کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همزمان با ناامیدی از عملکرد دولت و شورای شهر تهران

دعوای جدید اصلاح‌طلبان برای ماندن و یا نماندن در نظام!

12 آذر 1397 ساعت 12:15

سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره اظهارات اخیر حجاریان گفته است که برای من باور کردنی نیست که حجاریان دوباره حرف از خروج از حاکمیت می زنند. اگر طالب خروج از حاکمیت بودند چرا دوباره در انتخابات مجلس هفتم شرکت کرده و آن همه رد صلاحیت شدند و این همه هزینه وارد شد.


گروه سیاسی جهان نیوز: اصلاح طلبان همزمان با ناامیدی از عملکرد دولت،شورای شهر تهران و فراکسیون امید در مجلس و قطعی شدن علائم شکست در انتخابات آتی یکبار دیگر بحث خروج دوباره و یا ماندن در جمهوری اسلامی و تحریم انتخابات را مورد بحث قرار داده اند!

به گزارش جهان نیوز، سعید حجاریان است در گفت و گو با تارنمای «مشق نو» گفته است: «انتخابات، به معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات، صدقه بگیر نیست و اگر مکنت دارد باید با اتکا بر آن به بازار سیاست برود. اگر پول بازار سیاست را نداشتیم باید بکوشیم آن را کسب کنیم نه آن که به هر بُنجُلی تن دهیم.»

پرواضح است که اظهارات اخیر حجاریان بیش از آنکه نشانه عبور اصلاحات از انتخابات در کشور است، نشانه ناامیدی کم سابقه از شکست در انتخابات آینده است.

این در حالیست که امثال همین حجاریان در انتخابات گذشته حتی در صورت نداشتن کاندیدا اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری و یا گزینه های حداقلی برای مجلس بر حضور و مشارکت در انتخابات تاکید ویژه ای داشته است.

به اعتقاد برخی از اصلاح طلبان با توجه به عملکرد ضعیف دولت و شورای شهر تهران و همچنین فراکسیون امید در مجلس، پیروزی در انتخابات آتی در مجلس و ریاست جمهوری کاملا منتفی است.

همچنانکه اخیرا کرباسچی نیز گفته است: همین الان وقتی خود ما معتقدیم که مجلس، شورای شهر و دولت بد عمل کرده‌اند، چه توقعی باید از مردم داشته باشیم که دوباره به ما رای دهند؟! در حال حاضر اگر خود را جای یک شهروند بگذاریم، هیچ حجتی برای رای دادن مجدد به اصلاح‌طلبان وجود ندارد.

سخنگوی حزب کروبی: سخنان حجاریان باورکردنی نیست
در همین حال، سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره اظهارات اخیر حجاریان گفته است که برای من باور کردنی نیست که حجاریان دوباره حرف از خروج از حاکمیت می زنند. اگر طالب خروج از حاکمیت بودند چرا دوباره در انتخابات مجلس هفتم شرکت کرده و آن همه رد صلاحیت شدند و این همه هزینه وارد شد.

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفتگو با نامه نیوز از سایت های حامی دولت گفته است: درست است که ما نمی توانیم به اندازه کافی و با همه توانمندی های خود در قدرت حضور داشته باشیم اما می توانیم مانع به قدرت رسیدن تندروها شود. این اثری بود که اصلاح طلبان به ویژه بعد از سال 92 گذاشتند.توجه داشته باشید که در عالم سیاست همه چیز سیاه و سفید یا صفر و صد نیست.

وی تصریح کرد: من فکر میکنم که سخن آقای حجاریان مثل همان سخنان این دسته از سیاستمداران جریان اصلاحات است که در سال 82 یا 81 تئوری خروج از حاکمیت را مطرح کردند و دیدیم که در نتیجه آن اقدام یک به یک قوایی که در اختیار داشتیم را واگذار کردیم.به نظر من منحنی رشد اصلاح طلبان در قدرت از سال 92 به بعد افزایش پیدا کرده است و این رویه باید با عقلانیت ادامه یابد. به جای اینکه مجدد بر طبل تئوری خروج از حاکمیت بکوبیم باید به اعتمادسازی پرداخته و به مطالبات مردم پاسخ دهیم. باید هم مردم را پشت سر خود نگاه داریم و هم حاکمیت را وادار کنیم که به قانون تن دهد. به جز این راهی برای عبور دادن افراد بیشتر از فیلتر شورای نگهبان نداریم.

سخنگوی حزب کروبی در پاسخ به این سوال که در ماه های اخیر مخصوصا شاهد افزایش ناامیدی و نارضایتی در جامعه هستیم. علت اصلی این نارضایتی هم عدم موفقیت دولت مورد حمایت اصلاح طلبان. مجلس تقریبا پاک شده از نیروهای تندرو و شورای شهر کاملا اصلاح طلب است. فکر میکنید شرایط فعلی نمی تواند دلیل تاکید برخی از اصلاح طلبان بر کنار کشیدن از انتخابات و به تعبیر آقای حجاریان گدایی نکردن قدرت باشد؟، نیز گفته است: وضعیت فعلی از ابتدا روشن بود. بنابراین آقای حجاریان و یک سری از دوستان باید سال 92 این حرف را می زدند . چرا امروز می زنند؟ چرا در انتخابات 92 که اصلاح طلبان از آن همه حوادث خارج شده و صدمه سنگینی دیده بودند این حرف ها را نزدند. وقتی که نامزد خودمان یعنی آقای عارف را کنار کشیده و به جای او از روحانی حمایت کردیم چرا سکوت کردند؟ آقای حجاریان و دوستانشان چرا نخواستند که آقای عارف که معاون اول آقای خاتمی و اصلاح طلب بود در صحنه بماند ؟

وی می افزاید: فکر میکنم دوستان ما الان مجدد به تسلسل باطل افتاده و می خواهند راه آزموده را دوباره بیازمایند. این حتما منجر به اتلاف منابع در حوزه اصلاح طلبی و در حوزه ملی خواهد شد. برای من باور کردنی نیست که دوباره حرف از خروج از حاکمیت می زنند. اگر طالب خروج از حاکمیت بودند چرا دوباره در انتخابات مجلس هفتم شرکت کرده و آن همه رد صلاحیت شدند و این همه هزینه وارد شد.

وی همچنین تصریح می کند: به نظر من کنار کشیدن از انتخابات مجددا قهقرا اصلاح طلبان را در پیش خواهد داشت. مثل اینکه برخی اصلاح طبان اساسا وظیفه دارند که هر وقت جریان اصلاحات خواست اوج بگیرند، مانع پرواز شوند زیرا خودشان نمی توانند در قدرت باشند. من خود از آن دسته افرادی هستم که در قدرت جایی ندارم و به دلایلی که مشخص است، در قدرت نخواهم بود اما به عنوان یک سرباز کوچک در جریان اصلاح طلبی معتقد هستم که باید مسیر 92 را ادامه دهیم و به اهداف آرمانی خود دست یابیم.


با توجه به اینکه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال96 مرزبندی اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان شکل پررنگ‌تری به خود گرفت و عملا فاصله ایجاد شد آیا شرایط برای ائتلاف مجدد بین اصلاح‌طلبان و اعتدال گرایان در دو انتخابات آینده وجود خواهد داشت؟ این ائتلاف مستلزم چه ضروریاتی است؟

عطریانفر: استراتژی اصلاح‌طلبان باید این باشد که با صندوق‌های رأی قهر نکنند
در همین حال محمد عطریانفر از اعضای شورای مرکزی کارگزاران نیز معتقد است:در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان دو راه بیشتر پیش روی خود نمی‌بینند و راه سومی وجود ندارد. نخست اینکه اصلاح‌طلبان هیچ گاه نبايد با صندوق‌های رأی قهر کنند و همواره و تحت هر شرایطی در صحنه بايد باقی بمانند و دوم اینکه اگر احساس کنند که حتی قدرت تأثیرگذاری اندکی نیز نخواهند داشت سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه را تعطیل کنند و خانه‌نشین شوند. البته این خانه‌نشین شدن نیز در دو حالت خود را نشان خواهد داد. نخست رویکرد منفعلانه و فاصله گرفتن از فضای سیاسی و دوم رویکرد ساختارشکنانه که هر دو قابل قبول نیست. بنده معتقدم استراتژی اصلاح‌طلبان باید این باشد که با صندوق‌های رأی قهر نکنند. اگر این رویکرد را باور داشته باشیم باید به دنبال استفاده از بهترین نیروهای خود برای انتخابات آینده باشیم. عقل سیاسی حکم می‌کند جریان اصلاحات در مرحله نخست به دنبال استفاده از نیروهای ممتاز خود برای انتخابات باشد. با این وجود اگر چنین فضایی برای اصلاح‌طلبان مهیا نبود باید به سمت نسبی‌گرایی حرکت کند و در بزنگاه‌های کلیدی دست به انتخاب بزند. این اتفاق در سال92 رخ داد و جریان اصلاحات پس از ردصلاحیت گزینه اصلی خود که آیت‌ا... هاشمی بود و کناره گیری آقای عارف تصمیم گرفت از آقای روحانی به عنوان یک اصولگرای معتدل حمایت کند.

عارف و جهانگیری گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات آتی
 در همین حال، مشاور ارشد خاتمی درباره انتخابات آتی با بیان اینکه احتمال قوی برای حضور محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد اظهار داشت: محمدرضا عارف و هم جهانگیری می‌دانند برای حضور در انتخابات باید در یک پروسه تصمیم گیری شرکت کنند و قطعاً و نهایتا یک نامزد در انتخابات از میان آنها حضور پیدا خواهد کرد.

ناصری به سایت اصلاح طلب انتخاب گفته است: قطعاً هر دو نامزد به عنوان دو اصلاح‌طلب در انتخابات حضور پیدا نخواهند کرد و این فقط در خصوص جهانگیری و عارف نیست و در مورد دیگر اصلاح‌طلبان هم این موضوع صادق است اصلاح‌طلبان در صورت به اجماع رسیدن توسط شورای عالی سیاستگذاری و هسته مرکزی اصلاحات در انتخابات آینده فقط با یک نامزد شرکت خواهند کرد ‌.


کد مطلب: 656215

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656215/دعوای-جدید-اصلاح-طلبان-ماندن-یا-نماندن-نظام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com