شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

مرگ یک زن در اعتراضات فرانسه با گاز اشک‌آور

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 656604
در جدیدترین تحولات مربوط به ناآرامی های فرانسه، یک پیرزن که به علت برخورد گلوله گاز آشک آور مجروح شده بود جان باخت.
مرگ یک زن در اعتراضات فرانسه با گاز اشک‌آور
به گزارش جهان نيوز، یورو نیوز گزارش داد که یک زن هشتاد ساله که در جریان ناآرامی های روز شنبه در شهر مارسی فرانسه زخمی شده بود جان باخته است.کپسول گاز اشک آور به صورت این پیرزن برخورد کرده است. این زن ۸۰ ساله در روز شنبه به بیمارستان منتقل شد اما به گزارش رسانه های محلی در جریان عمل درگذشت.

اعتراضات در فرانسه به افزایش مالیات سوخت، به تدریج گسترش یافته و به اعتراضات خشم آلود عمومی نسبت به بالا رفتن هزینه زندگی بدل شده است. پلیس روز یکشنبه گزارش داده بود طی دو هفته ای که از شروع اعتراضات می گذرد سه نفر دیگر کشته شده اند.

ان هیدالگو، شهردار پاریس، به رسانه های فرانسوی گفته که به تخمین او در اعتراضات روز شنبه سه تا چهار میلیون یورو خسارات وارد شده است.وزارت کشور فرانسه می گوید حدود ۱۳۶ هزار نفر در اعتراضات سراسری روز شنبه شرکت کردند که حمایت گسترده آنها از جلیقه زردها که به جهش مالیات سوخت اعتراض دارند آشکار بود.

درخواست برای استعفای دولت
در همین رابطه یک سخنگوی جنبش جلیقه زردها خواستار استعفای دولت در روز دوشنبه و جایگزینی آن با یک فرمانده واقعی مانند ژنرال «دی ویلیرز» شد.ژنرال پیر دی ویلیرز سرپرست سابق نیروهای مسلح فرانسه اخیرا به دلیل اختلاف با امانوئل ماکرون رئیس جمهور بر سر کاهش بودجه کناره گیری کرد.این جنبش همچنین برنامه ملاقات با «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه را که قرار بود امروز سه شنبه انجام شود را لغو کرده است.

پاداش ماکرون برای نیروهای پلیس درگیر در «شورش» روز شنبه
شبکه ارت‌ ال به نقل از منابع آگاه گزارش کرد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه در ملاقات با نیروهای پلیس ضد شورش پاریس که کنترل اعتراضات روز شنبه را بر عهده داشتند به آنها وعده پرداخت پاداش داد.

به گزارش این رسانه، ماکرون ملاقات غیر رسمی و دوستانه‌ای با نیروهای پلیس ضد شورش در منطقه بیستم پاریس داشت و در جریان صرف نهار قول داد تا به دلیل مقابله با «شورشی‌ها» در روزهای تعطیل پایان هفته از سوی وزارت کشور به آنها پاداش پرداخت شود.

روز شنبه یکم دسامبر ۴۶۰۰ نیروی پلیس و ژاندارم در درگیری‌های پاریس حضور داشتند و هزاران نیروی پلیس دیگر نیز وظیفه کنترل اعتراضات دیگر شهرهای این کشور را بر عهده داشتند.

عقب نشینی الیزه در برابر جلیقه زردها
صبح امروز سه شنبه رسانه ها از تصمیم دولت فرانسه برای لغو افزایش نرخ مالیات در این کشور خبر دادند.

این تصمیم برای فرونشاندن آتش خشم مردم فرانسه که از سه هفته قبل موجب بروز اعتراضات گسترده و شکل گیری جنبشی به نام جلیقه زردها شده، انجام می شود.
روز گذشته دفتر دادستان فرانسه اعلام کرد که ۱۳۹ نفر از جلیقه زردهای بازداشت شده در این کشور محاکمه می‌ شوند.

بر اساس اعلام این رسانه، دادستان فرانسه همچنین بازداشت ۱۱۱ نفر را نیز تمدید کرده است.این در حالی است که در این اعتراضات که وارد سومین هفته خود شده است، تاکنون ۳ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۸۵۰ نفر مجروح شده اند که تقریبا ۱۵۰ نفر از آنها نیروهای امنیتی فرانسه هستند.

گفتنی است حدود ۲۸۷ هزار نفر از مردم فرانسه تحت عنوان «جلیقه زردها» سازماندهی شده‌ و روز شنبه ۱۷ نوامبر جاری در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر اعمال تعرفه اضافی بر سوخت مایع صدها خیابان در سراسر این کشور را بستند.
بسیاری از مغازه ها و مراکز تجاری در منطقه مرکزی پاریس تعطیل و خدمات رسانی حمل و نقل عمومی مختل شده است.

۴ هزار پلیس برای مقابله با اعتراضات در حال انجام ماموریت هستند. بر اساس نظرسنجی ها ۸۴ درصد مردم فرانسه از اعتراضات اخیر حمایت می‌کنند.پلیس این کشور نیز اعلام کرد که در جریان این تجمعات در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه، ۴۵۸ نفر بازداشت شدند.

پلیس برای مقابله با معترضانی که در اطراف خیابان شانزه لیزه پاریس تجمع کرده اند از گاز اشک آور و ماشین‌های آبپاش استفاده کرده است.معترضان اقدام به سوزاندن شمار بسیاری خودرو و سطل‌های زباله در سطح شهر پاریس کرده و با پرتاب سنگ و شیشه به سوی ماموران پلیس با آنها درگیر شدند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *