جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

همتی سرزده به بازار ارز فردوسی رفت

سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 656443
روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی به شکل غافلگیر‌کننده‌ای از بازار ارز فردوسی بازدید کرد. این در حالی است که در این روز دلار بازار آزاد از نرخ دولتی نیز پایین‌تر آمد.
همتی سرزده به بازار ارز فردوسی رفت
به گزارش جهان نيوز، با حضور عبدالناصر همتی در بازار ارز قیمت‌ها فروکش کرد. همتی دیروز با حضور در خیابان فردوسی به‌صورت سرزده از چند صرافی بازدید کرد و از نزدیک در جریان مراودات بازار آزاد ارز قرار گرفت. اقدام شایسته رئیس کل بانک مرکزی برای حضور در بازار ارز آن‌هم بدون هیچ مقدمه‌ای را باید جزو اولین‌های تاریخ ریاست بانک مرکزی برشمرد.

نکته مهم در حین بازدید همتی از خیابان فردوسی این بود که اکثر صرافی‌های خیابان فردوسی و جمهوری تابلو‌های فروش خود را با قیمت صرافی بانک ملی یکی کردند و به همان قیمت فروش دارند. دلار آزاد هم به نرخ ۱۱‌هزار ۳۵۰ تومان معامله می‌شد که از قیمت ۱۱ هزارو ۶۰۰ تومان صرافی‌ها ارزان‌تر بود.

افت قیمت سکه و ارز
در بازار تهران قیمت سکه طرح جدید ۸۰ هزار تومان و دلار ۲۰۰ تومان کاهش یافت و ۱۱۶۰۰ تومان معامله شد. به گزارش فارس، در معاملات امروز بازار تهران بهای سکه و ارز با افت قیمت روبه‌رو شد. بهای سکه طرح جدید ۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۴۰ هزار تومان، سکه گرمی ۱۴ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۶۰ تومان کاهش داشته است. در بازار ارز، دلار با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت ۱۱۶۰۰ تومان، یورو با افت ۳۵۰ تومانی ۱۳۱۵۰ تومان و درهم با نزول ۴۰ تومانی ۳۱۸۰ تومان به فروش رسید.

قیمت اونس طلا در بازار جهانی طلا با ۷ دلار و ۱۷ سنت افزایش ۱۲۲۹ دلار و ۴۱ سنت درج شد. در شرایطی بازار ارز با کاهش نرخ‌ها همراه شده‌است که در آستانه تحریم‌های ظالمانه امریکا برخی‌ها انتظار داشتند بهای ارز در بازار با جهش قابل‌ملاحظه‌ای همراه شود، اما مدت‌ها است نرخ‌ها تقریباً در کانال مشخصی قرار گرفته‌است، با این حال اگر نرخ دلار و نفت در بودجه سال ۹۸ خیلی تغییر نکند در تثبیت هر چه بیشتر بازار ارز اثر‌گذار خواهد بود. در این میان، بررسی عرضه ارز حاصله از صادرات کالای غیر‌نفتی در بازار داخلی حال چه به شکل فیزیکی چه مبادله، به شکل حواله‌ای می‌تواند وضعیت بازار ارز را هر چه بیشتر تثبیت کند.

دلار عقب‌نشینی کرد
از سوی دیگر دلار در بازار معاملات آسیایی روز دوشنبه تحت‌تأثیر آتش‌بس ۹۰ روزه جنگ تجاری میان ایالات متحده امریکا و چین که دو روز پیش از سوی کاخ سفید اعلام شد، اندکی عقب‌نشینی کرد.

به گزارش «ایسنا»، دو روز پیش کاخ سفید پس از پایان ملاقات رؤسای جمهور ایالات متحده امریکا و چین اعلام کرد که این دو کشور به یک توافق جدیدی مبنی بر به تعویق انداختن سه ماهه تعرفه‌های گمرکی دست یافته‌اند. بدین ترتیب ایالات متحده امریکا به مدت سه ماه از وضع و افزایش تعرفه‌های گمرکی و واردات کالا خودداری خواهد کرد و از طرفی دیگر نیز چین توافق کرد که سطح واردات و خرید و محصولات امریکایی را افزایش داده و تعرفه‌های گمرکی روی کالا و خودرو‌های امریکایی را نیز بردارد.

پیشتر ترامپ اعلام کرده بود که از اول ژانویه سال ۲۰۱۹ (آغاز سال نوی میلادی) قصد دارد روی ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی تعرفه‌های گمرکی و وارداتی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد. در بازار معاملات آسیایی روز دوشنبه، ارز‌های امن همچون دلار امریکا و ین ژاپن با اندکی کاهش ولی در عوض ارز‌های پر ریسک نظیر دلار استرالیا و نیوزلند با ۰/۵ درصد افزایش روبه‌رو شدند. بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار نیز در برابر سایر ارز‌های بزرگ جهان با ۰/۱۳ درصد کاهش در ۹۷/۱۴ واحد ایستاد و معامله شد.

رودریگو کاتریل، تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی ارز در NAB می‌گوید: آتش‌بس ۹۰ روزه جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده امریکا تغییرات و نوسانات بازار‌های جهانی ارز را به سمت و سوی مثبتی هدایت کرده‌است، بنابراین انتظار می‌رود که تقاضا و تمایل سرمایه‌گذاران برای ارز‌های امن نظیر دلار امریکا و ین ژاپن اندکی کمتر شده و به‌جای آن به سمت و سوی ارز‌های پر ریسک‌تری همچون دلار استرالیا و نیوزلند سوق داده شود. دلار هم یک کاهش ۰/۵۴ درصدی در برابر یوآن چین را تجربه کرد که این رقم از اول اکتبر تاکنون کمترین میزان آن بوده‌است.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
براي بعد از بازنشستگي جاي خوبيه