کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتکار:

وظیفه مردان است در خانه‌داری و بچه‌داری کمک کنند

11 آذر 1397 ساعت 15:47

باید سهم مسئولیت مردان در خانواده بیشتر شده و اگر زنی قرار است در اجتماع نیز نقش داشته باشد، مردان نیز در خانه‌داری، بچه‌داری و ... کمک کنند.


گروه جامعه جهان نیوز: معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفته است: «باید سهم مسئولیت مردان در خانواده بیشتر شده و اگر زنی قرار است در اجتماع نیز نقش داشته باشد، مردان نیز در خانه‌داری، بچه‌داری و... کمک کنند و این را از سر لطف ندانند، بلکه این وظیفه‌ مردان است.»

بخش های مهم اظهارات ابتکار در گفتگو با ایلنا را در ادامه خواهید خواند:

*بسیاری از آسیب‌‌هایی که در حوزه زنان در دولت‌ نهم و دهم وارد شد، قابل جبران نیست.

*قرار نیست، همه فشارها در خانواده روی زن باشد. در کنار اینکه مرد باید در خانواده به زن کمک کند، بخش‌های حقوقی و اقتصادی دولت نیز باید بتواند برای نقش‌های همسری و مادری مانند سایر کشورها امتیازاتی را در نظر بگیرند و اگر زنی قصد دارد، نقش اجتماعی را در کنار نقش مادری و همسری ایفا کند، بداند که در کنار نقش اجتماعی یک نقش مهم اقتصادی و اجتماعی دیگر را هم دارد و آن مادری است و غیر از اینکه مادری یک انتخاب فردی و یک نقش خانوادگی است یک نقش اقتصادی و اجتماعی نیز هست، چراکه فرزندآوری در دنیا یک نقش مهم در اقتصاد و اجتماع دارد و اکثر کشورهای پیشرفته دنیا معتقدند، زنی که فرزندی را به دنیا می‌آورد؛ بخش و سهمی از مسئولیت اجتماعی خود را در منزل ایفا می‌کند.

*باید برای زنانی که در خانواده نقش مادری برعهده دارند، حقوق در نظر گرفته شود. در سال ۹۵ در پژوهشی کار خانگی زنان شامل همسرداری، خانه‌داری، فرزندداری و ... ارزشگذاری شد. براساس این پژوهش بیش از ۲۲ درصد از تولید ناخالص ملی ارزش کار خانگی زنان در ایران است و این غیر از مشاغل خانگی است

*زنان چه در جامعه و چه در نقش خانوادگی و مادری در اقتصاد ملی ایران سهم دارند، بنابراین باید این موضوع را به رسمیت شناخت و بپذیریم که زن خانه‌دار نیز شاغل است و کار او ارزش اقتصادی دارد. البته در این میان نیز بحث‌هایی مانند بیمه زنان خانه‌دار وجود دارد که باید به آن پرداخت. همچنین مباحثی مانند اجرت‌المثل و نفقه پیش می‌آید که البته این به حقوق شرعی زن باز می‌گردد.

*در حالی که در کشور ما این نگرانی وجود دارد که نقش مادری و همسری مانع از رشد اجتماعی زن شود، البته زن باید در خصوص نقش‌هایی که در خانواده و جامعه ایفا می‌کند یک تعادل را برقرار کند.

*باید سهم مسئولیت مردان در خانواده بیشتر شده و اگر زنی قرار است در اجتماع نیز نقش داشته باشد، مردان نیز در خانه‌داری، بچه‌داری و ... کمک کنند و این را از سر لطف ندانند، بلکه این وظیفه‌ مردان است و تصور نکنند که لزوما رشد همیشه در موقعیت‌های اداری و کاری است، بلکه رشد و تعالی خانواده نیز بسیار اهمیت دارد.


کد مطلب: 656090

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/656090/وظیفه-مردان-خانه-داری-بچه-داری-کمک-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com