کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شخصی‌های زیان‌آور

12 آذر 1397 ساعت 16:10

بر خلاف تصور خیلی‌ها استفاده از خودروی شخصی برای ترددهای روزانه هزینه سنگینی دارد تا آن‌ جا که استفاده از تاکسی‌های آنلاین نسبت به خودروهای شخصی به مراتب به صرفه‌تر است!


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه شهروند، اگر فرض بگیریم که شما یک خودروی ٢٠٦ تیپ دو و تازه نفس در اختیار دارید که دائم شما را به تعمیرگاه نمی‌کشاند، برای رفت و آمد به یک مسیر ثابت حداقل چیزی حدود ١٣,٥‌میلیون تومان درسال هزینه می‌کنید. این رقم برای تاکسی‌های آنلاین حدود ٨‌میلیون تومان است و با وسایل حمل‌ونقل عمومی تنها حدود ٢.٥‌میلیون تومان هزینه می‌پردازید. اگر بخواهیم زمانی را که با خودروی شخصی و تاکسی‌های آنلاین در ترافیک تهران از دست می‌دهید، به این هزینه‌ها اضافه کنیم، به راحتی متوجه می‌شوید که استفاده از خودروی شخصی در تهران بیشتر از آن‌چه تصور می‌کنید، به زیانتان است.

هزینه‌های یک ساله خودروی شخصی
برای نگهداری خودرو در یک سال باید موارد متعددی را در نظر گرفت. نخستین موضوعی که به ذهن خطور می‌کند و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بیمه است اعم از شخص ثالث و بدنه، اما بیمه برای مصرف‌کننده چقدر هزینه دارد؟

هزینه بیمه شخص ثالث برای یک خودروی ٢٠٦ صفر کیلومتر امسال حدود ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان بوده است. اگر بخواهیم عمر خودرو را زیر ٧‌سال در نظر بگیریم و برای خودرو تخفیفی تا ٦‌سال قایل شویم هزینه بیمه تقریبا تا یک‌میلیون و ٥٠٠- ٦٠٠‌هزار تومان کاهش دارد. ما در این‌جا میانگین را ٢‌میلیون تومان فرض می‌کنیم.

شرکت‌های بیمه‌ای هزینه‌ای که برای بیمه بدنه خودرو با پوشش بیمه‌ای متعارف قرار داده‌اند بین ٤٠٠ تا ٧٠٠‌هزار تومان است. ما در این‌جا میانگین را ٥٠٠‌هزار تومان در نظر می‌گیریم.

به لیست هزینه‌های خودرویتان هزینه‌هایی چون عوارض و خلافی، تعمیر و در برخی موارد تصادف را هم در نظر بگیرید.  ما در این‌جا فرض می‌کنیم تصادفی در سال نخواهید داشت و یک راننده تقریبا قانونمند هستید. هزینه عوارض خودرو چیزی بین ٥٠ تا ٦٠‌هزار تومان برای خودروی ٢٠٦ است. میزان خلافی خودرویتان را هم ٣٠٠ هزارتومان در سال در نظر می‌گیریم.

فرض می‌کنیم خودرویتان هیچ مشکل فنی هم ندارد و برای نگهداری آن هزینه تعویض روغن و فیلترها، ضدیخ و سرویس سالانه و تعمیرات جزیی را انجام می‌دهید. برای مجموع این موارد ٥٠٠‌هزار تومان هزینه سالانه در نظر می‌گیریم.

اگر فرض کنیم که شما در ماه ٢ باک ٥٠ لیتری بنزین مصرف می‌کنید، در ماه ١٠٠ لیتر می‌شود که با احتساب قیمت لیتری ١٠٠٠ تومان بنزین، در واقع ماهانه ١٠٠‌هزار تومان هزینه بنزین شما می‌شود. در سال هزینه بنزین شما با این میزان مصرف یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان می‌شود.حالا بیایید فهرست این هزینه را جمع بزنیم. مجموع این هزینه‌ها چیزی حدود ٤‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان می‌شود.

سود بانکی پول خودرویتان چقدر می‌شود؟
هزینه‌ای که برای خرید خودرویتان انجام می‌دهید، سرمایه‌گذاری نیست. زیرا به‌ طور معمول با استهلاک خودرو و افت مدل آن از قیمت آن کاسته می‌شود. اگر بخواهیم پول خرید خودرو را به چشم سرمایه در نظر بگیریم و آن را در بانک سپرده‌گذاری کنیم، ببینیم با خرید خودرو چه سودی را سالانه از دست می‌دهید. اکنون با در نظر گرفتن اینکه قیمت یک دستگاه پژو  ٢٠٦ تیپ دو حدود ٦٠‌میلیون تومان است، اگر بخواهیم این مبلغ را با سود قانونی ١٥‌درصد در یک حساب سپرده یک ساله بخوابانیم، سودی که به آن تعلق می‌گیرد، چقدر است؟  سود این میزان پول در سال حدود ٩‌میلیون تومان است. در واقع شما با خرید یک خودرو ٢٠٦ سالانه ٩‌میلیون تومان سود بانکی را هم از دست می‌دهید.

در مجموع اگر بخواهیم سود بانکی خواب سرمایه و هزینه‌های استفاده از خودرو را در نظر بگیریم، سالانه چیزی حدود ١٣‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان هزینه رفت و آمد با خودروی شخصی‌تان می‌شود.

هزینه استفاده از تاکسی‌های آنلاین کمتر از خودروی شخصی
حالا فرض کنیم می‌خواهیم از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا تاکسی‌های آنلاین استفاده کنیم. در این صورت هزینه‌های رفت و آمدمان چقدر می‌شود. اگر  از مرکز شهر مثلا خیابان انقلاب به سمت صادقیه برویم، کرایه تاکسی های آنلاین به‌طور میانگین در این مسیر چیزی حدود ١٠ تا ١٢‌هزار تومان است. اگر مسیر را رفت و برگشت در نظر بگیریم، روزانه حدود ٢٢‌هزار تومان برای رفت و برگشتتان در نظر بگیرید، ماهانه حدود ٦٦٠‌هزار تومان و سالانه ٧‌میلیون و ٩٢٠‌هزار تومان هزینه رفت و برگشتتان با تاکسی‌های آنلاین در یک مسیر ثابت است.

وسایل حمل‌ونقل عمومی کم هزینه‌ترین مدل تردد
فرض کنیم مسیر انقلاب تا صادقیه را با وسیله نقلیه عمومی طی کنیم. اگر از مبدأ تا ایستگاه مترو با یک کورس تاکسی برویم هزینه یک کورس تاکسی در حال حاضر ١٢٠٠ تومان در تهران است. قیمت بلیت تک سفره مترو ١٠٠٠ تومان است که اگر از بلیت‌های اعتباری استفاده کنید قیمت برایتان کمتر تمام می‌شود. ما مبلغ را همان ١٠٠٠ تومان در نظر می‌گیریم. فرض کنید بعد از پیاده شدن در انقلاب ناچارید تا مقصد یک کورس دیگر تاکسی سوار شوید. برای این مسأله هم ١٢٠٠ تومان در نظر بگیرید.

در مجموع کرایه رفت با وسایل حمل‌ونقل عمومی ٣٤٠٠ تومان تمام می‌شود. برای مسیر رفت و برگشت روزانه این عدد ٦٨٠٠ تومان تمام می‌شود که در ماه حدود ٢٠٤‌هزار تومان و درسال ٢‌میلیون و ٤٥٠‌هزار تومان برایتان هزینه دارد. در واقع هزینه رفت و آمد به یک مسیر ثابت در تهران با مترو حدود ٢‌میلیون و ٤٥٠‌هزار تومان درسال می‌شود. گفتنی است هزینه حمل‌ونقل با اتوبوس‌های شهری در تهران تقریبا مشابه مترو است.

یک پنجم خودروهای ایران در خیابان‌های تهران
حالا در شرایطی که چند دو دوتا ساده نشان می‌دهد که استفاده از خودروهای شخصی در تردد روزانه نه به نفع اقتصاد خانواده‌هاست و نه به نفع اقتصاد ملی، با این وجود استفاده از خودروی شخصی در تردد ایرانی‌ها نسبت به تمام مدل‌های حمل‌ونقل می‌چربد و حتی استفاده از سایر وسیله‌های حمل‌ونقل به‌ویژه در سفرهای بین شهری را از مزیت اقتصادی انداخته است. به گونه‌ای که راه آهن و سازمان راهداری و حتی سازمان هواپیمایی از ریزش سالانه مسافرانشان گزارش‌های متعددی منتشر کرده‌اند. آمار  و ارقام رسمی نشان می‌دهد ٢٠‌میلیون خودروی پلاک شده در کشور وجود دارد. البته جالب است بدانیم از این تعداد خودروی پلاک شده یک پنجم آن معادل ٤میلیون خودرو، سهم شهر تهران است.

البته بر اساس آمار بانک مرکزی درسال ١٣٩٦ از نظر لوازم زندگی ٤٩,٤‌درصد خانوارها از خودروی شخصی، ١٦‌درصد از موتور سیکلت و ١٣.١‌درصد از دوچرخه، استفاده کرده‌اند. بر پایه این گزارش، حمل‌ونقل با رقم ٤٤‌میلیون و ٦٤١‌هزار و ١٥٦ ریال ١٠.٦‌درصد و کالا و خدمات متفرقه نیز با ٣٤‌میلیون و ٥٩٢‌هزار ریال، ٨.٢‌درصد مخارج‌سال گذشته یک خانوار شهری کشور را تشکیل داده است.

سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم دیروز در یک همایش ریلی  با اشاره به آلودگی هوای تهران و امکان کاهش این میزان آلودگی گفته است: «در حال حاضر ١٠٠‌میلیارد نفر سفر حومه‌ای وجود دارد که ٤٠میلیارد نفر سفر آن در کریدورهایی که ریل وجود دارد قابل انجام است حال این‌که سهم ریل از سفرهای حومه‌ای متاسفانه زیر ٥‌درصد است.» معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «٣٠‌درصد ورود و خروج خودروها به تهران متعلق به آمار خودروهای حومه‌ای هستند که اگر موفق شویم این میزان را به ریل منتقل کنیم سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت.»


کد مطلب: 656368

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656368/شخصی-های-زیان-آور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com