کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حواشی پیرامون زنان فراکسیون امید؛

نماینده مجلس یا سوژه‌های طنز مردم!/ زنان اصلاح‌طلب با شان نمایندگی مجلس چه کردند؟

12 آذر 1397 ساعت 16:13

زنان اصلاح طلب مجلس دهم در بسیاری از فعالیت‌های خود جنجال ایجاد کرده و مایه طنز و شوخی افکارعمومی را فراهم کرده است.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: مجلس دهم یکی از مجالسی است که درباره عملکرد آن انتقادات بسیاری وجود دارد. مجلسی که در آن بار حضور جریان سیاسی بیشتر است و اکثریت نسبی در مجلس به واسطه این موضوع وجود دارد. اصلاح طلبان که تمامی کرسی‌های نمایندگی شهر تهران را در دست دارند از این اکثریت نسبی برخوردارند. البته این جریان سیاسی در مجلس با ریزش هم روبرو شده است اما آنچه در مجلس خصوصا در زمینه عملکرد فراکسیون امید صورت می گیرد، نوعی سیاست ابلاغی است. سیاستی که هم از مطالبات عمومی جامعه فاصله دارد و هم اینکه سیاست زدگی و منویات جناحی بر مطالبات واقعی جامعه در آن می چربد.

اصلاح طلبان لااقل در شعار از حضور زنان در پست های مدیریتی و فضای سیاسی استقبال می کنند. یکی از مواردی که حضور زنان اصلاح طلب در آن به وضوح احساس می شود، مجلس شورای اسلامی است. اما سوال اینجاست که نمایندگان زن اصلاح طلب چه عملکردی از خود تا به اینجا نشان داده اند. خصوصا آنکه وقتی آمار نشان می دهد، در بین دوره های ده گانه مجلس، بیشترین امار حضور نمانیدگان زن در مجلس مربوط به دوره جاری یعنی مجلس دهم با 14 نماینده است که 9 نفر آنها منتخبان مردم تهران هستند.

این روزها ماجرای سخنان قابل تامل «پروانه سلحشوری» نقل محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی شده است. براساس آنچه خبرگزاری دولتی ایسنا به نقل از وی منتشر کرده او با ابراز این عقیده که «همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود» افزود: «ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد.»

سلحشوری در ابتدای تشکیل مجلس دهم نیز در مصاحبه با یک خبرنگار ایتالیایی درباره اینکه آیا روزی حجاب در ایران اختیاری می شود، بیان کرده بود: « بله، البته. این بخشی از روند پیشرفت و توسعه است.»

این نماینده اصلاح طلب همچنین به واسطه نطق و دفاعیه‌ای که‌ از وزیر ورزش داشت در شبکه های اجتماعی جنجال ایجاد کرد. فقط کافی است در گوگل این اصطلاح  که «آیا برای شما کافی نیست ...» را جستجو کنید تا انواع طنزهای افکارعمومی در شبکه اجتماعی در واکنش به این سخنان را مشاهده نمایید.

همچنین نمایندگان زن اصلاح طلب در طول مدت تشکیل مجلس دهم سعی کرد‌ه‌اند خود را مطالبه گر و دغدغه مند حوزه زنان نشان دهند. اما این روند به تقلیل و دستکاری مطالبات واقعی زنان منجر شده است، به طوری که ورزشگاه رفتن دختران به عنوان خواسته اول این روزهای آنان تبدیل شده است. بحث توانمند سازی زنان از جمله مواردی است که در هر کشور در حال توسعه و پیشرفته ای انجام می پذیرد اما اینکه چطور باید بانوان را توانمند ساخت، موضوع اصلی است.

«طیبه سیاوشی» یکی از نمایندگانی است که اولویت‌ها را حتی برای این منظور جابه جا می کند. وی در این باره چندی پیش در مصاحبه را روزنامه اصلاح طلب قانون گفت: «ما به عنوان نمایندگان مجلس نباید فقط دغدغه‌های زنان سرپرست خانوار را ببینیم. باید دغدغه‌های دختران جوان را نیز لحاظ کنیم... منتقدان حضور زنان در ورزشگاه‌ها اطمینان داشته باشند که با ورود بانوان به اماکن ورزشی، فسادی رخ نمی‌دهد.»

وی می افزاید: «برخی به صورت مداوم به من انتقاد می‌کنند که اولویت زنان ایرانی حضور در ورزشگاه‌ها نیستچرا آن افراد تصور می‌کنند که پرشدن اوقات فراغت، اولویت مردم نیست؟ چرا فکر می‌کنند اگر ۱۰۰ هزار تومان به حقوق مردم اضافه شود، تمام مشکلات حل می‌شود؟ مردم تنها دغدغه‌شان پول نیست.»

سیاوشی نماینده ای است که موضوع جنجالی و فیک «سربازی دختران» را مطرح کرد. این موضوع حتی در شبکه های اجتماعی به طنز گرفته شد.

سیاوشی با تاکید بر اینکه هنوز ابعاد این طرح مشخص نشده، ولی می‌توان گفت که قرار نیست دختران در خدمت سربازی اسلحه به دست بگیرند گفت:«این طرح هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و مشخص است که اطلاع دقیقی از آن نداشته باشیم. لازم به ذکر است که این طرح هنوز برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس نیامده است، اما آنچه مسلم است قرار نیست دختران در بخش نظامی حضور داشته باشند و برای عملیات نظامی آماده شوند. به نظر باید از دختران در مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین رویکرد نرم افزاری استفاده شود. جزئیات این طرح به صورت کامل مطرح نشده، ولی آنچه مشخص است دختران در طول خدمت سربازی اسلحه به دست نخواهند گرفت.»

این حاشیه‌ها ادامه داشت تا «سردار موسی کمالی»، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح آبی بر آتش جنجال سربازی رفتن دختران ریخت و بیان کرد: «طرح این مسئله شبیه یک شوخی است و ستاد کل هیچ برنامه‌ای برای سربازی دختران ندارد.»

اقدام نادر «فاطمه حسینی» فرزند صفدر حسینی مدیر نجومی بگیر در صحن علنی مجلس هم از جمله فعالیت‌های خاص زنان اصلاح‌طلب بود. درحالی که «محمود واعظی» وزیر وقت ارتباطات در مجلس حضور داشت و دستورکار مجلس رسیدگی به موضوعات مربوط به این وزارتخانه بود به یکباره فاطمه حسینی بدون توجه به دستور کار مجلس اقدام به بیانیه خوانی در حمایت از موارد مالی خانواده خود کرد. علی مطهری که هدایت این جلسه را بر عهده داشت چندین بار به وی درباره گرفتن وقت مجلس تذکر داد اما میکروفن حسینی خاموش نشد تا او تمامی متن بیانیه خود را بخواند.

بعد از این اظهارات نیز جنجالی در شبکه های اجتماعی بوجود آمد. مطالب طنز و جدی در هم آمیخته شد تا واکنشی به این بیانیه خوانی نماینده جوان اصلاح طلب صورت گیرد.

جنجال و طنز حاصل بسیاری از فعالیت‌ها و سخنان زنان نماینده اصلاح طلب در مجلس بوده است. هر چند خود اصلاح طلبان نیز نمایندگان خود را چندان سطح بالا نمی بینند و با الفاظی چون «دسته چندمی‌ها» از آنها یاد می کنند. به نظر می رسد که افعال نمایندگان اصلاح طلب بیشتر بیشتر ابلاغی و دستوری است و نمایندگان زن اصلاح طلب فعالیت چشمگیری از خود به نمایش نگذاشته‌اند اما در همین موارد نیز چالش‌هایی که ایجاد شده بیشتر واکنش طنز افکارعمومی را ایجاد کرده است.


کد مطلب: 656242

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656242/نماینده-مجلس-یا-سوژه-های-طنز-مردم-زنان-اصلاح-طلب-شان-نمایندگی-کردند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com