کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

يک بام و دوهواي اعتدال و توسعه

13 آذر 1397 ساعت 9:04

در ترکیب جدید علاوه بر رئیس دفتر ریاست‌جمهوری و یکی از معاونین وی، یک وزیر، چند استاندار و معاون وزیر و استاد دانشگاه هم حضور دارند و طبق اعلام رسمی این حزب، نیم بیشتر را جوانان تشکیل می‌دهند.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه رسالت نوشت: حزب اعتدال و توسعه اين روزها فعاليت هاي خود را پررنگ تر از گذشته آغاز کرده و همين چند وقت پيش و در سکوت خبري ايام اربعين حسيني، انتخابات شوراي مرکزي اين حزب نيز برگزار شد و بار ديگر چهره هاي نام آشناي دولت و ياران نزديک حسن روحاني بر مسندهاي اصلي اعتدال و توسعه تکيه زدند.

از محمد باقر نوبخت و واعظي گرفته تا اکبر ترکان و علي جنتي بار ديگر در جمع بالانشينان اين حزب قرار گرفتند. 

در اين بين اما يکي از مباحث مهمي که در كنگره سراسري حزب اعتدال و توسعه مطرح شد، جوانگرايي و بهره گيري از نيروهاي جوان تر در بدنه اين حزب شد. موضوعي که سبب شد تا درميان اعضاي جديد، فقط يک سوم اعضاي قبلي حضور داشته باشند و دوسوم اعضاي قبلي نيز به دلايل مختلف اعلام کانديداتوري نکردند که از آنها مي‌توان به آقايان محمدخان و نعمت‌زاده و خانم پيشگاهي فرد اشاره کرد.

در ترکيب جديد علاوه بر رئيس دفتر رياست‌جمهوري و يکي از معاونين وي، يک وزير، چند استاندار و معاون وزير و استاد دانشگاه هم حضور دارند و طبق اعلام رسمي اين حزب، نيم بيشتر را جوانان تشکيل مي‌دهند.

نکته جالب توجه اما هم در کنگره سراسري و هم در مباحث مطرح شده در جلسات شوراي مرکزي اين حزب اشاره به نيروهاي جوان و بهره گيري از مشارکت بانوان در اين حزب بود. مسئله اي که در طول مدت يک‌ماه گذشته از سوي محمد باقر نوبخت دبير کل حزب اعتدال و توسعه نيز به آن اشاره شد اما نگاهي به بدنه دولت و چيدمان ترکيب کابينه حسن روحاني در 5 سال گذشته بيانگر عکس اين مسائل مطرح شده است. اپيزود اول- در روزهاي اخير و در شرايطي که قانون منع بکارگيري بازنشستگان موجب شده تا بسياري از معاونان و مسئولان دولتي جاي خود را به نيروهاي جوان تر بدهند، محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهور همچنان به عنوان يک بازنشسته از سمت خود کنار نرفته و حتي در انتظار اخذ مجوز براي ابقا در اين پست است. حال اين سوال پيش مي آيد که چگونه سران حزب اعتدال و توسعه در درون اين حزب بر طبل جوانگرايي مي کوبند اما در بدنه دولت حاضر نيستند مسئوليت هاي 

خود را به جوان تر ها تحويل داده و مدتي را در کنار خانواده سپري کنند؟

اپيزود دوم- اشاره به حضور و مشارکت بانوان در حزب اعتدال و توسعه نيز از جمله رويکردهايي است که گويا نوبخت، واعظي و يارانش براي آينده اين حزب در نظر گرفته اند. اين در حالي است که در ميان وزراي دولت روحاني حتي يک نفر از بانوان نيز حضور ندارد و در شرايطي که پيش از انتخابات رياست جمهوري 96 نيز انتظارات از روحاني براي بهره گيري از بانوان در جمع وزرا بالا رفته بود، رئيس جمهور از اين اقدام صرف نظر کرد و تمام کرسي هاي دولتي را به مردان سپرد.  اپيزود سوم- "يکي از نکات قابل توجه، حضور پررنگ اقوام ايراني در ترکيب جديد است" اين جمله اي بود که به عنوان حسن ختام کنگره سراسري حزب اعتدال و توسعه مطرح شد. بهره گيري از اقوام ايراني در ترکيب اين حزب ادعايي است که در واقعيت شکل و شمايل ديگري دارد.

نگاهي به چارچوب و ساختار دولت روحاني نشان مي دهد بهره گيري از اقوام مختلف نه تنها جزء رويکردهاي دولتي ها نبوده بلکه در جريان انتصابات و تقسيم پست هاي مديريتي، اين شخص محمد باقر نوبخت بوده که بيش از همه به دوستان و همشهري هاي خود توجه کرده و آنها را ولو در پست هاي غير تخصصي هم که شده منصوب کرده است.  اپيزود چهارم- نمونه اي بارز از حضور همشهريان نوبخت در يک پست غير تخصصي را مي توان در سازمان نقشه برداري کشور که زير مجموعه سازمان برنامه و بودجه است پيدا کرد.

جايي که مسعود شفيعي مسئول شاخه جوانان حزب اعتدال و توسعه با مدرک ليسانس کشاورزي آب و فوق ليسانس بين الملل به عنوان رئيس سازمان تخصصي نقشه برداري انتخاب شده و تعجب و اعتراض تعداد زيادي از نيروهاي متخصص اين حوزه را نيز برانگيخت. البته اين اولين و تنها انتصاب حزبي و غير تخصصي نوبخت و يارانش در بدنه دولت نبود و بلافاصله پس از انتصاب شفيعي به عنوان رئيس سازمان نقشه برداري کشور، نوبت به سازمان فضايي کشور رسيد و طي يک انتصاب عجيب، مرتضي براري دبير کل حزب اعتدال و توسعه در امور استان ها به سمت رياست اين سازمان منصوب شد. فردي که دکتراي برق – مخابرات دانشگاه صنعتي اميرکبير را در مدارک تحصيلي خود داشته و فقط به واسطه عضويت در حزب اعتدال و توسعه به اين جايگاه مهم و استراتژيک دست يافت. نمونه هايي از اين دست در حزب اعتدال و توسعه و دولت هاي يازدهم و دوازدهم بسيار است و حالا در شرايطي حزب اعتدال و توسعه مدعي جوانگرايي در جريان خود و همچنين مجموعه کشور شده که در اين مسير روابط فاميلي و انتصابات غير تخصصي جزء برنامه هاي ويژه اين جريان قرار گرفته است.

امیر قربانی 


کد مطلب: 656465

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656465/يک-بام-دوهواي-اعتدال-توسعه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com