کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از برجام تا قانون ناقص بازنشستگان

درباره یک رخداد تکراری/ هزینه رهبرانقلاب برای جبران کم کاری اهالی بهارستان

14 آذر 1397 ساعت 13:16

نواقص برخی از قوانین مهمی که در مجلس دهم تصویب شده است گاها آسیب‌هایی را در فضای سیاسی و اجتماعی کشور بوجود آورده و باعث ورود رهبر انقلاب به این موارد شده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: سال آینده انتخابات مجلس یازدهم را پیش رو داریم انتخاباتی که با توجه به عملکرد این مجلس باید با هوشیاری بیشتری از سوی رای دهندگان انجام شود. مجلس دهم و بخشی از عملکرد مجلس گذشته به گونه‌ای بوده که حتی مورد انتقاد خود نمایندگان نیز هست. معضل سیاسی کاری در مجلس موجب شده تا برخی از لوایح و طرح‌ها نه به صورت کاملا عمیق و کارشناسی بلکه به صورت سیاسی بررسی و تصویب شود.

مشکلی که ظهور و بروز آنرا در سایر نقاط فضای سیاسی کشور نیز به وضوح می بینم. درواقع نقص در قانونگذاری مسئله‌ای است که به دنبال سیاسی کاری و همچنین بعضا سرعت عمل زیاد و سرسری گرفتن در تصویب و بررسی این قوانین حادث می‌شود. این نواقص هم در زمان اجرا به گونه‌ای نمود می یابد که موجب خلل در کار و بعضا تنش می شود.

موضوع تصویب برجام که بسیاری آنرا در 20 دقیقه توصیف می کنند و انتقاد دارند که چرا چنین لایحه مهمی بایستی در این مدت زمان به تصویب برسید یکی از این موارد است. از سوی دیگر لایحه CFT از جمله لوایح FATF نیز همین انتقاد وجود دارد. در جلسه علنی تصویب این لایحه نیز «سید حسین نقوی حسینی» نماینده اصولگرا از «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی چنین انتقادی را مطرح کرد که چرا چنین مواردی در مدت زمان کوتاهی در مجلس مطرح و به طور کاملا سریع و فوری و فوتی تصویب می شوند.

رئیس قوه مقننه نیز این موضوع را تکذیب کرد و بیان داشت که جلسات مختلف کارشناسی برای بررسی این لوایح طراحی و انجام شده است. اما همین لایحه تصویب شد و شورای نگهبان پس از بررسی مصوبه مجلس درباره الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT،‌ بالغ بر ۲۲ مغایرت با شرع و قانونی اساسی در این لایحه را مشخص کرد. اینکه نمایندگان یک لایحه به این مهمی را با 22 ایراد تصویب می کنند، بسیار قابل تامل است.

در همین مبحث، پیش‌نویس‌ قراردادهای نفتی (IPC) در دولت یازدهم پس از مدت‌ها پرده‌پوشی منتشر شد، کارشناسان نفتی و شماری از نمایندگان مجلس نهم به شدت نسبت به رویکرد این قراردادها انتقاد کرده و آن را برخلاف منافع کشور و به نفع شرکت‌های خارجی خواندند. در میان انفعال مجلس این موضوع بازهم مردم در پیشگاه رهبری مورد گلایه قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان، در پاسخ به انتقادات نسبت به قراردادهای جدید نفتی فرمودند: در مورد این قراردادهای جدید نفتی که حالا محل بحث است، هنوز چیزی در این زمینه تصویب نشده؛ هنوز هیچ چیز مسلّمی وجود ندارد.اوّل که این مسئله مطرح شد، ما یک تذکراتی دادیم به مسئولین؛ گفتیم خب شما برای اینکه بدانید اشکالات این مدل قرارداد و این شیوه قرارداد چیست، باید با کسانی که در اقتصاد نفتی واردند مشورت کنید. رفتند بحث کردند، یک جلسه‌ای تشکیل دادند و از کسانی از اقتصاددان‌ها دعوت کردند که آنها هم اشکالات را بیان کردند و بنا شد اصلاح بشود. یک نوشته‌ای به من دادند که ما بررسی کردیم، تحقیق کردیم، معلوم شد که این ویراست شانزدهم است، یعنی شانزده بار این کیفیت قراردادها و این گزارش ویراستاری شده؛ مدام اصلاح شده، تصحیح شده. بعد که به دفتر ما مراجعه شد، دفتر ما گفتند این کافی نیست، چون بعد از این باز اصلاحات دیگری هم لازم بوده که انجام بگیرد که هنوز انجام نگرفته. بنابراین تا وقتی‌که این اصلاحات انجام نگیرد و این کار به معنای واقعی کلمه، مطابق منافع کشور نباشد این اتّفاق نخواهد افتاد و این نوع قرارداد بسته نخواهد شد. 

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب در حاشیه درس خارج‌شان از اوقات تلخی یکی از طلبه‌ها درباره بازگرداندن برخی از بازنشسته‌ها به شغل‌های مدیریت‌شان به نام ایشان بیان فرمودند. رهبر معظم انقلاب اینطور فرمودند:«[البته] این محبت است، منتها اشکالش این بود که سر من داد میکشید. من هم به ایشان یک قدری تند گفتم آقا! چرا داد میکشید؟! به هر حال ما خواستیم از ایشان هم معذرتخواهی کنیم.»

بعد هم در ادامه توضیح دادند که قانون اخیر مجلس درباره بازنشستگی، قابل دفاع است، اما مواردی هم وجود دارد که شاید لازم باشد از خدمات مدیر باتجربه بعد بازنشستگی هم استفاده شود.

اما این ماجرا نشان می دهد که نقص در قوانین حتی تا جلسه درس خارج رهبر معظم انقلاب هم کشیده می شود. البته بعد از این تذکر رهبر معظم انقلاب «سید محمد جواد ابطحی»، یکی از طراحان اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس گفت: «قانون منع بکارگیری بازنشستگان در راستای منویات مقام معظم رهبری پیرامون این قانون اصلاح می‌شود. تعداد مدیرانی که می‌بایست از تجربیات‌شان پس از بازنشستگی نیز استفاده شود و مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز می‌شوند، قریب ۲۰ تن هستند.»

قطعا اجرای قانون می تواند کشور را در هدایت به توسعه و عدالت اجتماعی یاری کند اما متاسفانه برخی از نواقص در قوانین شاید به سمتی بروند که آسیب‌هایی به کشور وارد کند. در ماجرایی که رهبر معظم انقلاب توصیف کردند به وضوح این نقص دیده می شود. قوانینی چون «منع بکارگیری بازنشستگان» از جمله نقاط درخشان مجلس دهم است اما نباید نواقص در قانون به گونه‌ای باشد که در اصل آن خلل ایجاد کند. جالب اینجاست که بار نقص این موارد باید به دوش دیگران بیفتند و در برخی از موارد مانند برجام و قانون منع بکارگیری بازنشستگان رهبر معظم انقلاب ورود کردند تا نمایندگان مجلس به تحرک برای رفع نواقص بیفتند. این درحالی است که ساختار و عملکرد مجلس بایستی به گونه ای باشد که قانون بدون نقص از پارلمان خارج شود و مجلس خود آماده گرفتن بازخوردها و رفع نواقص جزئی برای ارائه و اجرای یک قانون کامل باشد.


کد مطلب: 656564

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656564/درباره-یک-رخداد-تکراری-هزینه-رهبرانقلاب-جبران-کم-کاری-اهالی-بهارستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com