پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۴

این اپلیکشین واسطه خواستگاری و ازدواج می‌شود

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب: 656387
اگر تا قبل از این ریش‌سفیدها و افراد معتمد فامیل، دختران و پسران را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می‌کردند، حالا بعد از سایت‌ها و برنامه‌های مجازی مختلف این بار یک اپلیکیشن تصمیم گرفته واسطه‌گری برای ازدواج را احیا کند.
این اپلیکشین واسطه خواستگاری و ازدواج می‌شود
به گزارش جهان نيوز، وقتی پای حرف مادرها و پدرهایمان بنشینیم یکی از خاطرات مشترکشان از روزهای قبل از ازدواج این است که دختر و پسرهای مجرد در فامیل و دوست و آشنا به‌وسیله ریش‌سفیدهای سرد و گرم چشیده، برای ازدواج به هم معرفی می‌شدند. اکثر خانواده‌ها یکی را می‌شناختند که در «امر خیر» و رساندن جوان به یکدیگر زبانزد بود. «پسرم تازه از سربازی برگشته، دختر آفتاب‌مهتاب‌ندیده سراغ داری؟»، «دختر همسایه ما هم خوب هست ها. خیاطی‌اش حرف ندارد تا دیر نشده برای پسر کوچکت برو خواستگاری» و جملاتی ازاین‌دست نقل محافل بزرگ‌ترها بود تا در ابتدای سن جوانی، دختران و پسرشان را به خانه بخت بفرستند.

کم‌کم خرده‌فرهنگ‌های جدیدی وارد جامعه شد، خانواده‌های گسترده‌ای که در کنار هم زندگی می‌کردند، زندگی‌های جمع‌وجور در خانه‌های کوچک‌تر را ترجیح دادند و دخترها و پسرها خودشان یکدیگر را در دانشگاه و محل کار دیدند و پسندیدند و آرام‌آرام سنت «واسطه‌گری» هم فراموش شد.

اما با اوج گرفتن بحران ازدواج، بالا رفتن سن جوانان دم بخت و حتی قطعی شدن تجرد بین درصدی از افراد خانواده‌ها و مردم یادشان افتاد که آن سنت واسطه‌گری چقدر هم خوب بود و چقدر این روزها جایش خالی است. کم‌کم سایت‌ها و برنامه‌های مختلف برای واسطه شدن ازدواج جوان‌ها پیدا شد که خیلی از آن‌ها یا اصلاً موفق نشدند یا کلاً هدفشان را فراموش کردند به مکانی برای رابطه‌های خارج از ازدواج رسمی تبدیل شدند.

اما یک موسسه مشهد این روزها با ساخت اپلیکیشن «آدم و حوا»، واسطه‌گری برای ازدواج را وارد فاز جدیدی کرده است. آقای محمدحسین بقالان یکی از اعضای هیئت‌مدیره این اپلیکیشن توضیح می‌دهد که «آدم‌وحوا»، قرار است چه طور نقش واسطه‌گرهای زمان قدیم را با یک موبایل و فناوری هوش مصنوعی احیا کنند.

دغدغه ازدواج جوانان را داشتیم
اپلیکیشن «آدم و حوا» درواقع مربوط به مجموعه «راصف» در مشهد است. «راصف» مخفف «رشد اسلامی صنعت و فناوری» است. درواقع کار اصلی در حوزه فنی است.

الآن ما بزرگ‌ترین آموزش آکادمی مجازی کشور و پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی زیادی داریم؛ اما اعضای ما یک دغدغه فرهنگی هم داشتند و به نظرمان یکی از دغدغه‌هایی که باید روز آن کار می‌کردیم بحث ازدواج بود. بهترین نوع وصلت هم طبق فرمایش رهبری «واسطه‌گری» به روش اصیل و سنتی بود.

 از حدود یک سال و نیم پیش تحت حمایت‌های معاونت تبلیغ حوزه علمیه مشهد مخصوصاً «حجت‌الاسلام یادگاری» یک ربات تلگرام برای واسطه‌گری ازدواج به راه افتاد. اما با زمزمه‌های فیلتر تلگرام خیلی سریع کار طراحی یک اپلیکیشن را کلید زدیم. در این مدت توانستیم از خیلی از برنامه‌ها و کارهای مشابهی که برای ازدواج در نهادهای مختلف انجام می‌شود جلو بزنیم و حالا هدفمان این است که با دانشگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه امضا کنیم. مثلاً الآن هر کس از اعضای دانشگاه مالک اشتر یا امام رضا (ع) در مشهد باشد دیگر نیاز به معرف ندارد. جلساتی هم با دانشگاه‌های معروف دیگر هم داریم تا ازدواج‌های دانشجویی خود را در قالب این اپلیکیشن بیاورند و به روند ازدواج دانشجویان کمک کنند.

چه طور با این اپلیکیشن به خواستگاری برویم؟
نحوه کار با اپلیکیشن آدم و حوا به دو صورت است. اول اینکه برای وارد شدن باید اسم و فامیل و یک شماره تلفن بدهید تا کد تأیید دریافت کنید. بعد از ورود به صفحه اصلی لیستی از مشخصات کسانی که فرمشان در سامانه ما تأییدشده می‌بینید اما هیچ‌کدام شماره تلفن ندارند و شما هم دسترسی به آن‌ها نخواهید داشت. برای اینکه هنوز توسط کارشناسان ما تأیید نشده‌اید.

برای اینکه توسط سامانه تأیید بگیرید ما از شما می‌خواهیم که فرمی شامل اطلاعات شخصی، دلایل و معیارهای ازدواج و... پرکنید و در انتهای فرم هم حتماً یک «معرف» به ما معرفی کنید. این معرف باید یکی از اعضای نزدیک خانواده شامل پدر و مادر، خواهر یا برادر باشد که صحت اطلاعات مندرج در فرم را تأیید کند. بعد از تأیید فرم هم باید اطلاعات شما با اسکن‌هایی از کارت ملی، صفحه اول و دوم شناسنامه تکمیل بشود.

در این مرحله اگر فرم شما تأیید نهایی را گرفت، حالا در مرحله‌ای هستید که می‌توانید معیارهای فرد موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید تا اپلیکیشن بر اساس آن جستجو انجام بدهد. بعدازاینکه سامانه به شما فرم‌هایی از افرادی که بیشترین تطابق را با علاقه‌مندی‌های شما دارند، معرفی کرد؛ با انتخاب هرکدام «واسطه‌گری» برای ازدواج شما شروع می‌شود. مشخصات فرد در اختیار شما قرار می‌گیرد و خود شما باید فرآیند خواستگاری به‌صورت سنتی را شروع کنید. اگر خواستگاری به نتیجه رسید که هیچ، اما اگر نرسید باید این فرم را در اپلیکیشن کنار بگذارید و برای فرمی دیگر درخواست واسطه‌گری بدهید.
 
 
در یک سال ۹۶ ازدواج داشتیم
تابه‌حال ۱۰۰ هزار مورد درخواست وساطت در اپلیکیشن «آدم و حوا» ثبت‌شده است. حدود هزار مورد خواستگاری به روش سنتی انجام‌شده است و از این تعداد ۹۶ ازدواج موفق هم اتفاق افتاده است. البته ما الزامی برای اینکه خواستگاری‌های موفق به ما گزارش بشود نداریم، برای همین هم از نتیجه خیلی از خواستگاری‌ها بی‌خبریم.

از آن‌طرف یکی از ایرادات فعلی اپلیکیشن این است که کسانی که معرفی غیر از دانشگاه دارند وقتی تأیید فرم خود اظهاری‌شان را می‌گیرند با انبوهی از برگه‌ها مواجه می‌شوند که ممکن است چه خانم چه آقا را دچار شک و تردید و البته تنوع‌طلبی کند.

افراد فرم‌ها را باهم مقایسه می‌کنند یا می‌گویند بگذار چند وقت بعد اقدام کنم شاید فرم بهتری در نمایه من آمد! این‌ها درست نیست و ما هم متوجه این آسیب تنوع‌طلبی هستیم. برای همین هم در بخش معرفان دانشگاهی بعد از تأیید فرم توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی فقط فرم‌هایی که بیشترین تطبیق را با علاقه‌مندی‌های متقاضی دارند با او نشان داده می‌شود نه همه هزاران فرم در دسترس که ممکن است بخشی از علاقه‌مندی‌های او را داشته باشد و بخشی دیگر را هم نداشته باشند. این کار را خود سامانه با توجه به تست شخصیت سنجی که قرار است به‌زودی ارائه بشود و از روی علاقه‌مندی‌های شما انجام می‌دهد. ظرف یک ماه آینده قرار است این موضوع برای کسانی که معرف عادی هم دارند رعایت بشود.

خواستگاری سنتی وظیفه خانواده‌هاست
وقتی شما می‌خواهید در سامانه ما فرمی را ارسال کنید، قوانینی برای شما نمایش داده می‌شود و در صورت پذیرش آن‌ها قادر به ارسال فرم خواهید بود. این فرم را پلیس فتا تهیه‌کرده و در آن گفته‌شده که تحقیقات به عهده خود طرفین است، اگر قبل، در حین و یا بعد از خواستگاری مشکلی پیش آمد به اعضای اداره‌کننده اپلیکیشن ارتباطی ندارد و... .

در تمام این حدود ۱۰۰ ازدواجی که از مرحله خواستگاری گذشته است تنها یک مورد بوده است که خانواده آقاپسر، موسسه ما را برای یکی از عیوبی که دخترخانم داشت و اظهارنشده بود مقصر دانستند. البته آن‌هم به کمک مشاوران ما حل‌وفصل شد. در حال حاضر به‌جز تیم فنی، دفتر مشهد ما سی نفر نیرو دارد. آقایانی از حوزه علمیه مشهد مثل حجت‌الاسلام یادگاری، حجت‌الاسلام ستاری، حاج‌آقا رستگاری و... ما را حمایت و به کار ما نظارت می‌کنند. بیست نفر نیرو هم در دفتر تهران ما مشغول به کار هستند. بین این افراد مشاوران و روان‌شناسی هم داریم که هم به ما اداره‌کنندگان اپلیکیشن مشاوره می‌دهند و هم برای طراحی سؤالات و ارتباط فرم افراد با یکدیگر همکاری می‌کنند.
 

از طلاب شروع کردیم تا حواشی کمتری داشته باشیم
خیلی‌ها از ما می‌پرسند چرا اکثر فرم‌هایی که در اپلیکیشن قابل‌رؤیت است مربوط به طلاب است. باید بگویم هر سیستمی که بکر است و تجربه نشده، باید تست بشود تا ایراداتش پیدا بشود. درواقع کاری که ما داریم انجام می‌دهیم کار حساسی است به همین خاطر وقتی این سیستم را به راه انداختیم حس کردیم قشری که ممکن است کمتر این سیستم را چالش بکشند و کمتر با آن‌ها درگیر حواشی بشویم قشر طلاب هستند. برای همین هم این اپلیکیشن بیشتر بین قشر طلاب رشد پیدا کرد تا به‌قول‌معروف پا بگیرد. درواقع خود طلاب هم این اپلیکیشن را بین خودشان پخش کردند.

الآن نسبت طلابی که در این سامانه متقاضی ازدواج هستند در مقایسه با افراد دیگر، ۷۰ درصد به ۳۰ درصد است اما نمودارهای ما نشان می‌دهد که با توجه به رونمایی‌هایی که دانشگاه‌ها از اپلیکیشن«آدم و حوا» داشته‌اند، تعداد افراد غیر طلبه در سیستم در حال رشد است.

یکی از دلایلی هم که تابه‌حال زیاد برای اپلیکیشن تبلیغات نکرده‌ایم همین است.

بااینکه یک تیم هشت‌نفره فنی روی اپلیکیشن ما کار می‌کند و برنامه تا یک سال آینده آن‌هم چیده شده است اما به خاطر نو بودن این کار ما کمی باملاحظه و آهسته و پیوسته در مسیر معرفی آن حرکت کرده‌ایم تا اگر اپلیکیشن اشتباه و مشکلی دارد و یا مخاطره‌ای هست که ما آن را پیش‌بینی نکرده‌ایم قبل از فراگیر شدن زیاد اپلیکیشن آن را پیدا و رفع کنیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مالک
Iran, Islamic Republic of
آقا 21؟؟؟؟؟


داداش اینجا ایرانه آقا 41 به زور میتونه ازدواج کنه چه برسه 21؟؟؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
چرا مردم بايد اطلاعات شخصي خودشون را بدن به ديگراني كه اصلا معلوم نيست كي هستن با اين همه جاسوس و نفوذي در كشور !!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
بسیار حرکت مثبتی هست و انشالله که رواج پیدا کند. زمانه الان نیاز به استفاده از چنین بسترهایی داره.
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
سلام ایام بکام
ممنون بابت سایت ازدواج ...!!!