پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۰
مبارزه با پولشویی با کدام رویکرد؛

مقابله واقعی با پولشویی کجا انجام می‌گیرد؟/ از جنجال ظریف تا اقدامات همتی

پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 656623
کارشناسان مطرح می‌کنند اقدام واقعی برای مقابله با پولشویی آن چیزی است که بانک مرکزی در ساختار یک برنامه مدون در حال عملیاتی سازی است نه آنکه در حوزه FATF به طور سیاسی تبلیغ می شود.
مقابله واقعی با پولشویی کجا انجام می‌گیرد؟/ از جنجال ظریف تا اقدامات همتی
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: پولشویی موضوعی است که چندی است با توجه به تصویب لوایح مربوط به FATF در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است. با صحبت‌های جنجالی «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان درباره میزان پولشویی در کشور نیز این موضوع بیش از پیش در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. البته صحبت‌های ظریف با نوعی اتهام زنی نیز همراه بود.

ظریف در این باره به خبرآنلاین گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

این سخنان که به نوعی منتقدان FATF را در مظان اتهام قرار می‌داد سبب شد بسیاری از ظریف درباره اثبات ادعایش مدارک و اسناد متقن مطالبه کنند. اما ظریف در مصاحبه‌ای دیگر بیان کرد:«من مسئول مستندات نیستم، این مستندات در دسترس عموم است و آخرین مستند در ارتباط با این موضوع هم مربوط به افرادی با داشتن شبکه پولشویی گسترده اخیرا مجازات شدند.» حتی کار به نامه 12 صفحه ای وزیر خارجه به قوه قضائیه هم کشید اما «محمد جعفر منتظری» دادستان کل کشور مطرح کرد که در این نامه سند و مدرکی دیده نشده است. 

از این جنجال‌ها که در زمینه تصویب لوایح مربوط به FATF و در حوزه سیاسی در جریان است، بگذریم به اقدامات جدید بانک مرکزی تحت مدیریت «عبدالناصر همتی» می‌رسیم. بانک مرکزی در زمان همتی که چندی است سکان هدایت بانک مرکزی پس از «ولی الله سیف» را در دست گرفته است، اقدامات محسوسی در حوزه پولشویی و کنترل بازار ارز در این مدت انجام داده است که هم همپوشانی با هم داشته است و هم مصداق عملی مقابله با پولشویی در میانه جنجال‌های سیاسی در این زمینه است.

کارشناسان اقتصادی مطرح می کنند که «محدود کردن تراکنش های پوزها و تغییر در جابجایی چک های تضمینی بانکی از جمله تصمیمات خوب بانک مرکزی برای کنترل جابجایی پول و مبارزه با پولشویی و تزریق آرامش به بازار بود.»

در همین رابطه، «مجید شاکری»، تحلیلگر مسائل اقتصادی با توضیح اینکه «چرا روند قیمت ارز در روزهای اخیر کاهشی شده است؟» بیان می کند: «طی چند روز گذشته شیب این کاهش به مراتب بیشتر و حتی باعث شده در اواخر هفته گذشته نرخ بازار هرات در کانال 11 هزار تومان باز ‌شود. این بار سرچشمه کاهش بیش از آنکه در بازار نقد تهران باشد از آن سوی مرزها آغاز شده و مهمتر از آن به رغم کاهش جدی نسبت به انتظارات بازار موجهای برگشتی چندان پر قوت نیست. متغیر مسلط این روند جدید چیزی جز گام قاطع بانک مرکزی برای مقابله با پولشویی نیست: محدودیت سقف روزانه تراکنش روی دستگاههای پوز.» 

شاکری و دیگر اقتصاددانان از کاهش سقف نقل و انتقالات کارتخوان‌ها برای هر کارت به مبلغ 50 میلیون تومان در روز سخن می گویند. اعمال محدودیت برای تراکنش‌ کارتخوان‌ها یکی از اقدامات عملی بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی بود. با کاهش سقف تراکنش مالی به 50 میلیون تومان در روز برای هر کارت که به زودی به هر شماره ملی تبدیل خواهد شد، روزنه قاچاق میلیاردها دلار ارز و پولشویی را از بین خواهد برد.

شاکری مطرح می کند که «مبارزه واقعی با پولشویی همین اقدامات بانک مرکزی است؛ نه اصرار بر تکمیل بندهای باقیمانده اکشن پلن FATF یا مصاحبه غیر فنی درباره پولشویی در ایران توسط وزیر امور خارجه ان هم درست قبل از پلنری سرنوشت ساز بعدی.»

البته اقدام بانک مرکزی از جمله کارهای خوبی است که باید زودتر انجام می گرفت. بازگشت بانک مرکزی به بازار اسکناس از جمله این موارد بود. کارشناسان مطرح می کنند که بانک مرکزی در اواخر زمستان سال گذشته به دلیل آنچه کمبود منابع و ارائه بسته 4200 تومانی که در فرورین ماه مطرح شد عملا از بازار اسکناس بیرون  و بازار آزاد به مانند یک کشتی طوفان زده‌ای شد که بدون ناخدا حرکت می کرد. در این حوزه سوداگران به بازار وارد شده و اثرگذاری زیادی بر نوسانات نرخ ارز داشتند اما حضور دوباره بانک مرکزی به بازار اسکناس با توجه به ورود به مسئله پولشویی و مقابله با آن توانست قیمت ارز و کالاهای موازی مانند طلا و سکه و .... را تا حدودی مدیریت کند. 

این درحالی است که کشورمان چندی است درگیر موضوع لوایح پولشویی است و اروپایی‌ها راه اندازی کانال مالی ایران و اروپا را منوط و مشروط به این لوایح کرده‌اند. در حالی که بانک مرکزی اقداماتی نسبتا اثربخش و عملی را به اجرا درآورده است اما هنوز دستگاه دیپلماسی در حال چانه زنی است و اروپایی‌ها که سابقه دبه کردن‌ و بدقولی در عمل به تعهداتشان را دارند در این عرصه تعلل و شرط گذاری و بهانه را چاشنی کار خود قرار داده اند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Oman
سوالی که مطرح میشه این هست که عبدالناصر همتی با این تخصص و تسلط، تا الان کجا بود و چرا باید به عنوان سفیر به کار گرفته میشد؟ چند تا سفیر و وزیر و وکیل دیگر در جایگاهی غیر از تخصصشان حاضر هستند و توانایی هایشان اینگونه هدر می رود؟
مهران
Iran, Islamic Republic of
چرا ظریف پولشویان را به مردم و مراجع قضایی معرفی نمی کند ؟!
حامد
Iran, Islamic Republic of
چون پول شوهای واقعی همین نجومی بگیران دولتی هستند.
حامد
Iran, Islamic Republic of
به ظریف می گویم شما که دنبال دادن اطلاعات اقتصادی ایران به سازمان های بین المللی هستید اول فیش حقوقی خود رو به ملت ایران نشان دهید ملت نامحرم نیستند آقای ظریف.
Iran, Islamic Republic of
جهان بالاخره از یه چیزی تعریفی کرد
حامد
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف پول شویی بد است؟ شما و دولت شما و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شما جلوی پول شویی رو بگیرید خب! حتما باید اطلاعات کشور رو مفت مانند یک جاسوس به دشمن بدیم؟...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
از خودت شروع كن جانم
United States
در وزارت خارجه تحت نظر جواد ظریف.
Iran, Islamic Republic of
...