  مدرک دکترای خود را در سال ۲۰۱۶ از دانشگاه تکریت کسب کرد.
در حال تکمیل...

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *