جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۷
فیاض زاهد، فعال اصلاح طلب:

سال ۵۸ اندیشه بازرگان طرفدار زیادی نداشت اما امروز دارد/ ایرانیان به نوامیس حس متعهدانه دارند پس حضور زنان می تواند فضای ورزشگاه را بهبود ببخشد

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 656489
وضعیت به حدی در آموزش و پرورش نگران کننده است که به‌نظرم مقامات رسمی به وزیر آموزش و پرورش نیز گزارش‌های جدی را منتقل نمی‌کنند.
سال ۵۸ اندیشه بازرگان طرفدار زیادی نداشت اما امروز دارد/ ایرانیان به نوامیس حس متعهدانه دارند پس حضور زنان می تواند فضای ورزشگاه را بهبود ببخشد
گروه سیاسی جهان نيوز: فیاض زاهد فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب گفته است: «در سال 58 مهندس بازرگان و اندیشه‌های متعادل کننده او از نظر اجتماعی طرفداران زیادی نداشت، اما امروز اندیشه‌های وی و آن نوع اسلام روحانی و رحمانی یا نگرش دولت اصلاحات نشان می‌دهد که پیوند میان این دو هم با خاستگاه تاریخی در سازگاری است.» این چهره دانشگاهی اصلاح طلبان پرهیز از عجله در این امور اجتماعی را توصیه کرده و اینگونه قضایا را زمان بر دانسته است.

بخش های مهم گفتگوی زاهد با آرمان را خواهید خواند:

*هنر ما باید این باشد که پیوندی تاریخی ایجاد کنیم که در آن اسلام و ارزش‌های دینی مردم حفظ شود و همزیستی آن با مطالبات جدید و مدرن شکل بگیرد...هر زمان روشنفکران مسلمان موفق به انجام آن شدند، توانستند در جامعه بدرخشند. 

*رئیس دولت اصلاحات روحانی‌ای است که بیشترین تاثیر را در تغییرات سیاسی و اجتماعی داشته است.

*ما نمی‌توانیم با زور مطالبات را پنهان کنیم بلکه باید تلاش کنیم که به هر کدام از اینها سهم متعادل و منطقی ببخشیم، اما این شیر را باید آرام آرام بازکرد و اگر تبدیل به سیلاب شود با خواسته‌های ما در تعارض خواهد بود. مسئولان نهادهای مدنی نوپا را باید تقویت کنند. تعامل بین این دو بسیار حیاتی و کلیدی است. به‌طور استراتژیک و کلیدی باید هم برای خود حق تنفس قائل شویم و هم به مسئولان حق بدهیم.

*در سال 58 مهندس بازرگان و اندیشه‌های متعادل کننده او از نظر اجتماعی طرفداران زیادی نداشت، اما امروز اندیشه‌های وی و آن نوع اسلام روحانی و رحمانی یا نگرش دولت اصلاحات که موفق‌ترین دولت در حوزه اقتصادی بود نشان می‌دهد که پیوند میان این دو هم با خاستگاه تاریخی در سازگاری است و هم مسئولان را ترغیب به همکاری می‌کند. جراحی‌های سخت ما را در تقابل قرار می‌دهد و نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. این یک فرایند زمان بر و طولانی است.

*ایرانی‌ها در طول تاریخ نشان دادند که در مورد نوامیس خود حس متعهدانه‌ای دارند. حتی اگر می‌خواهیم فضای ورزشگاه‌ها را از نظر اخلاقی بهبود ببخشیم حضور بانوان به این امر کمک شایانی می‌کند. اما این فقط یک فرایند صوری و ظاهری نیست. تلاش زنان برای حضور در ورزشگاه فرایندی استعاری است. این بازتابی از حق آنها برای نقش آفرینی است.

*هم اینک تفاوت میان مفاهیم ارزشی و آنچه در درون جامعه وجود دارد، مطرح است و ما هرچه جلوتر می‌رویم به دلیل تغییر جمعیتی و بازنشسته شدن و از دور خارج شدن نیروهایی که در رده‌های اول و دوم انقلاب بودند بیشتر خواهد شد. سبک زندگی به عنوان واقعیتی جدی به صورت علنی‌تر خود را نشان می‌دهد. مفاهیمی مثل پوشش، حجاب، نقش زنان ، ارتباط بیشتر با جامعه بین‌الملل، هنجارشکنی‌ها به نسبت ارزش‌های رایج و رسمی در مدارس خود را نشان می‌دهد. وضعیت به حدی در آموزش و پرورش نگران کننده است که به‌نظرم مقامات رسمی به وزیر آموزش و پرورش نیز گزارش‌های جدی را منتقل نمی‌کنند. آنچه که ما در زیر پوست شهر می‌بینیم تفاوت معناداری دارد که مثلا در رادیو و تلویزیون که چشمش را به روی برخی واقعیت‌ها بسته ارائه می‌کند.

*در بحث صداوسیما متاسفانه به جای واقع‌بینی فضا و مجال به گروه‌های مجازی داده شده است. اگر صداوسیما زودتر به اصلاح این رویه نپردازد راست و دروغ ها، حقیقت و غیرحقیقت به صورت غیرقابل کنترل در فضاهای مجازی گسترش خواهد یافت. روبات‌های مامور، دست‌های پیدا وپنهان از سوی سرویس‌های خارجی که یک تهاجم معنادار فرهنگی را در این حوزه‌ها گسترش می‌دهند. درحوزه اخبار و حوزه سیاست تحلیل‌های شبکه‌های بیرونی خیلی رایج تر است. امروز شبکه‌هایی مثل بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و به زودی ام بی‌سی فارسی که با حمایت مستقیم دولت عربستان علیه ما شروع به کار می‌کند، هرچند به کمدی شبیه هستند، اما می‌توانند تهدید هم باشند. لذا معتقدم هرچه به جلوتر می‌رویم روایت‌های اجتماعی بر روایت‌های رسمی غلبه پیدا می‌کند و هر چه جلوتر خواهیم رفت سیاستمداران مجبور می‌شوند روایت‌های اجتماعی‌تر و مردمی‌تری را برای انتخاب شدن مطرح کنند.

*در 1400 برخلاف خوش خیالی‌هایی که برخی از سیاستمداران دارند روایت‌های رایج و مرسوم به هیچ وجه مورد توجه قرارنخواهد گرفت و جنس جدیدی از سیاستمداران ظهور خواهند کرد. سیاستمداران جوان‌تر پا به عرصه خواهند گذاشت. در انتخابات مجلس شاهد یک تحول عمیق‌تر خواهیم بود.

*حناچی زمانی هم که معاون شهر سازی بود در معرض این اتهام قرار داشت که نگاه بسته‌ای به مفهوم اداره شهر دارد... آقای حناچی نیازمند یک قائم مقام و یا معاون اجرایی بسیار قدرتمند است که توان وی در حوزه اجرا را بالاتر ببرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فرانسه را ببينيد
Iran, Islamic Republic of
اخر عاقبت ستمگران
شهروند
Iran, Islamic Republic of
حالا برای توجیه ورود زنان به استادیوم از راه نوامیس ایرانیان وارد شده اند!!!
واقعا که امثال شماها شیطون رو درس میدید!!!
سلام
Iran, Islamic Republic of
در خیانت روشنکفران همین بس که از گذشته به دلیل اینکه با آن همدل نبودند، می برند و برای آینده به دلیل بی ریشگی که در گذشته داشته اند، هیچ راهی جز تخطئه گذشته ندارند. این قبیل اظهارات بیشتر از هر چیز نشان می دهد که اصلاح طلبان فقط به خاطر منافع متدی یار انقلاب بوده و هستند.
Iran, Islamic Republic of
دفاع از بازرگان و اورا صاحب اندیشه معرفی کردن
باضافه شهردار شدن کسی که برادرش از منافقین است
باضافه سخن مرحوم امام که فرمود منافقین فرزندان عزیز بازرگان هستند
مساوی نفوذ منافقین در بعضی از اشخاص و مراکز و علی الخصوص اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
برای شناخت بیشتر مرحوم مهندس بازرگان و مرحوم دکتر سحابی بیشتر تحقیق کنید و بد نیست پیام های تسلیت رهبری نظام به مناسبت درگذشت آنان را مطالعه کنید!
انصاف پیشه کنیم!
Romania
خدا را شکر که فرصتی شده تا باطن ....همه شماها به روشنی بیرون بریزد تا تکلیف حزب الله با هاتون روشن بشود و دیگر بهانه ای نماند که افراد ضد انقلاب و منافق دوست لیبرال غربزده چه کسانی هستند و زیر چه نام های غلط اندازی وول می خورند.
Iran, Islamic Republic of
در مورد ورزشگاه چند بازی حساس مثل دربی مسئولان باید با خانوادشون برن تو ورزشگاه بعد نظربدن
در مورد آموزش و پرورش و صدا و سیما تا حدود زیادی حرفش درسته منطقیه
بازرگان چه نسبتی بااسلام اصیل داشته؟
Iran, Islamic Republic of
امروز.داعشی های وطنی طرفدار اندیشه بازرگان و تفکر غربتد
دانشجوی بدبخت
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر. شماکه دم از ازادی بیان و بیان مطالب و بازرگان و طوطی میزنی چرا با دانشجوی کلاست که مخالف نظرت حرف میزنه اون طوربرخورد می کنی....؟!!!
کاکوجویباری
Iran, Islamic Republic of
به عنوان استاد روانشناسی وظیفه دارم اعلام کنم یکی از دلایل خشونت ،بد اخلاقی ،سوئ رفتار در ورزشگاه های ایرانی تک جنسیتی بودن ان است . اجتماع چند ده هزار نفر در محیطی مردانه اثرات سو دارد ....
Iran, Islamic Republic of
بهتره اول روان خودتان را بشناسید !!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به عنوان روانشناس فقط کارشناسی میکنی.به عنوان یه انسان تبعات حرفتم قبول میکنی؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تاریخ مصرف اصلاح طلبان گذشته. زور نزنید.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یعنی زنان ابزاری بشوند برای جلوگیری از مشکلات فرهنگی ورزشگاهها؟!!!! واقعا فکر کرده این حرف رو زده یا از روی باد دل بوده؟!!!